Máme 99+1 zajímavost pro milovníky kávy Starbucks!

Máte rádi kávu a kavárenské řetězce Starbucks? Máme pro vás 99+1 zajímavost ze světa kávy Starbucks!

„Ohromilo mne, že něco tak prostého jako šálek kávy má nesmírnou moc spojovat lidi a vytvářet komunitu.“  (Howard Schultz)

O kávě obecně
1. Každý rok se na celém světě prodá více než 110 milionů pytlů kávy.
2. Standardní pytel surové kávy váží 60 kg.
3. 250 g balíček kávy vydá na 25 šálků po 180 ml.
4. Káva je nejobchodovanější surovinou na světě.
5. Jedním z hlavních faktorů kvality kávy je nadmořská výška, v níž se pěstuje.
6. Ve vyšší nadmořské výšce zrají plody kávovníku pomalu díky velkým rozdílům mezi denní a noční teplotou.
7. Výsledkem jsou menší a tvrdší zrnka s plnou a komplexní chutí
8. Legenda praví, že první zemí, která okusila kouzlo kávy, je Etiopie.  Etiopský pastevec koz údajně pozoroval, jak jeho zvířata zázračně ožijí, kdykoliv se napasou červených plodů kávovníku.
9. Když z keřů opadají okvětní plátky, objeví se zelené plody. Jak dozrávají, barví se do červena.
10. Čím tmavší je červeň, tím je plod sladší a zrno uvnitř zralejší.
11. Než plod kávovníku po odkvětu dozraje, uplyne devět měsíců.
12. Pěstování, šlechtění, sklizeň a příprava kávy vyžaduje oddanost spojenou se znalostí a tradicí.
13. Kávové zrno po vyprchání vlhkosti pukne a přichází na řadu chemický proces zvaný pyrolýza. Škrob se přeměňuje na cukr, bílkoviny se rozkládají a celá buněčná struktura zrna se mění. Teplo urychluje uvolňování kávových olejů.
14. Druhé puknutí, které se ozve ke konci pražení, označuje nejkritičtější fázi celého procesu. Pražírenský mistr diriguje náročnou souhru žáru, času, teploty a vlhkosti.
15. Existují dva nejznámější druhy kávy – arabika a robusta. 60 % světové produkce kávy tvoří zrnka arabiky.
16. Ve Starbucks používáme výhradně zrnka arabiky.
17. Arabika se pěstuje v nadmořské výšce od 457 m a obsahuje 1 % kofeinu. Speciální mikroklima této nadmořské výšky vyživuje zrnka ideální kombinací teploty, slunečního světla a srážek. Nízké noční teploty zpomalují zrání plodů, což má za následek plnější chuť.
18. Kávové keře obvykle kvetou jednou ročně.
19. Vůně květů kávovníku připomíná jasmín.
20. Na výrobu 450 gramů zelené kávy se spotřebuje asi 2,25 kg plodů kávovníku.
21. Kávovník může narůst do výšky 9-12 metrů, většinou se však keře sestřihávají na výšku 1-2 metry. Důvodem je vyšší výnos a snadnější sklizeň.
22. Pro pěstování kávy jsou klíčové tři oblasti, tzv. kávový pás: Latinská Amerika, Afrika/Arabský poloostrov a Asie/Tichomoří.
23.  Přestože většina plodů kávovníku obsahuje dvě zrnka, v 5-10 % se nachází pouze jedno, tzv. perlové zrno.
24. Perlové zrno má kulovitý tvar a tvoří se v případě, že jedno ze dvou zrnek v plodu zakrní.
25. Káva se zpracovává trojím způsobem – mokrým, polomokrým a suchým.
26. Sušení kávy zabere nejméně tři dny, ale i více než týden.
27. Letitá káva znamená kávu, která je uskladněna 3-5 let za účelem rozvinutí chuti.
28. Po upražení se káva nechává „vydechnout“, čímž se zbaví oxidu uhličitého.
29. Kofein je lehký stimulant, který se nachází ve více než 60 druzích rostlin včetně kávy a čaje.
30. Odstranění kofeinu vždy začíná změkčením kávových zrnek v teplé vodě.
31. Navzdory rozšířenému přesvědčení má použití menšího množství kávového prášku za následek kávu s hořčí chutí.
32. Pokud toužíte po šálku jemné kávy, Starbucks doporučuje použít silnou kávovou směs.
33. Hrubost mletí určuje, jak dlouho by měl trvat kontakt mezi kávou a vodou a co bude z mleté kávy vylouhováno.
34. Šálek kávy tvoří z 98 % voda.
35. Voda zahřátá pár stupňů pod bod varu (91 – 96 °C) je ideální pro plné rozvinutí chuti kávy.
36. Káva podléhá zkáze. Mezi nepřátele její čerstvosti patří kyslík, teplo, světlo a vlhkost.
37. Nejlepší kávu získáte, pokud zrnka umelete těsně před přípravou.
38. Zrnková káva vydrží déle čerstvá, neboť oxidaci je vystaven menší povrch než v případě mleté kávy.
39. Při ochutnávání kávy je důležité ji srkat, aby člověk kávu okysličil. Díky okysličení se rozvine plná paleta chutí.  Ústní patro se navlhčí kávou, díky čemuž se veškerá chuť včetně jemných tónů a aromat dostane blíž k nosu.
40. Aroma odkazuje k vůni kávy.
41. Tělo popisuje plnost kávy nebo její sílu na jazyku.
42. Říká se, že káva je vyvážená tehdy, když se její kyselost, chuť a tělo spojují v harmonický celek a žádná z charakteristik nepřevažuje.
43. Pokud je káva “organická”, pak nebyly při pěstování, zpracování a přepravě použity žádné pesticidy, herbicidy, fungicidy ani chemická hnojiva.
44. Ve skutečnosti existuje jen malé procento kávy, která je oficiálně certifikována jako organická. Organické kávy získávají certifikát od neutrální autority, která nemá žádnou vazbu ani na pěstitele kávy, ani na kupující kávy. Proces certifikace farmy, kde se pěstuje káva, může trvat až 3 roky.

O kávě Starbucks
45. Starbucks záměrně nakupuje kávu ke skladování a uchovává ji ve skladech v Singapuru.
46. Ve Starbucks v zásadě rozlišujeme tři úrovně pražení: světlou, střední a tmavou.
47. Světle praženou kávu pražíme kratší dobu, má lehčí tělo a jemnou chuť.
48. Středně pražená káva je vyvážená s jemnou až výraznou chutí.
49. Tmavě praženou kávu charakterizuje silné tělo a má plnou, výraznou chuť.
50. Čisté kávy (např. naše druhy Guatemala a Kenya) mají specifické chuťové charakteristiky.
51. Směsi Starbucks vznikají mísením druhů káv různého původu a různých úrovní pražení.
52. Výzkumy mezi našimi zákazníky ukazují, že při výběru kávy je spíše než region původu kávy zajímá způsob pražení.
53. FlavorLock je obalová technika, kterou ve Starbuck používáme, abychom zaručili maximální čerstvost našich pražených káv.
54. Pražírny kávy Starbucks využívají balící systém, který umožní ihned po upražení kávu vakuově zabalit. Je tak chráněna před kyslíkem, světlem a vlhkostí.
55. Veškeré FlavorLock balíčky kávy Starbucks mají “košer” certifikaci.
56. Starbucks recept na prémiovou kávu je jednoduchý. Dvě čajové lžičky čerstvě mleté kávy (10 gramů) na každých 180 ml vody. Recept jsme nevynalezli sami. Vychází z rozsáhlého výzkumu, který provedla organizace “Coffe Brewing Center” ve čtyřicátých letech 20. století.
57. Vybíráte-li mezi filtrovanou kávou, espressem a french-pressem, vždy doporučujeme poslední dvě metody, neboť dokáží z každé Starbucks kávy vytěžit maximum chuti. Při takovém způsobu přípravy je možné extrahovat z kávy oleje, které jsou nositelem chuti, a dostat je přímo do šálku  (v případě filtrace zůstanou zachyceny na papírovém filtru).
58. Příprava kávy ve french-pressu vyžaduje hrubé mletí kávy.
59. Směs Pike Place Roast byla vytvořena speciálně pro zákazníky, kteří preferují filtrovanou kávu. V USA jsme ji začali prodávat v dubnu 2008 a pojmenovali jsme ji po první kavárně Starbucks na Pike Place Market v Seattlu.
60. Směs Pike Place Roast podtrhuje všestrannost směsi Starbucks a zaujme svou vybalancovanou chutí, jemnou kyselostí a bohatými podtóny kakaa a pražených ořechů.


61. V sezónních nabídkách Starbucks oslavujeme každé roční období speciální a unikátní kávou, která vystihuje charakteristiky dané sezóny. Tyto směsi jsou dostupné jen jednou ročně, což je činí ještě výjimečnější.
62. Starbucks Reserve není pouhou kategorií kávy, jde spíš o prémiový kávový zážitek. Patří sem nejexotičtější, nejraritnější a nejexkluzivnější kávy světa. Každý šálek této kávy je individuálně připravený v přístroji Clover, metodou přelévání nebo ve french-pressu. Náš Global Coffee Team ročně vyzkouší přes 250 000 vzorků kávy , z nichž vybereme 1 % potenciálních kandidátů do naší zásoby Reserve. U těchto káv nerozlišujeme úrovně pražení, ale každou z nich pražíme individuálně podle jejích charakteristik.
63. Starbucks Clover Brewing System je inovativní přístroj na přípravu kávy, který umožňuje poznat nové dimenze ve smyslu aromatu, těla, kyselosti a chuti. Využívá inovativní technologie vakuového stlačení, aby se do každého šálku kávy dostalo to nejlepší.
64. Clover Brewing kombinuje umění přípravy kávy s nejnovějšími technologiemi a umožňuje rozvinout neuvěřitelné chuťové nuance.
65. Rozvíjení dovedností a předávání zážitků zákazníkům je pro Starbucks prioritou. Z toho důvodu pravidelně školíme kávové mistry, které poznáte podle černé zástěry. Jsou absolutními experty v kávových vědomostech a pravými nadšenci do kávy.
66. Starbucks nakupuje kávu z asi 10 zemí v latinské Americe.
67. Obzvláště důležitou zemí je pro Starbucks Kostarika, neboť její vláda si klade vysoký standard na kvalitu a udržitelnost pěstování kávy.
68. Na Kostarice nakupujeme kávu z různých regionů a farem, které se nacházejí ve výškovém rozmezí 1200 až 1800 metrů nad mořem.
69. Na Kostarice jsme dokonce koupili vlastní farmu Hacienda Alsacia. Chceme totiž na vlastní oči sledovat problémy, s nimiž se pěstitelé kávy setkávají, a hledat jejich řešení.
70. Naše kávové týmy v Seattlu, Švýcarsku, Kostarice a Rwandě začínají každé ráno tzv. “šálkováním”. “Šálkování” je speciální metoda ochutnávání, která slouží současně jako kontrola kvality a ochutnávka nových druhů.
71. Lidí, kteří jsou v našich kancelářích Global Coffee Teamu kvalifikováni rozhodovat o kvalitě nebo chuťových profilech našich káv, je méně než 15.
72. V závislosti na sezóně a sklizni naše týmy testují 100 – 600 vzorků denně, což za rok činí přes 250 000 šálků kávy.
73. Kombinací kvalit jednotlivých druhů se snažíme vytvářet nejlepší kávy na světě.
74. Protože experimentujeme s kávami z různých regionů a různých úrovní pražení, máme téměř nekonečnou nabídku chutí, které můžeme připravit našim hostům na míru.
75. Mnohdy je spouštěčem hledání nové směsi společenská potřeba, kterou podporujeme jak my, tak naši zákazníci. Jakmile se zrodí nápad, využijeme veškeré znalosti původu, chuťových profilů a pražení, abychom dosáhli toho nejlepšího výsledku.
76. Následující čísla vypovídají o kvalitě kávy Starbucks: farmář kávu promíchával 56 hodin, aby rovnoměrně vyschla. Kávu následně pražil člen týmu, který má 18 let zkušeností. Káva cestovala 7 500 km, aby se dostala do naší kavárny. O tuto kávu se staralo celkem 34 párů rukou.
77. V kombinaci s vhodnými pokrmy můžete lépe odhalit chuťové nuance kávy. Jak káva, tak jídlo ukáží to nejlepší.
78. Od roku 1984 nabízíme každé Vánoce báječnou vánoční směs: letitá zrnka kávy přinášejí skvělý mnohovrstevný chuťový zážitek s kořenitými tóny, které se tak hodí k vánočnímu cukroví. Naši zákazníci mají na výběr mezi tradiční směsí Christmas Blend a Christmas Blend Espresso Roast, který se hodí zejména do nápojů s espressovým základem.
79. Na instagramu sbíráme kávové zážitky našich zákazníků pod hashtagem #coffeejourney. Naši partneři sbírají denní kávové zážitky pod hashtagem #tobeapartner.
80. V některých zemích se nachází také kavárny Reserve, kde si kávu můžete vychutnat i jinými způsoby.

Odpovědnost Starbucks
81. Odpovědné nakupování kávy je jedna z hlavních iniciativ projektu Starbucks Shared Planet a má dalekosáhlé dopady po celém světě. Získávání kávy udržitelným a poctivým způsobem znamená platit odpovídající cenu, vyrábět prvotřídní kávu, neustále pracovat na vylepšování norem a postupů a podporovat lokální společenské iniciativy, které přispívají lepšímu fungování jednotlivých komunit.
82. Starbucks nabízí finanční pomoc organizacím, které poskytují úvěry farmářům. Ti pak mají možnost prodat svou úrodu ve správný čas a za nejlepší cenu.
83. Centra podpory (Starbucks Farmer Support Center) hledají způsoby, jak předat farmářům informace o kvalitě kávy a sdílet informace o postupech při farmaření a zemědělství.
84. Akronym C.A.F.E. (Coffe and Farmer Equity)  je zkratkou pro vyhodnocování a certifikaci kávy.
85. Politiku C.A.F.E. jsme spustili, abychom pomohli zajistit farmářům lepší budoucnost.
86. Starbucks C.A.F.E. Practices nám zajišťují, že dodavatelé a farmáři splňují neobvykle vysoké standardy jako jsou kvalita produktu, ekonomická průhlednost, sociální odpovědnost a také správa životního prostředí.
87. Ve Starbucks odebíráme kávu i od malých farmářů, kteří splňují certifikaci Fairtrade.
88. Certifikát Fairtrade je určena pouze pro malé farmáře s farmou do 5ha a sdruženým v demokraticky řízených družstvech.
89. Během posledních let Starbucks spolupracoval na projektech jako například African Wildlife Foundation, CARE, Coffee Kids, (RED) ™, Save the Children, a Earthwatch Institute, které umožňují lepší život lidem
v komunitách a regionech, kde se pěstuje káva.
90. Starbucks má unikátní přístup k nakupování kávy, protože doprovázíme kávu z farem až do šálku. Abychom dokázali zaručit kvalitu, budujeme dlouhodobé vztahy s farmáři a jejich komunitami.
91. Starbucks získává kávu prostřednictvím čtyř kanálů: malí farmáři, družstva, plantáže a exportéři.
92. Udržitelně a odpovědně získávaná káva znamená pro Starbucks dodržení těchto podmínek: transparentnost, dobré pracovní podmínky a malý dopad na životní prostředí.
93. Starbucks ™ Shared Planet ™ je náš závazek odpovědnému obchodu, z nějž mají prospěch lidé i naše planeta. Shared Planet ™ je soubor strategických iniciativ, kterými měníme svět. Patří sem například naše charitativní činnost v rámci Starbucks Foundation, omezení odpadů, ochrana vodních zdrojů, zelené budovy nebo náš zájem o klimatické změny.
94. V roce 2003 naši kolegové ze Starbucks v Anglii pojali myšlenku pomoci lidem, kteří pro ně pěstují kávu. Rozhovory s nákupčími Starbuck Coffee Trading Company (SCTC) dovedl tým až do Bensa Ware Kebele v Etiopii. Do té doby byli vesničané odkázáni na znečištěnou řeku jakožto jediný zdroj pitné vody. Ve spolupráci s SCTC a našimi etiopskými dodavateli se nám podařilo v Anglii získat tolik peněz, abychom dokázali lidem v Bensa Ware Kebele poskytnout generátor čisté pramenité vody.
95. V roce 2004 spustil Starbucks své první centrum podpory (Farmers Support Center) na Kostarice v San José. Cílem bylo zlepšit životní úroveň pěstitelů kávy a zároveň zachovat vysokou kvalitu kávy ve Střední Americe i do budoucnosti. Náš tým agronomů, degustátorů a kontrolorů kvality pracuje přímo s pěstiteli a regionálními autoritami, aby dosáhli zvýšené produkce vysoce kvalitní kávy díky lepším kultivačním a skladovacím procesům.
96. V roce 2002 Starbucks pomohl financovat rozvoj školy Panabaj v Santiago Atitlán a tím pomohl dětem ve školním věku naučit se číst, psát , plynně hovořit Španělsky a získat další dovednosti. Starbucks se zavázal k odměňování pěstitelů kávy, kteří utratí 1 % svého výdělku na financování vzdělání a kurzů a zároveň na sebe vezmou odpovědnost za projektovou administraci.
97. Starbucks se od své konkurence odlišuje mimo jiné svým Global Coffee Teamem. Na počátku každé spolupráce procestuje tým pěstitelské oblasti a vybuduje si vztahy, které mu umožní nakupovat kávu nejvyšší kvality.
98. Během celého nákupního procesu provádí tým rozsáhlou kontrolu kvality.
99. Zastáváme názor, že každé usrknutí kávy vytváří spojení mezi pěstiteli kávy, odborníky na pražení, experty na kontrolu, baristy a zákazníky. To vše je součást dědictví lásky ke kávě
a my se těšíme, že brzy budeme schopni nabízet celých 100 % udržitelně pěstované kávy.
100. Ve Starbucks se řídíme mottem Howarda Schulze: “Záleží na všem co děláte a záleží na tom hodně.” A to se odráží v každém šálku kávy, který podáváme.

Zdroj: © 2018 Starbucks Coffee Company. All rights reserved. SCD-180077

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.