Počítačové hry zlepšují dětem angličtinu

Mnoho dětí si neumí představit svůj volný čas bez počítačových her. Jejich rodiče to však moc rádi nevidí. Mohou se alespoň uklidnit tím, že hraní her pomáhá jejich potomkům rozvíjet znalost anglického jazyka.

Platí totiž, že všechny aktivity, které děti baví a jsou v angličtině, obohatí jejich jazykové znalosti. Hry jsou často věrnou nápodobou reálného světa a děti při hraní nezůstávají pasivní. Naopak. Mají možnost rozhodovat o průběhu děje, zažívají dobrodružství, jsou vtaženi do dění. Na rozdíl od sledování filmů a čtení knih, kde zastávají pasivnější roli.

Počítačové hry se navíc rychle vyvíjejí a odpovídají nejnovějším trendům. Děti jsou díky tomu v kontaktu s nejmodernějšími anglickými výrazy. „Mnohé horké novinky se do klasických učebnic nemají šanci dostat tak rychle jako do počítačových her. Na druhou stranu je vhodné vždy sledovat celkovou dobu hraní her a jejich zaměření,“ upozorňuje Lucie Bechná z jazykové školy Helen Doron English, jejichž lektorů se rodiče často ptají na názor, jestli jejich dětem angličtina ve hrách pomáhá. „A také chtějí poradit, které hry se ke zlepšování angličtiny nejlépe hodí,“ říká Lucie Bechná

Nejvíce by dětem prospělo, kdyby hrály jen počítačové hry vytvořené vyloženě k výukovým účelům. Takových je zdarma na internetu celá řada a propojují hraní s rozšiřováním slovní zásoby, procvičováním výslovnosti i výukou anglické gramatiky. Nalézt je můžete například pod odkazy www.cambridgeenglish.org, www.helendoron.cz nebo www.kangiclub.com.

Počítačové hry se u dětí těší velké oblibě, protože jsou ve srovnání s běžnou výukou na školách akčnější, barevnější, doplněné zvuky, a to vše dohromady zaměstnává více lidských smyslů. Výborná je také možnost zpětné vazby. Když hráč například zjistí, kolik získal bodů, nějaká postavička mu zatleská, jindy se vidí rovnou na stupních vítězů. Takové situace motivují děti k další akci.

„Když si rodiče všimnou, že děti při hraní her používají anglická slova a například je špatně vyslovují nebo nepochopili správně jejich význam, měli by je korigovat. Dělám to také tak. Jakmile slyším, že děti řeknou anglické slovo, jež znají z her, ptám se jich, jestli mu rozumějí,“ radí Lucie Bechná z jazykové školy Helen Doron English.

Určitě je dobré s dětmi o hrách mluvit a zajímat se aktivně o to, co je baví a s čím si hrají. Vhodné se je také do hraní zapojit a stát se spoluhráčem. Pokud takto rodič podpoří správné aktivity dítěte, je šance, že se jich dítě bude i nadále držet. Cítí, že v tom má podporu rodičů a že to otec nebo matka hodnotí kladně.

Hůl není dobré lámat ani nad dětmi, které na počítacích hrají bojové hry. Díky internetu hledají spoluhráče nebo protivníky v zahraničí, domlouvají se na taktice a používají při tom angličtinu. „Alespoň ztratí zábrany a ostych při komunikaci v angličtině a také mají jasnou zpětnou vazbu, že jsou schopni se domluvit. Všechny přece baví to, v čem jsou dobří a úspěšní. Podle našich zkušeností jsou takové děti trávící hodně času u počítače, často se jedná o chlapce, v angličtině většinou dobří. Vyjadřují se s lehkostí a velmi dobře rozumí cizímu jazyku,“ uzavírá Lucie Bechná.

Zdroj: Helen Doron English v Česku

1 komentář: „Počítačové hry zlepšují dětem angličtinu

  • 2.10.2018 (20:44)
    Permalink

    Dobrý den . Na každém šprochu je pravdy trochu. A tak na tvrzení,že hraní her s dialogy příslušných protagonistů namluvených a v angličtině také popsaných v dialogovém okně může pomoci dětem naučit se angličtinu rychleji , je něco pravdy. Také se psalo , že hraní určitého typu her rozvíjí schopnost dětí rychle reagovat a myslet , rozvíjí všímavost a schopnost hledat řešení . Zcela jistě ano. Ale – to je tak všechno, co se dá označit za to dobré ,co hraní her dětem přináší.
    V článku píšete – cituji :
    “…nejvíce by dětem prospělo, kdyby hrály jen počítačové hry vytvořené vyloženě k výukovým účelům… na druhou stranu je vhodné vždy sledovat celkovou dobu hraní her a jejich zaměření…”

    Bohužel, dle mého názoru a zkušeností je realita zcela jiná.Určité procento rodičů své děti opravdu vede ke správnému přístupu v hraní počítačových her jak časově, tak obsahově. Daleko více dětí je korigováno rodiči v malé míře nebo částečně a nedůsledně a nebo jim dokonce tato situace z různých důvodů vyhovuje (mají na chvíli klid , dítě se zabaví ). Děti ve věku třeťáků až páťáků +/ – si už umí samo stáhnout hry a počítač obsluhovat lépe ,než leckteří dospělí .Věřím tomu, že zvláště ti starší na oko hrají ty “správné hry ” ,ale jak se zavřou dveře , najede se jiná hra – která nemá se vzděláváním nic společného . Mimo komunikace v angličtině, o které se v článku hovoří, se u dětí a mládeže rozvíjí také jiné vlastnosti jako agresivita, vulgární mluva a výrazy (i když v angličtině) , necitlivost k osobě druhého (živého) člověka a podobně. Zaregistroval jsem také u dítěte ,které trávilo hodně času hraním hry jakousi neschopnost popsat nebo vysvětlit zážitek z průběhu dne nebo popsat svými slovy situace a své pocity nějakou souvislou řečí . Odpovědi byly krátké a jako by dítě hledalo způsob , jak se nějaké “normální” komunikaci s rodičem vyhnout.
    Kromě hraní her na počítači je větším problémem ,který vnímám osobně , hraní her na mobilních telefonech. Možná znáte fotografii , která kolovala internetem , kdy na návštěvu babičky přišly rodiče s dětmi a příbuzní a jediná babička uprostřed fotografie se dívala na ostatní , kdo si s ní promluví ,ale ostatní členové rodiny – její návštěva – měli oči zabořené do displejů mobilních telefonů.
    Moderní technika ,která nás obklopuje sice přibližuje svět nám a nás světu ,ale všechny tyto vymoženosti zároveň vytváří živnou půdu pro – ZÁVISLOST .
    Problém závislosti na hraní her – zvláště na mobilních zařízeních – řeší dle dostupných zpráv
    právě teď v Japonsku .
    A tak vlastně z článku , jehož úvodní nadpis zní tak povzbudivě , až tak nadšený nejsem .
    Právě proto,že si uvědomuji odvrácenou stranu hraní her a trávení času u počítače.
    Právě proto , že si myslím, že se týká jen menšího procenta dětí a menšího procenta rodin .
    Myslíte ,že nemám tak docela pravdu ?

    S úctou,
    Pavel Šrámek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.