6 tipů, jak nastartovat úspěšný byznys

Podnikání není jednoduchá věc a také není pro každého. Když se rozhodnete do toho jít, začít s vlastním byznysem, na začátku vás čeká spousta vyřizování a rozhodování. Ať už více či méně důležité tyhle záležitosti budou, budete je muset udělat. A bude jich hodně. Na co byste ale rozhodně neměli zapomenout? Přinášíme vám pár tipů od zkušených matadorů z českého byznysu, jak nejlépe nastartovat vlastní byznys tak, aby byl úspěšný.

Buďte vytrvalí a jděte si za svým
Musíte být opravdu velmi vytrvalí a jít si tvrdohlavě za svým. Tohle motto asi každý četl milionkrát, ale je to skutečně základní stavební kámen každé počáteční vize či myšlenky. „Jako vystudovaný informatik jsem měla dveře otevřené dokořán, ale já jsem se rozhodla tahat pytle granulí. V prvních dnech podnikání jsem si musela vyrobit tabulku, kde jsem měla napsané všechny dodavatele, které jsem poctivě kontaktovala a nabízela jim spolupráci. Zpočátku mě odmítali, ale nakonec se přeci jenom někdo našel a začal se mnou spolupracovat,” říká Soňa Fialková, zakladatelka Spokojeného psa. Buldočí tvrdohlavost a vytrvalost podle ní nakonec rozhodla, že s novým byznysem neskoncovala už po půl roce.

Management, na který je spolehnutí
Pokud někdo přemýšlí o působnosti firmy, neměl by zapomínat na vyšší a střední management. Přenesení části kompetencí na někoho jiného je problematický proces, který se však stane součástí každé společnosti, která má ambice růst. „Vytvořte si kolem sebe síť lidí, na které se můžete maximálně spolehnout a budete vědět, že s vaším odjezdem na dovolenou se firma nepoloží a klienti se nerozprchnou na všechny strany,“ popisuje své zkušenosti Sandra Gligić, majitelka digitální agentury Taste.

Usnadnit si každodenní práci, i to je základ
Většina začínajících podnikatelů má vizi ohledně samotného byznysu. Co chtějí nabízet na trhu, kam to chtějí dotáhnout, jaké členy týmu chtějí mít. A to je samozřejmě podstata podnikání. „Podnikatelé na začátku málokdy promýšlí samotný chod podniku. Tedy operativu. Přitom efektivita vašich zaměstnanců je něco, co vám může výrazně šetřit náklady. Proto je důležité promýšlet takové věci už při výběru a zařizování kanceláře. Procesy a způsob zpracovávání administrativních záležitostí řeší dříve nebo později každá firma. Archivace, schvalování, skenování a samozřejmě správné tiskové řešení dokáže v přímých i nepřímých nákladech ušetřit firmě až dvacet procent. I proto je lepší řešit to dříve,” doporučuje Veronika Brázdilová ředitelka společnosti Xerox pro Českou republiku.

Nezapomeňte na pojištění odpovědnosti
Obecně každý start podnikání s sebou nese více rizik a některá jsou nepojistitelná. „Riziko podnikání s sebou nese podnikatel sám, ale může za to být oceněn vyšším ziskem než kdyby pracoval jako zaměstnanec, který v podstatě žádné rizika nemá. Jsou ale běžná rizika, proti kterým se můžete pojistit a uchránit tak samotný byznys,” říká Marek Orawski z První klubové pojišťovny, který doporučuje vždy uzavřít pojištění odpovědnosti za škodu z podnikatelské činnosti. “Zvlášť v začátcích podnikání, kdy ještě neběží všechno hladce, vše není vyzkoušené, se může stát, že způsobíte někomu škodu. Můžete také přijít o majetek, technologii. Proto je dobré uzavřít také majetkové, strojní nebo havarijní pojištění,” doplňuje Orawski. Základem podnikání je také mít dobrou a zkušenou účetní s pojištěním její odpovědnosti, která zvládne vyřídit všechny daňové a další administrativní povinnosti, které mohou být pro drobné a začínající podnikatele v současném nastavení likvidační.

Nové trhy aneb všude dobře, tak co doma
Cítíte, že v zahraničí máte potenciál pro růst společnosti? Neomezujte se na hranice České republiky. Zkuste se ovšem zamyslet, jaký zahraniční trh je pro váš produkt ten pravý. Zamyslete se nad konkurenceschopností a nejlépe zkuste vyplnit mezeru na daném trhu. „Většina lidí tíhne k patriotismu a upřednostňuje lokální zboží a služby. Jako zahraniční firma proto musíte nabídnout výraznější novinku nebo konkurenční výhodu než na domácím trhu. Jednodušší cestou může být prodej přes lokální partnery nebo vybudování místního zastoupení, což s sebou nese vyšší náklady,” říká Bronislava Chudobová ze společnosti Skřivánek.

Buďte pár kroků před konkurencí
Kdo chvíli stál, stojí opodál. Pokud chcete nadále růst a oslovovat nové a nové cílové skupiny, musíte počítat s tím, že musíte nejen držet krok s konkurencí, ale nejlépe být i o pár kroků napřed. „Inovace přijdou vhod obzvlášť v případě, že vaše konkurence investuje značné prostředky do marketingu. Najít mezeru na trhu může být výhodnějším řešením. Ověřujte náladu ve společnosti a testujte, zda spotřebitelé vaše novinky ocení ještě před jejich příchodem na trh. Díky tomu se vyvarujete případnému selhání, které s sebou každá inovace nese. Vhodné je rovněž nabízet komplexní řešení s řadou doplňkových produktů a kvalitní servis,” doporučuje Igor Knap ze společnosti TOPSTONE.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.