Běháte? Víme se, kterými potížemi se běžci nejčastěji potýkají!

Už se vám stalo, že jste se plně motivování vrhli do běhu, ale dříve, než jste vlastně pořádně začali, skončilo to nějakou zdravotní potíží? Vyjmenujeme si ty nejčastější problémy a jejich příčiny, které mohou potkat každého běžce. Společně s RunCzech týmem jsme také připravili rady a tipy, jak se těmto obtížím vyhnout. S během to ještě nemusíte úplně vzdávat, někdy může jít totiž pouze o takové banality jako je špatné načasování či strava.

Potíže v začátcích
Pokud jste s během již začali nebo začínáte, určitě víte oč se jedná. Počáteční přepálení svých limitů může běh pěkně znepříjemnit. Pokud totiž nejste dostatečně trpěliví a trháte rekordy již při prvním výběhu, může se vám nepříjemně zatočit hlava, prudce zvýšit tep nebo se v horších případech může dostavit nevolnost. „Chcete-li se těmto problémům vyhnout, rada je prostá. Jděte na to pomalu. Pokud s během začínáte, nejlepší varianta je takzvaný „indiánský běh“ neboli střídání běhu s chůzí,“ radí trenér RunCzech Martin Levý.

Trávicí potíže
V případě, že vás při běhu bolí břicho a máte trávící problémy, můžou za to mnohdy pouze dvě věci. Buď si vyzkoušejte přehodit čas běhu (například z rána na dopoledne) nebo změnit stravu. A to bývá mnohdy klíčové. Zkuste vynechat mléčné výrobky a udržujte určitý časový odstup jídla od tréninku, nejlépe hodinu. Milovníci kávy by také měli omezit její příjem. Káva totiž velmi agresivně aktivuje střevní trakt.

Pálení žáhy
Někteří jedinci si stěžují na pálení žáhy. To je zapříčiněno tím, že se při rychlém běhu dostává do krve kyselina mléčná. Ve většině případů lze pálení žáhy redukovat změnou jídelníčku a vyrovnávat pH jedlou sodou. Na problémy s žáhou existují speciální pastilky, které seženete v lékárnách.

Bolest svalů a kloubů
Vůbec nejčastější potíží, která trápí běžce, je bolest svalů nebo kloubů. To je většinou způsobeno špatným běžeckým postojem nebo vyšším zatěžováním pouze jedné části těla. „Správného běžeckého postoje dosáhnete v lehkém předklonu, s hlavou v jedné ose s kotníkem, ramenem a kyčlí. Běžec by se měl dívat přímo před sebe a držet se v rovině.,“ říká Martin Levý. Kromě toho také pomohou kvalitní běžecké boty či jednotlivá kompenzační cvičení.

Bolest hlavy
Bolest hlavy může mít řadu příčin. Zkuste si pohlídat dostatečnou hydrataci, správné dýchání a potřebné doplnění minerálů. Pít byste měli v rozmezí celého dne až 2-3 litrů vody. Kouzlo správné techniky dýchání je v poměru 2:2, tedy během dvou rychlých kroků nádech a v dalších dvou výdech.

Celkové vyčerpání
Cítíte se po běhu spíše unavení, vyčerpaní a přetrénování? Doprovází vás navíc malátnost, mžitky před očima a pocit na omdlení? Nejspíše tělu chybí železo. Nejvíce obsahu železa nalezneme v mase, konktrétně nejvyšší podíl v játrech. Pokud nejíte maso, kompenzovat to můžete pomocí rostlinného zdroje. Se špenátem, brokolicí nebo kapustou rozhodně nešlápnete vedle. Trpíte-li nízkým obsahem železa, omezte zejména konzumaci kávy nebo čokolády.

Během ke zdraví
V zásadě platí, že pokud budete dodržovat příjem pestré a nutričně bohaté stravy, běhat se správným běžeckým stylem a vždy odhadnete své síly, potíže zmizí. Ale pozor, běhu a jakémukoliv jinému sportu se vyvarujte v případě, že cítíte, že vaše bolest je způsobena napadením imunitního systému. Ať už se jedná o nachlazení či angínu, vaše tělo potřebuje pro uzdravení klid. A tělu nejvíce pomůžete, když mu dáte prostor odpočívat.

Vzhledem k nadcházejícímu období je nutné zmínit, že pravidlo „sportem ku zdraví“ tu platí dvojnásob. Při aktivním pohybu a sportu posilujete správné fungování imunitního systému a jste tím více odolní vůči nachlazení, rýmě nebo chřipce. Nezapomínejte také na doplnění vitamínů, hlavně pak vitamínu C.

Přijdou dny, kdy se vám do zimy opravdu chtít nebude, proto zkuste svou motivaci podpořit ještě nějakou výzvou. Můžou to být běžecké závody na příští rok, na které v RunCzech už nyní otevřeli registrace. Podle svého uvážení vyberte, jaký typ závodu zvládnete uběhnout, pak už stačí poctivě trénovat, a můžete zazářit třeba už hned na prvním jarním závodu v dubnu. A nemusíte se bát, styl všech závodů je ve znamení „All Runners Are Beautiful“*, takže každý kdo chce běžet a patřit mezi běžeckou komunitu, je srdečně vítaný.

*All Runners Are Beautiful je způsob, jakým RunCzech vítá všechny – a opravdu všechny – ve strhujícím běžeckém světě. Ve světě zdravého životního stylu, zábavy a přátelství. Je to hold každému, kdo se o sebe stará natolik, aby mu stálo za to každé ráno utáhnout tkaničky běžeckých bot, a sám sobě si slíbí, že bude zase o trochu lepší. Právě tohle je pravé vítězství, to v našich myslích. Nemusíme nutně vyhrát přímo na trati. Samotná snaha a chtít si to užít úplně stačí. All Runners Are Beautiful vypovídá o tom, jak vnímáme běh. Vypráví příběhy. Může být osobní výzvou na závodě nebo pomalým během skrz ranní podzimní les. Běhání je radost, o tom to celé je. A každý – ať už mladý, starý, tlustý, hubený, pomalý nebo rychlý – kdo má chuť být součástí tohoto perfektního a nádherného sportu, je vítaný. Je milovaný. Je krásný.

Zdroj: RunCzech

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.