Slovenský londýňan Tomáš Sentpetery představil úžásnou fotosérii Evropa nad i pod povrchem!

Příběhy Čechů a Slováků žijících v zahraničí jsou pro krajany doma vždy lákavé. Pokud je jejich odvaha opustit zaběhané koleje a pohodlí rodné hroudy navíc korunovaná úspěchem, pociťujeme hrdost a inspiraci. Tomáš Sentpetery se jako mnoho Čechů a Slováků vydal své štěstí hledat na opačný konec Evropy. Jeho původně krátkodobý plánovaný pobyt ve Velké Británii se neplánovaně protáhl na dlouchých 14 let. V Londýně si jej našla vášeň pro fotografování, které je dnes již jeho povoláním. Kdo je Tomáš Sentpetery?

Tomáš Sentpetery

Prozkoumání evropských turistických destinací nad povrchem i pod ním
Pořídit originální fotografie oblíbených turistických míst není snadné. Podívejte se, jak fotograf Tomáš Sentpetery pomocí objektivů NIKKOR pronikl hlouběji do nitra scenérií a zachytil netradiční perspektivy evropských cestovních destinací nejen nad zemí, ale i pod povrchem. „Všude okolo nás se nachází ještě další, skrytý svět. Chtěl jsem lidem ukázat, že oblíbené turistické destinace mohou nabídnout daleko více, než se může na první pohled zdát. Než se vydáte na cestu, něco si o daném místě zjistěte a nebojte se nahlédnout do jeho nitra. S tou správnou sadou vybavení a touhou po dobrodružství můžete objevit výjimečná místa,“ dodává Tomáš ke svému projektu.

Rozsáhlé Barrio de Cuevas ve španělském městě Guadix je domovem největšího evropského jeskynního komplexu, který obývá 3000 lidí. Snímek nad zemí byl zachycen pomocí objektivu AF-S DX NIKKOR 16–80 mm f/2,8–4E ED VR, snímek pod zemí pomocí objektivu AF-S NIKKOR 24–70 mm f/2,8E ED VR.

Tomáši, prozraďte nám o sobě něco víc, odkud pocházíte a co vás přivedlo do Londýna? Pochádzam z Popradu. V roku 2004, keď som mal 21 rokov som išiel za bratom do Londýna, pôvodne na tri mesiace s cieľom trocha si privyrobiť. Brat už žil v Londýne dlhšie, vyše polroka, takže som najprv býval u neho. Krátko po mojom príchode som veľmi rýchlo zistil, že sa v Londýne dá oveľa ľahšie a rýchlejšie zarobiť to, čo sa vtedy dalo zarobiť na Slovensku, takže moje rozhodnutie ostať tu bolo jednoznačné. Dnes som tu už 14 rokov.

Plánujete se v Londýně usadit natrvalo? Jak často se vracíte na Slovensko?
Neplánujem nič dlhodobo, takže na túto otázku neviem odpovedať. Momentálne ani nemám dôvod sa usadiť niekde natrvalo. Na Slovensko chodím často, hlavne za rodinou a do prírody. Slovenská príroda je taká krásna a pre mňa ako fotografa inšpirujúca, že by mi bolo ľúto ju nenavštíviť aspoň dva – tri krát do roka.

Kontrast londýnského Big Benu a opuštěné podzemní stanice Aldwych v londýnském metru. Snímek nad zemí byl zachycen pomocí objektivu AF-S NIKKOR 24–70 mm f/2,8E ED, snímek v podzemí pomocí objektivu AF-S NIKKOR 14–24 mm f/2,8G ED.

Co vás přivedlo k fotografování?
Asi osud. Moj prvú fotoaparát bol Smena 6, ktorý mi požičal otec a s ktorým som fotil len krátku dobu, pretože sa pokazil a doma neboli peniaze nazvyš na nový. Po dlhšej pauze som si asi v roku 2007 kúpil môj prvý digitálny fotoaparát Sony, ktorý bol vtedy kvalitný a cenove dostupný. Ten som ale veľmi rýchlo prerástol a zapáčil sa mi kamarátov Nikon a to ma inšpirovalo si kúpiť Nikon D5100 a odvtedy som ostal verný Nikonu.

Mnoho lidí se zapálí pro fotografování a brzy se pak nechají něčím odradit, když vidí, jaká je dnes konkurence. Jaký byl u vás přechod z amatérského k profesionálnímu fotografování?
Pre mňa je fotenie ešte stále hobby, len teraz začínajú prichádzať zaujímavé zárobky, postupne sa stáva aj mojim živobytím. Asi to je ten najväčší dôvod neprestať sa niečomu venovať. Musí vás to nielen živiť, ale aj baviť.

Historický hotel Renaissance se nachází nad dnes již nepoužívanou poštovní dráhou londýnského poštovního muzea v blízkosti nádraží Kings Cross. Snímek nad zemí byl zachycen pomocí objektivu AF-S DX NIKKOR 10–24 mm f/3,5–4,5G ED, snímek v podzemí pomocí objektivu AF-S NIKKOR 14–24 mm f/2,8G ED.

Nejprve jste se věnoval fotografování krajin a portrétům, později jste se zaměřil na svatební fotografii. Dá se říst, že svatební fotografie je vaše srdcovka?
Bavia ma všetky tieto odvetvia fotografovania, a všetkým trom sa priebežne venujem. Takže vás trošku poopravím, neprešiel som z jedného zamerania na druhé, ale som ich skôr doplnil, aby som sa fotením dokázal uživiť. Ak by som si ale mohol vybrať konkrétne zameranie, bolo by to u mňa ťažké rozhodovanie medzi krajinnou fotografiou a fashion editorialmi. Pri obidvoch má fotograf voľnejšiu ruku pri kreativite.

Nicméně nejvíc vás zviditelnily dramatické snímky blesků na noční obloze nad Big Benem, které publikovaly například noviny Daily Telegraph a Daily Express. Jaký je to pocit, najít svoji fotografii v médiích, která jsou doslova klasikou světové žurnalistiky?
Pre mňa to bolo niečo veľké a významné. Vedel som, že okrem mňa tam práve na moste Westminster Bridge nebol nikto iný s dostatočne dobrým fotografickým vybavením na to, aby to dokázal zachytiť, ten pravý moment, iba ja. Tak som sa na druhý deň rozhodol kontaktovať všetky Londýnske noviny kvôli tomu, aby som svoje fotky niekam presadil na zverejnenie. Ale aj tak si myslím, že najsilnejší na tom všetkom bol môj zážitok z toho, že som tam bol a mohol ten magický okamih vidieť na vlastné oči.

Podzemí malebné neapolské oblasti je protkáno chodbami historického Bourbonského tunelu. Snímek nad zemí byl zachycen pomocí objektivu AF-S DX NIKKOR 10–24 mm f/3,5–4,5G ED, snímek pod zemí pomocí objektivu AF-S NIKKOR 24–70mm f/2,8E ED VR.

Jak jste vybíral místa, která ztvárníte na fotografiích v projektu Look deeper? Podzemí Paříže, Londýna, Neapole, Krakova i na jihu Španělska… Šlo o náhodný výběr, nebo ta místa pro vás mají zvláštní přitažlivost?
Projekt iniciovala spoločnosť Nikon, mňa tento koncept spolupráce nadchol a oslovil. Čiže tieto miesta nemajú nejakú predošlú spojitosť so mnou, išlo mi o celkovú vizualizáciu, realizáciu tohto projektu. Bola to výzva, za ktorú som vďačný. Všade okolo nás sú skryté svety a ja som chcel ukázať, že populárne turistické destinácie ukrývajú viac, než sa na prvý pohľad zdá. Pred vycestovaním si zistíte informácie o danej oblasti a nebojte sa ísť hlbšie. So správnym vybavením a túžbou po dobrodružstve môžete objaviť výnimočné objekty.

Jakou jste při tomto projektu volil fototechniku?
Fotoaparáty Nikon D850Nikon D7500 a viacero objektívov Nikkor. Nikkor 24–70 mm, Nikkor 16–80 mm, Nikkor 18–300 mm, Nikkor 10–24 mm, Nikkor 20 mm, NIKKOR 14–24 mm

Fotografie centra Paříže nad záběrem z pařížských katakomb – podzemních kostnic, ve kterých se nacházejí ostatky několika milionů lidí. Snímek nad zemí byl zachycen pomocí objektivu AF-S DX NIKKOR 10–24 mm f/3,5–4,5G ED, snímek v podzemí pomocí objektivu AF-S NIKKOR 20 mm f/1,8G ED.

Jakou fototechniku používate nejčastěji, nebo nejraději?
Momentálne používam všetku techniku od značky Nikon, mám dve telá Nikon D750 a Nikon D850 a potom takú menšiu zbierku objektívov s rozlíšením 50mm F1.8 a 85mm F1.4 a objektívy Nikkor 14-24mm, 24-70mm a 70-200mm, všetky tri F2.8 a objektív Sigma 35mm 1.4 art.

Jaké jsou vaše aktuální pracovní projekty?
Momentálne sa sústreďujem na fashion editoriály, majú mi teraz vyjsť dva v projekty v dvoch časopisoch, v septembrovom vydaní Elegant magazine a Eloque Magazine ktorý je mimochodom časopisom Veroniky Matejovej aka Vera Change – šikovnej Slovenky žijúcej vo Veľkej Británii. Pracujem na ďalšom projekte, ktorý by som chcel ponúknuť Vogue. Tak držte palce, nech to vyjde 🙂

Prozraďte ještě něco ze svého soukromí… Jste ženatý? Máte rodinu?
Nie som ženatý a nemám deti. Mojou rodinou sú momentálne otec, mama a brat.

Kontrast nadzemních budov v Krakově s rozsáhlými podzemními solnými doly v nedalekém městě Wieliczka. Snímek nad zemí byl zachycen pomocí objektivu AF-S DX NIKKOR 10–24 mm f/3,5–4,5G ED, snímek pod zemí pomocí objektivu AF-S NIKKOR 14–24 mm f/2,8G ED.

Zdroj: Nikon

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.