Nenechte se odradit odradit mýty o běhání v zimě!

Začátek zimní sezóny staví každého běžce před otázku, jak se vypořádat s poklesem teplot často až pod bod mrazu. S běháním v zimě jsou spojené mýty a omyly, které by vás ale od vašeho oblíbeného sportu rozhodně neměly odradit.

Mýtus první: v zimě se běhat nedá
Opak je pravdou, běhání v zimním období je pro trénink velmi důležité a můžete z něj těžit po celý zbytek roku. A kdy jindy než v zimě nabrat formu například na Sportisimo 1/2Maraton Praha 2019, který se uskuteční už 6. dubna 2019, a otevře tak RunCzech běžeckou sezónu. Již nyní se můžete registrovat a mít tedy o skvělou motivaci přes zimu postaráno.

Pokud se někdy opravdu venku běhat nedá, jsou to smogové situace ve městech, případně tuhé mrazy pod -20°C. Ani to však není důvod s běžeckým tréninkem přestat. Neomezené možnosti najdete v běžeckém centru Running Mall, které nabízí kompletní podporu pro každého běžce, trénink s trenéry, individuální tréninky nebo třeba běžeckou jógu.

Při venkovním běhání v zimě vzhledem ke ztíženým podmínkám samozřejmě není třeba snažit se získávat rychlost, lepší je zaměřit se spíš na udržení kondice a na objemový trénink. S prací na rychlosti počkejte raději na teplejší roční období. I tak ale může být zimní běhu příjemný, například pokud jde o prostor – budete nejspíš potkávat méně běžců a trasy budou volné i v časech, které jsou po zbytek roku nejvytíženější. Nic vám tedy nebude bránit užít si chvíle, kdy vám bude čerstvý sníh křupat pod nohama a vy v něm budete zanechávat úplně první stopy. Je ale třeba myslet na to, že v zimě se brzy stmívá a měli byste si tedy najít trasu, která bude bezpečná i po setmění – nejlépe s  veřejným osvětlením, případně pomůže čelovka. Nezbytné jsou také reflexní prvky na oblečení, které okolí umožní včas si vás všimnout.

Mýtus druhý: prochladnete a nachladíte se
Zimní běžecký trénink má samozřejmě svoje zásady, ale při jejich dodržení není důvod mít obavy ani z prochladnutí, ani z nachlazení. Vše začíná oblečením, kterého je potřeba méně, než byste si za stejného počasí vzali na procházku. S oblečením to tedy nepřehánějte, během se zahřejete a nebylo by dobré, abyste se začali příliš potit. Zásadní je také správné vrstvení oblečení. Zapamatujte si, že tenčí vrstvy ve větším počtu jsou lepší než silnější vrstvy v malém počtu. První vrstva přímo na těle by mělo být funkční tričko, druhá vrstva teplá funkční mikina, třetí vrstva běžecká bunda, ať již zateplená, nebo ne, pokud nemrzne. Vlastní ideální kombinaci si jistě časem najdete a budete ji přizpůsobovat momentálnímu počasí, hlavní je ale správně si vybrat v nepřeberném množství značek a materiálů. Spodní vrstvy oblečení by hlavně měly být prodyšné a odvádět pot od těla, svrchní vrstva musí vedle prodyšnosti splňovat i požadavky na ochranu před povětrnostními vlivy.

Pokud jde o oblečení, důležitá je čepice (nebo čelenka) a také rukavice, protože hlavou a rukama může tělo ztrácet mnoho tepla. Stejně tak je třeba také dýchací soustavu chránit před ledovým vzduchem. K tomu může sloužit šála nebo šátek přetažený přes ústa, vhodné je také snažit se co nejvíce dýchat nosem, aby se studený vzduch cestou do plic stačil co nejvíce ohřát. Mrazem trpí také vaše pokožka a rty, před vyběhnutím je tedy dobré ošetřit je krémem a balzámem, které je ochrání před vysušováním mrazivým větrem.

Mýtus třetí: dlouho nevydržíte a zraníte se
Ve správném oblečení a při správně zvolené trase není důvod, aby zima váš trénink příliš omezovala. Není ale radno zapomenout na několik zásad. Zaprvé je to protažení a zahřátí svalů. To je nejlepší provést ještě doma před vyběhnutím a venku potom se svaly zacházet opatrně, například se vyhnout prudkému zrychlování a zpomalování, které by nedostatečně zahřáté svaly nemusely přečkat bez následků. Stejně tak je důležité být neustále v pohybu, nenechat svaly vychladnout, nevracet se domů krokem. A pokud mrzne, trénink by neměl být dlouhý, abyste neprochladli. Lepší je tedy místo jednoho dlouhého tréninku běžet dvakrát za den poloviční trasu.

Vaše zdraví ochrání i vhodně zvolená obuv se vzorkem podrážky, která zaručí, že na namrzlém povrchu nebudete klouzat a nepřivodíte si zbytečně zranění. Zvolit můžete případně i boty s podrážkami opatřenými hroty. Obuv by měla být také odolná a chránit vaše nohy před mrazem i vlhkem, zároveň však musí být i prodyšná.

Závěrečná rada zní nezapomínat, že i v zimě je přísun tekutin zásadní. Tělo si o to nemusí samo říkat, ale i když se příliš nepotíte, samotný dech odvádí z těla vodu, kterou je třeba včas doplňovat a předcházet dehydrataci. Pokud tedy všechna tato doporučení dodržíte, zima vás v běhání nemůže zastavit.

Zdroj: RunCzech

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.