Jak točit krásná videa? Techniku za desetitisíce mít nemusíte!

Krásné fotografie a videa se na nás v záplavě hrnou odevšad. Na vizuální poutavosti je dnes postavená veškerá reklama, ale také tvorba značné části umělců a fungování sociálních sítí. Máte také chuť kromě hezkých statických fotek umět vytvořit i parádní videa?

Pokud ano, možná si říkáte, že všechny ty skvělé věci od vašich oblíbených tvůrců na youtube nebo intstagramu vypadají tak dobře právě proto, že jsou natáčené pomocí techniky za velké desetitisíce (až statisíce). A protože vy tolik investovat nechcete, nebo nemůžete, nikdy tak super výsledků nedosáhnate… Nenechte se mýlit! Mnoho kreativců totiž dokáže doslova kouzlit i se zcela základními modely digitálních zrcadlovek. Samozřejmě, že všechno chce cvik, světelné podmínky, a především dobrý nápad – ale se znalostí základních postupů a pravidel pro vás bude cesta za vysněnými výsledky mnohem jednodušší 😊 Inspirujte se tipy tvůrčího dua Czech Vibes, které jsou zaměřeny právě na natáčení se základním modelem zrcadlovky pro začátečníky, a to Nikonem D5600.

Za pseudonymem Czech Vibes se skrývají dvě nadaná děvčata. Magdalena Fukanová a Marketa Polášková svojí tvorbou oslovují fanoušky po celém světě. Umožňují jim to nejen skutečně působivé, detailně promyšlené fotky a videa, ale také síla sociálních sítí, na kterých svůj um prezentují. Na instagramovém profilu czech_vibes najdete především jejich fotografie z toulek přírodou. Youtube kanál Czech Vibes Sound pak reprezentuje propojování vizuální tvorby s hudebníky z celého světa. Důkazem jeho oblíbenosti je pokořená hranice 200 000 odběratelů a více než 48 milionů zhlédnutí jednotlivých videí. Vlastní autorské videoklipy si můžete pustit přímo na jejich webu www.czechvibes.com v sekci music videos. A jaké jsou tedy tipy Czech Vibes pro tvorbu krásných videí? Můžete si je přečíst níže, nebo pustit v tomto videu.

Ostřete manuálně
U digitálních zrcadlovek máte na výběr mezi mauálním a automatickým ostřením. U automatického ostření bývá často při natáčení videa problémem tzv. přeostřování. Tedy zjednodušeně to, že automatika fotoaparátu vyhodnotí jako vhodný objekt pro zaostření něco jiného, než zamýšlíte vy. Nebojte se proto ostřit manuálně a budete mít svoji zrcadlovku plně pod kontrolou. Čím vyšší si nastavíte clonové číslo, tím více budete mít ostrých záběrů – ideálně v kombinaci se širokoúhlým objektivem.

Kontrola ostření
Zjistěte si a naučte se, jakým způsobem můžete na své zrcadlovce použít funkci kontroly ostření. U Nikonu D5600 stačí v režimu videa zmáčknout na hlavním ovládacím panelu fotoaparátu tlačítko se znakem plus a na displeji si hned ostrost obrazu ověříte.

Natáčejte v profilu Flat/Plochý
Flat profil vám zajistí velký dynamický rozsah, díky kterému budete moci snadněji upravovat barvy ve videu. Pro vysvětlení, dynamický rozsah (někdy také tonální rozsah, anglicky dynamic range) představuje poměr mezi nejsvětlejším a nejtmavším místem ve scéně. Nezáleží ale na celkové světlosti obrazu, jde o rozpětí světel a stínů zachycovaných optikovu fotoaparátu.

Usnadnění úpravy ISO
Hodnotu ISO (citlivost na světlo) je ideální při natáčení videí opět nenechávat na automatice, ale raději nastavovat ručně podle aktuální kvality a intenzity okolního světla. Abyste nemuseli pokaždé pro úpravu hodnoty ISO složitě vstupovat do menu fotoaparátu, naučte se používat zkratku pomocí funkčního tlačítka (Fn). Při jeho podržení stačí otáčet ozubeným kolečkem zrcadlovky a tím zvyšovat nebo snižovat hodnotu ISO.

Kontrola expozice
Míra expozice znamená, jakému množství světla z natáčené scény je vystaven senzor fotoaparátu. Když je světla moc, tedy obraz je přeexponovaný, bude výsledné video příliš světlé a zaniknou v něm detaily v místech s jemnějším kontrastem. Naopak pokud je obraz podexponovaný vlivem malého množství světla, bude vaše video příliš tmavé. Když je okolo vás hodně světla, může pak být problematické kontrolovat expozici jen přes obraz na displeji. V takové chvíli se spolehněte raději na rysku kontroly expozice, která vám jednoduše znázorňuje, jestli je expozice optimální, příliš malá nebo příliš vysoká – a opět pomocí ovládacího kolečka máte možnost ji upravit.

Stabilizace obrazu
Pokud nemá samotné tělo vašeho fotoaparátu stabilizaci obrazu (a mnoho základních zrcadlovek ji nemá), zaměřte se určitě na výběr objektivů, které stabilizaci nabízejí. Bývají označené jako VR (tedy Vibration Reduction). Před natáčením se pak vždy ujistěte, že máte VR zapnuté, pokud je u objektivu jeho aktivace volitelná pomocí tlačítka. Jedná se o skutečně skvělého pomocníka pro natáčení tzv. z ruky, což pro vás bude ze začátku jistě nejčastější, a tak oceníte, že obraz nebude roztřesený.

Rozhovor s Magdalenou Fukanovou
Ve videu jste poskytly několik rad pro samotné natáčení. Tomu ale ještě předchází několik dalších věcí. Jak vybíráte lokaci, tedy místo, kam půjdete natáčet, a denní dobu?
Z našeho pohledu je na prvním místě denní doba. Snažíme se vyhledávat co nezajímavější světelné podmínky, a ty jsou jednoznačně při východu a západu slunce. Potom stačí hodina nebo dvě intenzivního natáčení, a podaří se vám vytvořit záběry, které byste jen horko těžko naháněli po zbytek dne. Při výběru místa se necháváme inspirovat na Instagramu, kde díky hashtagům najdete většinou aktuální snímky z daných lokací. Potom stačí cestu naplánovat na google maps a doufat v dobré světlo. Občas je těžší odhadnout, kolik času potřebujete, abyste se před východem slunce dostali na dané místo, či jestli vám východ slunce nezakryje nějaká přírodní překážka v případě, že místo nemáte prozkoumané. Je fajn se na to místo podívat třeba den předem, aby se ranní vstávání vyplatilo.

Ve svých videích pracujete hodně s hudbou – dynamika vide je s ní vždy perfektně sladěná. Je to krásně vidět třeba ve vašem videu z Tokya. Určitě to není úplně jednoduché, na co by se tedy měl začátečník neprve zaměřit, aby získal v propojování obrazu a hudby cvik?
Je pravda že hudba je pro nás asi tou největší inspirací pro střih a pro vytvoření nálady, která se promítne ve finálním videu. Když jsem se střihem začínala, tak jsem se v podstatě řídila pouze rytmem dané písničky. S každým dalším dokončeným videem a novými zkušenostmi se však inspirace pro střih rozvolňuje a člověk si začne uvědomovat mnohem více souvislostí. Není to jen o střihu, ale o kombinaci příběhu, střihu, pohybů kamery, zvuků a hudby. Nejdůležitější je začít, nevzdávat se po prvním nezdaru a učit se něco nového s každým novým projektem a na těchto znalostech dál stavět.

Jak vznikl nápad na youtube kanál Czech Vibes Sound? A jak se vám vůbec povedlo získat mu tak velkou fanouškovskou základnu?
Vzniku našeho hudebního kanálu předcházela celoživotní vášeň pro hudbu a objevování neznámých umělců, což vlastně děláme doteď, jen už to dává díky Czech Vibes Sound větší smysl. Ze začátku nám hodně pomohl úspěch několika písniček, které dnes mají několik miliónů zhlédnutí. A také je na youtube důležitá konzistence příspěvků.

Kdy a jak vás napadlo se do foto a video tvorby pustit? Jaké byly začátky a co vám nejvíce pomáhalo ve zdokonalování se?
Bylo to na začátku celé taková náhoda. V podstatě jsme kouzlo fotografie a videa pro nás objevily až díky instagramu a youtube. Hodně jsme se ztotožnily s několika umělci, které jsme v té době sledovaly na sociálních sítích a chtěly jsme tento svět začít prozkoumávat na vlastní pěst. Jednou jsme si do Alp vzaly foťák, a od té doby jsme ho prakticky nepustily z ruky. Bylo to v roce 2014. Hned od prvních výtvorů jsme je začaly sdílet na společném IG účtu @czech_vibes a tento název nám zůstal dodnes. Nejvíce nám na začátku pomohla zpětná vazba od lidí právě na instagramu, kteří naši cestu podporovali. Po půl roce k tomu přibylo i video – naše role se tak více rozdělily, já se zaměřuju hlavně na video a Markéta na fotografii. I když na větších videoprojektech, jako jsou hudební videoklipy a větší komerční projekty, pracujeme společně.

Vytváříte videa i pro významné značky, jako jsou Nikon, Škoda, T-Mobile… Znamená to, že se svojí tvorbou uživíte? Co byste poradily ambiciózním tvůrcům, kteří chtějí prorazit právě v produkci komerčního obsahu?
Ano, uživíme. Už to jsou 2 roky, co jsme se rozhodly Czech Vibes dělat na full time a pokračovat v této umělecké cestě. Žijeme v době, kdy je naprosto skvělá příležitost pro umělce svoje výtvory sdílet na internetu a najít si publikum či někoho, koho by tvorba oslovila pro potencionální zakázky. Všechno to občas může být velká shoda náhod. My jsme se například ke spolupráci se Škoda ČR dostaly díky jejich instagramové fotosoutěži a vlogu z Alp s naší starou červenou kombi oktávkou. Rada tedy zní: Tvořte, pracujte na svých osobních projektech a nikdy nevíte, kdo se na ně na internetu podívá a koho tvorba zaujme.

Můžete poradit začátečníkům na co se zaměřit při výběru techniky pro tvorbu videí?
Důležité je začít natáčet ať už máte po ruce cokoliv a z nabraných zkušeností pak sám člověk zjistí, co pro svoji tvorbu nejvíce potřebuje. Skvělá je třeba D5600 od Nikonu, na které se člověk naučí ty nejdůležitější věci pro video a ještě navíc je skvělá i na focení.

Jakou techniku teď pro focení a natáčení používáte vy samy? Podle čeho jste si ji vybraly?
Momentálně fotíme na Nikon D810 s objektivy 14-24 mm a 24-70 mm. Testujeme také novou bezzrcadlovku od Nikonu Nikon Z7. Od nového roku se sbližujeme s Nikonem Z6 na natáčení a objektivem Nikkor Z 50 mm 1.8. Na Nikonu nás ohromuje jeho dynamický rozsah a barvy.

Zdroj: Nikon

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.