Odbourejte stres a snížíte tím riziko nachlazení. Zní to neuvěřitelně, ale je to tak!

Nachlazení sice většinou není tak závažné jako chřipka, ale také umí pěkně potrápit a znepříjemnit dny. Ovlivňuje ho celá řada faktorů, jedním z nich může být i naše nepříznivé psychické rozpoložení. Stres totiž oslabuje imunitu, a proto lidé, kteří jsou mu opakovaně či dlouhodobě vystaveni, mohou snáze onemocnět.

Termínem nemoci z nachlazení jsou označována mírná virová infekční onemocnění postihující sliznice horních cest dýchacích. Původcem těchto onemocnění není pouze jeden typ viru, ale stejné symptomy mohou být vyvolány hned několika skupinami virů – mezi nejčastější patří rinoviry, koronaviry a další. Tato onemocnění jsou častější než chřipka, ve většině případů však méně závažná. Na rozdíl od chřipky, u nachlazení teplota většinou nepřesahuje 38 °C, kromě rýmy trápí nemocného i bolest v krku, ale kašel a celková únava jsou mírnější. Pokud nedojde ke komplikacím, je pacient do 7 až 10 dnů v pořádku.

Nejčastěji nachlazení postihuje děti (průměrně 6–8 nachlazení ročně), v dospělosti poté frekvence onemocnění klesá na v průměru 2–4 ročně. Mezi rizikové faktory patří u dětí pobyt ve větším kolektivu (typicky mateřské školky), u starších osob pak větší fyzická námaha nebo právě stresové situace. To, že stres je významný faktor a zvyšuje náchylnost k nachlazení, dokazují i výzkumy. Podle nich stres ovlivňuje nejen riziko infekce, ale také vznik příznaků nachlazení. Rizika pak rostou úměrně času, po který jsou lidé stresu vystaveni.

„Dnešní doba s sebou přináší mnohé stresové situace, které následně ovlivňují stav našeho imunitního systému. Oproti krátkodobému stresu, který může na člověka působit někdy i pozitivně a aktivovat jeho organismus, má dlouhodobý stres jednoznačně negativní vliv na lidské zdraví. Pokud dovolíme stresu, aby na nás působil v delším horizontu, trpí tím náš imunitní systém, protože tělo se pak nedokáže samo dostatečně regenerovat. Oslabený organismus pak snadno podlehne i banálním infekcím, se kterými by se za normálních okolností lehce vypořádal,“ říká MUDr. Michal Lazák, praktický lékař.

Nachlazení určitě nepodceňujme. Vzhledem k virovému původu na něj neexistují účinné léky a léčba spočívá v klidovém režimu, dostatku tekutin a tlumení příznaků, především horečky a bolesti. Mezi osvědčená antipyretika (léky proti horečce) patří paracetamol, obsažený např. v klasickém Paralenu 500. Bílé tablety kromě snížení horečky při akutních virových infekcích působí i proti bolesti hlavy, svalů či kloubů. Užívat je mohou dospělí, dospívající i děti od 6 let (20 kg hmotnosti).

Při nemocech z nachlazení má velký význam prevence. A protože při vzniku těchto nemocí hraje zásadní roli stav imunity, má významnou roli podpora imunitního systému. Především je dobré zajistit dostatečný přísun vitaminů, hlavně vitaminu C, který přispívá k normální funkci imunitního systému. Nezbytný je i pravidelný odpočinek, regenerace a duševní klid.

PARALEN 500 je lék k vnitřnímu užití. Obsahuje paracetamol. Pozorně čtěte příbalovou informaci a poraďte se s lékařem nebo lékárníkem. Paralen® 500 – nezávazná orientační spotřebitelská cena za balení 12 tablet v lékárně je 24 Kč, resp. 36 Kč za balení 24 tablet.

Zdroje:

  1. Ayers S., de Visser, R.: Psychologie v medicíně. Dostupný z: https://books.google.cz/books?id=grZlCgAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Ayers+S,+de+Visser+R.+Psychologie+v+medic%C3%ADn%C4%9B&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwiOke_J9PLXAhXHIuwKHdXaAhwQ6AEIJzAA#v=onepage&q=stres%20a%20zdrav%C3%AD&f=false
  2. Hacklová R.: Psychosociální zátěž/stres sester na dětských odděleních. Dostupný z: http://www.szu.cz/uploads/BD_120613_Hacklova.pdf
  3. Doc. MUDr. Vyhnánková L., CSc: Chřipka a nachlazení – prevence a léčba. Praktické lékárenství 2014; 10(1): 16–19. Dostupný z: https://www.praktickelekarenstvi.cz/pdfs/lek/2014/01/04.pdf
  4. Formánek M., Svobodová O., Jančatová D.: Terapie nemocí z nachlazení. Praktické lékárenství 2015; 11(5): 164–169. Dostupný z: https://www.praktickelekarenstvi.cz/pdfs/lek/2015/05/03.pdf
  5. MUDr. Rennerová Z. PhD.: Vliv psychiky na imunitu. In: Jak odolat stresu a posílit imunitu?, 2017. Dostupný z: http://www.imunoglukan.com/upload/files/jak_odolat_stresu_a_posilit_imunitu.pdf
  6. Jílková J.: Strach a stres snižují imunitu. Zdravi.euro.cz. Dostupný z: https://zdravi.euro.cz/clanek/priloha-pacientske-listy/strach-a-stres-snizuji-imunitu-454955
  7. Edukafarm: Možnosti prevence chřipky a nemocí z nachlazení. Dostupný z: http://www.edukafarm.cz/data/soubory//casopisy/LaL%201-2014/MOZNOST.pdf
  1. SPC přípravku PARALEN 500, datum revize textu 14. 7. 2016
  2. PIL přípravku PARALEN 500, datum revize textu 14. 7. 2016

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.