Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

Ze života

Jezdíte v zimě autem? Víme, na co si dát pozor!

Od začátku listopadu začala oficiálně všem řidičům zima. Jízda automobilem v zimě vyžaduje daleko větší soustředění a opatrnost, než tomu bývá v jiných ročních obdobích. Řidiče může potrápit nejen sníh a námraza na vozovce, ale také neodklizený sníh či led z automobilů, zhoršená viditelnost dopravních značek nebo další nepříjemné situace. Přestože jsou silnice pravidelně odklízeny a udržovány, příroda si občas umí postavit hlavu a práci silničářům ztěžuje. Existuje tak několik pravidel, která se vyplatí znát a dodržovat, aby vás na silnici sníh ani mráz nezaskočil a jízda byla bezpečnější. Na co si dát pozor a jaká jsou další doporučení?

Přezujte včas na zimní pneumatiky
Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je zejména v použité směsi a dezénu. Letní pneumatiky jsou vyrobeny z tvrdší směsi, která se za vyšších teplot nepřehřívá a poskytuje dostatečný kontakt s vozovkou. Zimní pneumatiky zase díky hlubšímu dezénu lépe odvádějí vodu a sníh a mají lepší záběrové vlastnosti. „Zimní pneumatiky bychom na autě měli mít ve chvíli, kdy denní teploty klesnou pod 7 °C, a to bez ohledu na to, zda je sníh. Ráno se teploty už i v těchto dnech pohybují okolo 0 °C a to je chvíle, kdy hrozí námraza,“ říká Olga Boučková z oddělení Besip TSK Praha. Důležité je mít na paměti také to, že všichni nemají stejnou kvalitu pneumatik. Svoji roli hraje nejen jejich značka a typ, ale i hloubka dezénu, jejich stáří i celkový technický stav vozidla. „To vše se promítá do výsledné délky brzdné dráhy, za zhoršených podmínek dvojnásob. Proto musíme vždy rychlost přizpůsobit nejen venkovním podmínkám, ale i svým schopnostem, stavu pneumatik a vozidla. Pneumatiky, které mají vzorek 6 mm, už mají podle odborníků na sněhu o 20 % delší brzdnou dráhu než pneumatiky nové s 8 mm vzorkem. Sjeté na 2 mm, což už je již pod zákonem povolenou mez, potřebují na zastavení o 70 % delší dráhu,“ dodává Olga Boučková.

Pozor na mosty i vítr
Základem bezpečné jízdy je předvídavost a znalost prostředí. Zejména je třeba zvýšené opatrnosti na místech, která mohou rychle prochladnout, jako jsou například mosty a přejezdy. Velmi rychle se na nich totiž i při teplotách okolo 0°C vytvoří námraza, zvláště v ranních a večerních hodinách, kdy padne rosa. Na nejrizikovějších místech je TSK instalovaný automatický postřik, který však nemůže být osazen zcela všude. Řidiči by tak na místech, kde to neznají, měli být zvláště v rizikovém období, předvídaví a opatrní. Další nebezpečné úseky se nacházejí v místech, kde zalesněné nebo zastavěné úseky přecházejí v otevřené prostory. Zvláštní pozornost by pak měla být věnována jízdě na větrných místech, kde proudící chladný vzduch často způsobuje námrazu.

Zrádné změny povrchu
Zvláštní skupinou rizikových míst jsou tramvajové koleje, dlažba a přechody pro chodce. „Ve vlhkém počasí a při nízkých teplotách jsou tato místa velmi kluzká. Zrádná jsou zejména tam, kde se mění povrch. Asfalt a dlažební kostky mají zcela jinou přilnavost a když se k tomu přidají tramvajové koleje, velmi rychle a snadno se dostanete do smyku,“ varuje Olga Boučková z oddělení Besip TSK Praha. Řidiči by tedy měli dávat pozor, jaký je na vozovce povrch a zda nemají kola na kolejích, protože na nich je brzdná dráha výrazně delší. Stejně zrádná jsou místa s vodorovným značením, protože bílá saduritová barva je v případě námrazy kluzká doslova jako led.

Chodci
Chodci jsou samostatnou kapitolou. Nejenže se rychleji stmívá a jsou hůře vidět, ale v zimě a špatném počasí se také výrazně prodlužuje brzdná dráha auta. Řidič na suchém asfaltu zastaví z 50 km/h za ideálních podmínek na 28 metrech. Na sněhu s kvalitními zimními pneumatikami už je to 37 metrů. A to v případě, že je vše tak, jak má být, tedy řidič se věnuje řízení, reaguje včas, jede předepsanou rychlostí a má auto i pneumatiky v dobrém technickém stavu. Pamatovat bychom tak na to měli i jako chodci a nikdy neměli vstupovat před jedoucí vozidlo, nemáme-li jistotu, že jeho řidič má šanci vozidlo bezpečně zastavit.

Zasněžené dopravní značky a přechody pro chodce
Pokud hustě sněží nebo je po vydatné sněhové nadílce, mohou být špatně vidět některé dopravní značky. A to nejen ty vodorovné na silnicích, ale také ty svislé podél cest. V případě, že kvůli sněhu není jasné značení na silnici, například plná nebo přerušovaná čára, vyplatí se chovat podle přísnější z obou variant, tedy jako by zde byla čára plná. Předejdete tak případné dopravní kolizi. V případě zasněžených svislých dopravních značek může napovědět jejich specifický tvar, především u značek „stůj“ nebo „dej přednost v jízdě“, který je snadno odlišitelný od ostatních značek, takže i když je přední část značky zasněžená, lze ji snadno rozpoznat. U zasněžených značek s povolenou rychlostí pak může pomoci například zapnutá navigace, která tyto informace zobrazuje. Problém může nastat také u přechodů pro chodce mimo křižovatky, které v důsledku sněhové pokrývky nemusí být dobře viditelné. Zde by měl být řidič upozorněn doplňujícím svislým dopravním značením. Ale i to může být špatně viditelné, proto se v takovém počasí vyplatí vždy opatrnost a méně plynu. V případě, že přeci jen dojde k dopravní nehodě v důsledku nejasného dopravního značení kvůli sněhu či blátu, určitě je vhodné nečitelné značky zdokumentovat, případně mít svědky nebo záznam od policie pro další vyšetřování nehody.

Námraza na autě a sníh
Před každou jízdou je rozhodně nezbytné důkladné očištění vozidla od ledové vrstvy nebo sněhu. Základem jsou nejen očištěná okna po celé délce, včetně bočních i zadních okének, abyste měli během cesty bezpečný výhled z vozu, ale také důkladné očištění celého vozu, především přední karoserie a střechy. Z těch mohou během jízdy odlétávat kusy sněhu nebo ledu a ohrozit vás nebo ostatní řidiče či chodce. „Řada řidičů tuto povinnost nerespektuje, protože je to pro ně stále poměrně nová informace. Za nedodržení jim ale hrozí pokuta,“ varuje Olga Boučková z Besip TSK. A to nejen na území ČR, ale například také na Slovensku nebo v Německu. Při čištění auta pak nezapomeňte ani na SPZ, která nesmí být zakryta sněhem, blátem ani jinak znečištěná, musí být vždy dobře čitelná. I za toto porušení předpisů hrozí nemalé pokuty.

Chování v případě smyku a při brždění na sněhu a ledu
Brždění rozjetého automobilu na zasněženém nebo zledovatělém povrchu může být pro mnoho řidičů chvíle, při které začnou panikařit. A například zběsilé sešlapávání brzdového pedálu může situaci ještě zhoršit. Při brzdění na sněhu je totiž důležité si uvědomit, jestli v autě máte nebo nemáte systém ABS. U automobilů, které ABS nemají, je třeba brzdit přerušovaně. Při plném brždění se snadno zablokují kola a vůz se začne hrnout jako saně a přestane zpomalovat. V ten moment je nutné brzdu povolit, aby se kola začala zase točit, a pak opět brzdit. Tento proces opakujte, dokud auto nezpomalí na požadovanou rychlost. S ABS je to jednodušší, brzdit lze naplno a auto se s tím nějak vyrovná, ale i tak platí doporučení na sněhu brzdit s citem.

Jak zvládnout smyk? Obecně lze použít pravidlo: nebrzdit, vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem. Je ale také dobré vědět, jaký náhon vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním náhonem a jiný bude řešit řidič s náhonem zadním. Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu, že brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu a projíždí se při pravém okraji silnice. Při smyku, ať už přední nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá. „Pro řidiče, kteří si jízdou v zimě nejsou zcela jistí, proto pořádáme ve spolupráci s Ústředním automotoklubem ČR a Autoklubem ČR takzvané zimní jízdy zručnosti a školu smyku, které je na podobné situace připraví,“ říká Olga Boučková z Besip TSK.

Výbava, která se může v zimě hodit nejen na horách
Nejen základní výbava ale také pár věcí navíc vás může v zimě vytáhnout z nepříjemných situací. Smetáček na ometání sněhu z auta nebo škrabka na sklo do seznamu základní výbavy nepatří, ale i díky výše uvedeným skutečnostem by neměly chybět v žádném vozidle. V kufru se vyplatí také mít tažné lano, lopatku, sáček s pískem, startovací kabely, deku, teplé rukavice nebo záložní nemrznoucí kapalinu do ostřikovačů. Pro ty, kteří se chystají na hory, jsou to pak určitě sněhové řetězy. V místech, kde jsou povinné, jsou na denním pořádku případy, kdy řidič bez nich uvízne, ohrožuje další účastníky provozu a často dokonce i zablokuje na daném místě celou dopravu. U sněhových řetězů se také vyplatí zkusit si jejich instalaci nanečisto, než se vydáte do hor. V krizové situaci je sice mít ve vozidle můžete, ale když je nebudete umět nasadit, budou vám k ničemu.

Zdroj: Besip TSK Praha

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *