Bolest po sportování – jak na ni a jak jí předcházet?

Sport je pro většinu lidí přirozenou a neodmyslitelnou součástí života. Přináší mnoho příjemných zážitků, je zdrojem relaxace a zábavy. Pravidelným sportováním navíc zlepšujeme svou tělesnou kondici, a tím přispíváme ke svému zdraví. Ke sportu ovšem patří také zvýšené riziko úrazů a vzniku bolestivých stavů.

Při sportu se přihodí téměř 17 % všech úrazů a příčin bývá mnoho. Zrychluje se vývoj sportovních pomůcek i jejich obliba – od nových typů lyží přes kolečkové brusle až po trampolíny. Hry jako fotbal, hokej nebo volejbal jsou zas typické častým fyzickým kontaktem mezi soupeři a spoluhráči. Roste i popularita některých adrenalinových sportů. Úrazy a bolesti spojené se sportem mohou postihnout jakoukoli část těla. Nejčastějším typem jsou různá povrchová zranění, podvrtnutí končetin nebo poranění kloubů, kostí a šlach. Řadě z nich je možné se vyhnout, jiné neovlivníme. Některá zranění vyplynou ze samotné podstaty konkrétního sportu. Jiná jsou důsledkem zdravotního stavu, špatné kondice a přecenění schopností, nedostatečné regenerace mezi cvičeními. Na vině může být ale i nesprávná výstroj či nevhodná obuv. Velmi často se také podceňuje zahřátí svalů před výkonem.

Únava svalů
Po zvýšené fyzické námaze dochází často k únavě a bolestem svalů. Projevuje se poklesem síly, ztrátou rychlosti a jemné koordinace pohybů. Unavené a vyčerpané svaly mají sklon k třesu a křečím. Dříve se předpokládalo, že tento stav je následkem nahromadění kyseliny mléčné, jež se do svalů vylučuje při intenzivním pohybu. Dnes již víme, že po velké fyzické námaze dochází k nepatrným poraněním svalových vláken a bolest způsobuje zacelování těchto drobných trhlinek,“ říká fyzioterapeutka Tereza Svobodová. Bolest tak může trvat několik dní až týden. Znepříjemňuje nám pohyb a signalizuje, že si svaly potřebují odpočinout a zregenerovat. Někdy se následkem námahy ve svalu může objevit i otok.

Jak na bolest po sportu?
Nejlepší je bolesti i možným dalším zraněním předcházet. „Před cvičením je potřeba svaly dobře zahřát, po něm zase uvolnit dostatečným protažením. Pokud ovšem k bolestivým stavům přesto dojde, je vhodné zkusit regenerační techniky – saunu, střídání teplé a studené sprchy nebo koupel ve vířivce. Na otoky zabírá chlazení postiženého místa a správná bandáž,“ radí Tereza Svobodová.

Při bolestech vzniklých v souvislosti s některými sportovními úrazy lze také užít léky s obsahem ibuprofenu. Postižené místo můžeme ošetřit i zevně aplikací krému s ibuprofenem – vhodný je například Ibalgin® Duo Effect. Používá se k léčbě poúrazových stavů a následků sportovních úrazů, jako jsou otoky, krevní podlitiny, podvrtnutí kloubu, ale také k úlevě od bolesti zad. Na postižené místo se 2–3krát denně lehce vetře do kůže tenká vrstva krému. Ibalgin® Duo Effect obsahuje kromě účinné látky – ibuprofenu, jenž potlačuje bolest a zmírňuje otok a zánět, také heparionoid S. Ten zabraňuje místní tvorbě krevních sraženin, snižuje tvorbu otoků a působí protizánětlivě. Při rozsáhlých a bolestivých výronech lze zpočátku místo ošetřené krémem překrýt neprodyšným obvazem, nejlépe přes noc. Ibalgin® Duo Effect je určen k léčbě dospělých a dětí od 12 let.

Ibalgin® Duo Effect je volně prodejný lék k vnějšímu použití. Pozorně čtěte příbalovou informaci a poraďte se s lékařem nebo lékárníkem. Ibalgin® Duo Effect – nezávazná orientační spotřebitelská cena v lékárně za jedno balení 50 g je 159 Kč, za jedno balení 100 g je 250 Kč.

Zdroje:

  1. Prof. MUDr. Kučera M., DrSc.: Sportovní traumatologie. Dostupné z: http://tvl.lf2.cuni.cz/wordpress/wp-content/uploads/Sportovni-traumatologie.pdf
  2. American College of Sports Medicine: ASCM on Delayed onset muscle soreness (DOMS). Dostupné z: https://www.acsm.org/docs/default-source/files-for-resource-library/delayed-onset-muscle-soreness-(doms).pdf?sfvrsn=8f430e18_2
  3. Pilný, J. a kol: Úrazy ve sportu a jak jim předcházet. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-271-0757-5 Dostupné z: https://books.google.cz/books?id=pTVxDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=%C3%BArazy+ve+sportu&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwiol8328-3hAhVAQhUIHTVNBEgQ6AEIKTAA#v=onepage&q=%C3%BArazy%20ve%20sportu&f=falseurazu-pro-sportovce_Ukazka.pdf
  4. Lukešová, Š.: Jak bojovat s únavou? Interní medicína 2009; 10(11): 536–538. Dostupné z: https://www.internimedicina.cz/pdfs/int/2008/11/13.pdf
  5. PIL přípravku IBALGIN DUO EFFECT krém, datum revize textu 6. 4. 2019
  6. Svalová horečka. Moje zdraví. Dostupné z: https://www.mojezdravi.cz/nemoci/svalova-horecka-4404.html
  7. Zánět a otok. Vademecum zdraví Jaro 2006. Dostupné z: http://vademecum-zdravi.cz/zanet-a-otok/
  8. Jak bezpečně sportovat. Dostupné z: https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/jak-bezpecne-sportovat

Foto: RunCzech

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.