Opravíš mi tiskárnu, umíš to hacknout, znáš hlášky z IT Crowd? Stručný průvodce, jak nemluvit s ajťákem

„Asi se tam nějak zasekl papír. Řekni Petrovi z IT, aby se nám na tu tiskárnu podíval,“ radí Jarmila méně zkušené kolegyni z kanceláře. S podobnými dialogy se programátoři, UX designéři či projektoví manažeři setkávají v seriálech, knihách, ale i při běžné konverzaci. Spousta lidí i díky těmto hláškám vnímá IT stereotypně jako obor, který zahrnuje „všechny kluky od počítačů“. A i když je většina z nich na podobné průpovídky zvyklá, pravděpodobně je bavit nebudou. Zde přinášíme rychlý přehled těch nejohranější frází, kterými si ajťákovu náklonnost fakt nezískáte:

To musíš vědět, jsi přece ajťák
Spoustě nedorozumění můžete předejít už jen tím, že nebudete házet všechny „kluky od počítačů“ do jednoho pytle. V IT firmách existuje spousta specialistů a pozic. To, že někdo pracuje ve webovém studiu, neznamená, že má všechny technologie v malíku. Například část webových stránek vytváří backendista (dělá „zadek“, kód, který není vidět), frontendista (dělá „předek“, kód, který se projeví na viditelné části webu), UX designér (stará se, aby byl web přívětivý pro uživatele) a grafik. A to je pouze základ. Tým zpravidla řídí projektový manažer, který se stará o průběh a dodržení zadání. Jsou ale také profesionálové, kteří vytváří programy a aplikace, starají se o servery, dělají uživatelské testování… a jejich schopnosti se v mnoha ohledech zásadně liší.

Dokázal bys mi opravit tiskárnu?
Řada lidí si může rovnou ušetřit zklamání, když poprosí známého, který dělá webové stránky, o opravu tiskárny, telefonu či televizoru. Ačkoli je určitá znalost technologií výhodou, zdaleka to nemusí znamenat větší naději na správnou diagnostiku problému. A navíc vývojáři, opsáci a další specialisté nejsou žádní opraváři tiskáren. Technik stejně většinou přijde, vymění špatný díl za nový, případně doporučí k reklamaci celou tiskárnu. Nebo rovnou navrhne opravu v autorizovaném servisu za horentní sumu.

Zkusil jsi to vypnout a zapnout? Hahaha…
Ne všichni ajťáci znají seriál IT Crowd. Stejně jako všichni fyzikové nemilují Big Bang Theory. Humor vystavěný na stereotypech spoustě lidí nesedí zkrátka proto, že se s ním setkávají až znepokojivě často. A co třeba tenhle: „Dám tě do oddělení IT. Protože podle CV máš spoustu zkušeností s počítači.“

Radši si na tu výměnu žárovky pozvu souseda
To, že někdo něco ťuká každý den do klávesnice, neznamená, že je to idiot. Ani že neumí přivrtat rovně poličku. Zkrátka jeden z nejhloupějších mýtů o ajťácích.

Umíš to hacknout?
Pokud používáte primitivní hesla a nemáte ani základní ponětí o bezpečnosti, tak ano. Jinak ajťák nerovná se hacker, většinou nezjistí vaše heslo na sociálních sítích, nedostane se k intimním fotkám ve vašem počítači ani vás nešmíruje přes webkameru, když se převlékáte. Stejně tak je nesmyslné zobrazení ajťáka jako hackera na ilustračních fotkách, jak sedí v černé mikině s kapucí v serverovně a něco ťuká do počítače. Ve fotobankách se často navíc tyto dva pojmy překrývají. Když už se dostanete do serverovny, není přece třeba nic hackovat…

Neumí se bavit se ženami
Tímhle stereotypem se hemží nejen filmový průmysl, ale i dámské časopisy. Ne, práce v IT nevypovídá nic o úspěchu u žen, jaký bude v posteli, dokonce ani o tom, jakou má sexuální orientaci. A když už jsme u žen – ajťačky taky nejsou introvertní, ošklivé, plaché či mužatky.

Používají zvláštní názvy
„V komunikaci s klientem běžně používáme technické pojmy a slangové výrazy, to však neznamená, že by se měl bát pokládat banální dotazy. Naopak, snažíme se vždy pojmy srozumitelně vysvětlit. Často mají lidé například problém vyslovit slovo Kubernetes, tak tomu říkají kubalibres. Takže společnou řeč najdeme vždycky,“ uvádí vtipnou historku jeden z vývojářů z Revolgy.

A pak je tu samo oslovení ajťák, které nemusí všem znít dvakrát nejlépe, zkuste to třeba příště jménem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.