Odborník radí: Děti by měly více konzumovat mléčné výrobky!

Už během dětství nám naše maminky podávaly mléčné výrobky prakticky každý den. Představit si jakoukoliv domácnost bez jogurtů, mléka a mléčných výrobků je tedy nemožné. V období, kdy dítě sílí a roste, by měly být mléčné výrobky nedílnou součástí každého jídelníčku.

Mléko a mléčné výrobky jsou považovány za základní zdroje vitaminů a minerálních látek, které děti, v průběhu růstu, skutečně velmi potřebují.

„Mléko a mléčné výrobky zcela jistě tvoří důležitou součást vyváženého jídelníčku pro děti. Jsou zdrojem bílkovin a důležitých vitaminů a minerálních látek. Bílkoviny mléka a bioaktivní peptidy, které vznikají jejich trávením, mají významné účinky na lidské zdraví. Jedná se o účinky antimikrobiální, protivirové, imunomodulační, významné účinky jsou na snížení krevního tlaku, který stojí v pozadí nemocí srdce a cév,“ vysvětluje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D.

Mléko a mléčné výrobky poskytují komplex látek důležitých nejen pro zdraví růst kostí, jako jsou plnohodnotné bílkoviny, z minerálních látek se jedná o  vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, chlor, železo, měď, zinek, selen, jód, z vitaminů to jsou jak vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E, K) a vitaminy B skupiny. Za zmínku stojí především vápník, který se v mléčných výrobcích nachází ve velmi dobře vstřebatelné formě. O mléku a mléčných výrobcích lze tedy bez nadsázky mluvit jako o vitamínové bombě, které děti potřebují denně na svém jídelníčku.

Není nic zdravějšího v jídelníčku našich dětí, nežli mléko a zkvašené mléčné výrobky. Ty totiž obsahují mnoho živin a zdraví prospěšných probiotických mikroorganismů, které dětské tělo, v době růstu, velice potřebuje i pro posílení imunity. Každý den by mělo dítě sníst či vypít alespoň 2 až 3 mléčné výrobky. Jak roste dětské tělo, a zvětšují se dětem kosti, tělo potřebuje mnoho vápníků a vitamínu D, který se nachází právě v mléčných výrobcích. Může to být jogurt, jogurtový nápoj nebo mléčný zakysaný výrobek,“ popisuje prof. RNDr. Jan Krejsek, CSc.

Je třeba zdůraznit, že mléko je komplexní potravinou zcela přírodního původu. Obsahuje významné makroživiny, jakými jsou plnohodnotné živočišné bílkoviny, lehce stravitelný mléčný tuk a cenný mléčný cukr, a pro zdraví nenahraditelné vitamíny.

Pohankový piškot s malinovým krémem
Ingredience (6 porcí):
• 4 vejce
• 40g pohankové mouky
• 40g krystalového cukru
• 20g kakaa
• 20g kokosu
• 3 lžíce oleje
• ½ balíčku kypřícího prášku
• 2 tvarohy ve vaničce
• 2 kelímky Cottage
• Dvě hrsti malin
• Na ozdobení lístky máty

Postup:
Z vajec vyšleháme bílky a žloutky zvlášť. Bílky do pevné pěny, kterou pak odložíme stranou do misky. Žloutky vymícháme s cukrem a olejem, poté postupně vsypeme pohankovou mouku, kakao a kokos. Nakonec opatrně vmícháme sníh z bílků. Hotové těsto nalijeme na silikonovou podložku nebo pečící papír a upečeme jako piškotový plát. Na 180°C pečeme zhruba deset minut. Upečený plát necháme vychladnout a poté vykrájíme na kolečka podle velikosti a typu sklenic. Tyto kolečka umístíme na dno připravených sklenic. Poté přidáme vrstvu krému, který získáme smícháním tvarohu, Cottage a rozmačkaných malin. Ozdobíme zbylými malinami a mátou.

Exkluzivní recepty z mléka a mléčných výrobků
S projektem „Naskoč na mléčnou vlnu“ přinášíme několik zajímavých receptů, které můžete společně s dětmi připravit z pohodlí domova. Mléko a výrobky z něj jsou jedním z nejbohatších zdrojů vysoce kvalitních bílkovin, které obsahují nenahraditelné aminokyseliny. „Mléko je hlavním zdrojem vápníku pro zdraví našich kostí. Obsahuje zdraví prospěšné tzv. probiotické mikroorganismy. Z minerálních látek se jedná jak o vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, chlor, železo, měď, zinek, selen, jód. Z vitaminů se v mléce nacházejí vitamíny, které jsou rozpustné v tucích (A, D, E, K), tak i vitaminy B skupiny,“ říká prof. RNDr. Jan Krejsek, CSc.

Cottage salát alá hermelínová pomazánka
Ingredience:
• 250g (1 kelímek) sýra Cottage
• 1 vejce natvrdo
• 50g šunky
• Sůl a mletá paprika dle chuti

Postup:
Vejce uvařte natvrdo a nakrájejte na drobné kostičky, šunku na krátké proužky. Vmíchejte do sýra cottage a ochuťte mletou paprikou a solí. Pokud nebudete na sýru cottage šetřit a nebudete kupovat levnou nebo odtučněnou variantu, které jsou zpravidla řidší, budete mít pomazánku, kterou je možno i namazat na chleba.

Dětská specifika:
• Cottage je pro vysoký obsah bílkovin vhodný spíše až od 1 roku.
• Taktéž celé vejce se dětem dává až od 1 roku – z tohotéž důvodu, kterým je vysoký obsah bílkovin. Ty by mohly zatěžovat dětské ledviny.
• Jelikož je šunka poměrně slaná, doporučuji salát menším dětem již vůbec nepřisolovat.

Chia pudink s ovocem
Ingredience na 3 porce:
• 35g semínek chia
• 400ml kefíru
• Ovoce dle libosti (hodí se ideálně jahody, borůvky, maliny, třešně…)
• Datlový sirup nebo jiné sladidlo dle chuti

Postup:
Příprava tohoto dezertu je velmi jednoduchá, ale je potřeba započít ji přibližně půl dne předem. Tolik času totiž potřebují semínka chia, aby krásně změkla a vytvořila rosolovitou hmotu podobnou pudinku. Do misky nasypte uvedené množství semínek, zalijte je kefírem (použít se dá jistě i kefír s příchutí či rostlinné nebo kravské mléko, ba i jiný mléčný výrobek), promíchejte a nechte v lednici konat svou práci. Až k nim za půl dne přijdete, semínka budou kefírem nasáklá a budou vypadat podobně jako želé. A to je právě ono – chia pudink!  Přemístěte do dezertních mističek, dozdobte ovocem (použila jsem borůvky, maliny a višně, které jsem rozmixovala na pyré), můžete ještě dosladit sirupem – ten také můžete vmíchat do každé složky zvlášť.

Dětská specifika:
• Pozor na obtížnější stravitelnost (platí o semínkách obecně) a vyšší podíl bílkovin, které by mohly zatěžovat dětské ledviny. Proto řadím do kategorie od 1 roku.
• Někdy se uvádí i špatný vliv chia semínek na laktaci (neboť jde o semínka šalvěje hispánské), proto pokud nekojíte zcela bezproblémově, buďte v jejich konzumaci raději opatrná.
• Malým dětem do 2 – 3 let bych nedávala tohoto pudinku plnou dávku, spíše méně pudinku a více ovoce, aby ho dítě zkrátka nedostalo “velký nášup”. Důvodem je jednak obtížnější stravitelnost, druhak i projímavost semínek.

Okurkové lassí s koriandrem
Ingredience:
3 porce
• 250g bílého jogurtu
• ½ salátové okurky
• 100 – 150g  mléka
• 6 stonků koriandru
• Špetka soli a pepře

Postup:
Okurku oloupejte a rozkrojte na několik menších kusů. Společně s koriandrem, jogurtem a menším množstvím mléka rozmixujte dohladka. Poté přidejte zbytek mléka a dolaďte solí a pepřem. Servírujte vychlazené, ideálně po náročnějším jídle. V indické kuchyni se lassí podává na závěr menu proto, že pomáhá nastartovat trávení a zklidnit žaludek.

Dětská specifika:
• Koriandr je velmi výrazná a chuťově specifická bylinka, u dětí často nepatří k oblíbeným. Nápoj dětem tedy můžete udělat bez ní, základ z okurky a jogurtu však mohou již od cca 8 měsíců.
• Dětem do roka samozřejmě nedávejte sůl a koření.
• Stejně tak do roka použijte pouze jogurt nebo kefír či jiný druh zakysaného výrobku místo mléka, které se jako nápoj k pití pro svůj vysoký obsah bílkovin a sodíku podává až od 2 nebo 3 let. Do správné konzistence můžete naředit vodou nebo dát více okurky, která také obsahuje hodně vody.

Zdroj a foto: www.mlecnavlna.cz, recepty vytvořila bloggerka p. Charvátová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.