Slovanský temperament – triptych tří slovanských národů

Tři choreografie, tři slovanští tvůrci. Polsko, Rusko, Česko – takové spojení dalo vzniknout netypickému baletnímu představení Slovanský temperament. Katarzyna Kozielská, Andrej Kajdanovskij a Ondřej Vinklát jsou choreografové s jedinečnou vizí a nadáním, smyslem pro vyjádření emocí a typickým slovanským temperamentem. Jejich choreografie Aspects, Dumka i Perfect Example již mají své jasné obrysy a na jevišti Nové scény Národního divadla jsou k vidění od 13. března 2020.  

Letošní sezona Baletu Národního divadla nabídne divákům úspěšné komponované představení Slovanský temperament. Tři choreografie Aspects, Dumka a Perfect Example jsou inspirovány slovanskou duší a energií tvůrců: Polky Katarzyny Kozielské, Čecha Ondřeje Vinkláta a Rusa Andreje Kajdanovského. Tři choreografové, které spojuje jedinečná vize a nadání a smysl pro vyjádření emocí. Mladí tvůrci přináší individuální pohled na lidskou společnost, ale zároveň ukazují, že život lze chápat také lyricky jako báseň. Všechny tři choreografie vznikly přímo pro Balet Národního divadla.

ONDŘEJ VINKLÁT – DUMKA
Když jsem Dumku č. IV Antonína Dvořáka slyšel poprvé, okamžitě mi padla do noty. Pouštěl jsem si ji znovu a znovu. Představoval jsem si, jak se setkávám s někým, koho jsem znal a kdo mi byl velmi blízký. Jako bych s ním opravdu byl, prožíval chvíle plné úsměvu a bezstarostného dětství. A pokaždé když se po tomto euforickém vzletu vracel hlavní motiv, bezpečně mě ujišťoval, že je to pryč…“

Ondřej Vinklát, bývalý první sólista Baletu ND, se v Dumce představil poprvé jako choreograf Baletu ND (doposud tvořil pro DEKKADANCERS). Jak už název napovídá, na začátku jeho tvorby stál Antonín Dvořák se svou Dumkou č. 4. Ondra nevytvořil jen choreografii inspirovanou melancholií této skladby, ale dokomponoval i další hudební část. Jeho dílo je dynamické, odráží Ondrovo mládí, živočišnost a také velkou vazbu na tanečníky – kamarády, kteří se na vzniku výsledného tvaru podíleli velmi aktivně. Dumka je fungující organismus, který vaši pozornost nepustí ani na okamžik a dovolí vám jít světem vzpomínek, střípků z minulosti až do posledního momentu – teď a tady.

KATARZYNA KOZIELSKA – ASPECTS
Nálady nejsou pouhé pocity, které ozvláštňují tvůj duchovní život. Nálady jsou způsoby, jakými každý z nás prožívá život na tomto světě. Nálady jsou spjaty se samotnou podstatou našeho bytí. Moudrý je ten, jehož cílem (a úmyslem) je těšit se ze života. Proč ne? Život je valčík. Valčík žití. Nedívej se na svá chodidla. 1-2-3, 1-2-3. 1-2-3. Hlavní věc je prožívat radost.“

Prostřední část představení patří ženě a její energii. Katarzyna Kozielska zjemňuje celou inscenaci, přináší esteticky čistou krásu a vycizelovaný tanec, nádherné duety. Pochází ze Slezska stejně jako hudební skladatel Henryk Górecki, spolu udávají tón a vyznění celé choreografii. Z jejího slovníku je čitelná špičková praxe sólistky Stuttgartského baletu. Katarzyna se v posledních letech ujala také role choreografky, která nepotlačuje své ženství, u mužů nalézá oporu, v tanci své dcerky vidí inspiraci a vnitřní aspekty svého já ladí do harmonického celku.

ANDREJ KAJDANOVSKIJ – PERFECT EXAMPLE
Choreografie Perfect Example pojednává o skupině jednotlivců, lidí, národa v řadě volně navazujících scén. Tato skupina žije v systému, který tvrdí, že vytváří dokonalou komunitu. Dokonalost znamená: nejsou žádné potíže, žádné rozdíly, žádné problémy… K dosažení tohoto cíle je třeba přijmout drastická opatření a jednotlivci musí omezit své potřeby ve prospěch skupiny. Ale… čím déle to trvá, tím více se objevuje jedna otázka: Je to skutečně v nejlepším zájmu lidí? Existuje opravdu systém, nebo je to jen experiment? Jsou lidé jenom pokusní králíci, kteří hledají odpověď na otázku: Nakolik se můžeme stmelit, než nás rozdílné názory rozdělí a všechno zničí? Jakou cenu jsme ochotni zaplatit, abychom mohli být dokonalým příkladem?

Závěr patří Andreji Kajdanovskému, který zastupuje třetí slovanskou národnost, konkrétně mladou ruskou generaci. Andrej k tématu Slovanského temperamentu přistoupil nejtěsněji, jeho dílo je inspirováno politickým děním. Říká nám: „Lidi, proberte se.“ Jeho sdělení je jasné všem, kteří zažili totalitní systém a mají obavy z manipulace a z toho, co se děje kolem nás. Andrej nás vtahuje do svého divadelního světa, bohužel tak reálného.

SLOVANSKÝ TEMPERAMENT
DUMKA
Choreografie: Ondřej Vinklát
Hudba: Antonín Dvořák, DJ Hellfish

ASPECTS
Choreografie: Katarzyna Kozielska
Hudba: Max Richter, Ezio Bosso, Nils Frahm, Henryk Górecki, Abel Korzeniowski

PERFECT EXAMPLE
Choreografie: Andrej Kajdanovskij
Hudba: Ikue MoriWhile & Dr. Biso music, Brian Eno, Carla Kihlstedt, Dan Rathbun, Matthias Bossi, Dmitry Cheglakov, Matmos music, Hej slované hymna

Nová scéna Národního divadla
13. 3. 20:00 / 14. 3. 16:00, 20:00 / 23. 3. 20:00 / 8. 4. 20:00 / 15. 4. 20:00 / 16. 4. 20:00

Zdroj: www.narodni-divadlo.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.