Tukům se nevyhýbejte ani při dietě, naše tělo je potřebuje

Nízkotučné jogurty, omezení sýrů, smažení na kapce oleje. V minulých letech se od tuků tak houfně upouštělo, až začal panovat názor, že jsou nejškodlivější složkou potravy. Naše tělo se bez nich neobejde a pokud vybereme správné tuky či oleje, pak nám v rozumném množství prokáží dobrou službu.

Infarkt myokardu, obezita, diabetes II. typu, rakovina tlustého střeva – to vše jsou civilizační choroby spojené s přemírou tuků v těle. Vznikají často z dlouhodobého příjmu kaloricky bohatých potravin, obvykle s obsahem nasycených mastných kyselin. „Právě z těchto nemocí vznikl názor, že tuky škodí a měli bychom se jich vyvarovat. Jenže problematické je množství přijatých tuků. V dřívějších dobách lidé přijímali tuky pouze ze semínek, ořechů a výjimečně masa. V dnešní době se k tomu přidává i pečivo, sladkosti, různé omáčky a dresinky, mléčné výrobky, pomazánky, lahůdky, uzeniny… K tomu přičtěte fakt, že moderní člověk se téměř nehýbe, a je zaděláno minimálně na slušnou nadváhu,“ říká Martina Dvořáková, hlavní výživová poradkyně české společnosti KetoDiet. Podle Martiny stejně škodí nadbytek cukrů, který navíc zatěžuje slinivku, jež produkuje inzulin.

Nasycené mastné kyseliny
Jsou součástí především živočišných tuků (uzeniny, sádlo, máslo, mléčné výrobky).
Obsahují je i některé tropické plodiny (palmový a kokosový olej).
Příjem těchto kyselin zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi a vznik obezity.
V potravě by měly tvořit maximálně 1/3 přijatých tuků.

U tuků se často mluví o nasycených a nenasycených mastných kyselinách. Rozdíl mezi těmito dvěma skupinami je zásadní, co se týče dopadů na naše zdraví. Laikům se pletou nejen jejich názvy, ale také jejich podskupiny, ať už jde o trans-mastné kyseliny, jež mohou být nasycené i nenasycené, nebo omega kyseliny.

Nenasycené mastné kyseliny
Patří mezi ně omega kyseliny a další.
Omega 3 kyseliny se nachází v mořských rybách, řepkovém a lněném oleji.
Omega 6 kyseliny najdeme ve slunečnicovém oleji.
Další nenasycené mastné kyseliny obsahuje avokádo, ořechy či olivy.
Mají pozitivní vliv na srdce a cévy, udržují nízkou hladinu cholesterolu.

Tuky by měly tvořit ideálně třetinu přijaté potravy, zejména ty nenasycené v podobě rostlinných a rybích olejů. Právě ty snižují tzv. špatný cholesterol tím, že zvyšují ten dobrý. Působí jako prevence kardiovaskulárních onemocnění a ovlivňují hormonální systém. „V tucích se navíc rozpouští některé vitaminy, konkrétně A, D, E a K. Hrají důležitou roli ve stavbě kostí, kvalitě zraku, správné srážlivosti krve nebo ve zdraví pleti. Tuky naše tělo potřebuje, jde jen o to jaké a kolik jich bude,“ dodává Martina.

Trans mastné kyseliny
Tvoří podskupinu nejvíce škodlivých tuků. Vyskytují se převážně v průmyslově ztužených tucích (různé polevy, náplně oplatek či trvanlivé pečivo). Jejich příjem by neměl přesáhnout 1 % stravy.

Ano olivám a oříškům, kokosovému oleji se raději vyhněte
A jaké tuky bychom měli vybírat? „Ke snídani oříšky a semínka, k obědu a večeři si dejte ryby – losos, tuňák, pstruh, ančovičky ale i často zatracované sardinky jsou skvělou volbou. Olivy i olej z nich jsou už známé pro své účinky na lidský organismus, jiné oleje teprve čekají na mediální boom,” přibližuje Martina. Sama má nejraději panenský olivový olej, který je mnohými považován za superpotravinu. “Zajímavým zpestřením může být např. kakaový krém s bambuckým máslem. Kokosový a palmový olej obsahují nasycené mastné kyseliny jako živočišné tuky, v těle se však chovají jinak. Organismus je zpracovává jako okamžitý zdroj energie a neukládá si je v podobě tukových zásob. Nemusíme se jim tedy striktně vyhýbat. Naopak ztužených tuků se raději zbavte nebo je alespoň omezte. Máte chuť na slaninu? Tu a tam ji tělo zvládne, neměla by však být na denním menu,“ uzavírá Martina Dvořáková.

Tip: Cukrům a palmovému tuku odzvonilo. Dopřejte si lískooříškový krém od české značky KetoDiet s vysokým obsahem bílkovin. Krém ozvláštní jakýkoli dezert a vy se nemusíte bát o svoji linii. Bambucké máslo prospívá vlasům, nehtům i pleti. Proteinový krém s lískovými oříšky, kakaem a bambuckým máslem, 45 Kč, KetoDiet.

Zdroj: KetoDiet

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.