dTest si posvítil na letní pneumatiky pro rodinné vozy i sportovnější jízdu

Sotva jsme si přeřídili hodinky, přišel čas na další změnu. Od 1. dubna lze na české silnice opět bez omezení vyjet v letním obutí, a tak řada z nás vybírá nové pneumatiky. Pozornost jim každoročně věnuje i nezávislá spotřebitelská organizace dTest, která se letos zaměřila na letní pneumatiky s rozměry 235/55 R17 vhodné pro rodinné vozy, a také na sportovně laděné 225/40 R18. Největší výzvou byla tradičně jízda na mokré vozovce, testy ale odhalily i zajímavé rozdíly v opotřebení a poměru cena/výkon.

Pneumatiky s rozměry 235/55 R17, o nichž se dále mluví také jako o sedmnáctkách, se hodí pro rodinná SUV a MPV a patří k těm dražším. Jejich cena se obvykle pohybuje od 2 200 do zhruba 3 500 Kč/kus. Do testů, které probíhaly pod patronací autoklubu ADAC, bylo zařazeno 12 modelů. Početnější byla se 16 modely kategorie 225/40 R18 (dále též osmnáctky) spadajících mezi tzv. UHP (Ultra High Performance) pneumatiky navržené pro výkonnější vozy a dynamičtější jízdu. Jejich ceny začínají na 1 090 Kč/kus, nejdražší testovaný model stál
2 700 Kč/kus.

„Testovací program je osvědčený, takže zkoušky zůstávají stejné jako v minulosti. Jejich součástí je prověření vlastností pneumatik na mokré i suché vozovce, výdrž pneumatik, ale také vliv na spotřebu pohonných hmot a hlučnost,“ vysvětluje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka dTestu.

Za deště…
Zkoušky na mokru jsou historicky nejkritičtější částí testu a je pravda, že pokud jde o obávaný aquaplaning v zatáčkách, převažovalo u testovaných modelů uspokojivé hodnocení. „S aquaplaningem na rovině se však všechny testované sedmnáctky vypořádaly dobře nebo dokonce velmi dobře, a i mezi osmnáctkami převládlo dobré hodnocení,“ upřesňuje Hana Hoffmannová. Prubířským kamenem se tentokrát stala ovladatelnost na mokré vozovce, za niž v obou kategoriích padly i dostatečné. Odhalila také jediného propadlíka celého testu, a to sedmnáctkové Laufenn S-Fit EQ, které si za chabý výkon v této disciplíně odnesly nedostatečnou.

Z pneumatik pro rodinná SUV se na mokré vozovce celkově nejlépe dařilo Michelin Primacy 4 a Kumho Ecsta HS51. Nutno však dodat, že druhé jmenované ve své kategorii zároveň patřily k nejhorším při jízdě na suchém povrchu, když příliš nepřesvědčily ve zkouškách ovladatelnosti a jízdní stability. Mezi sportovně laděnými R18 si na mokru nejlépe vedly Continental Premium Contact 6.

…i za sucha
Se zkouškami na suchu si většina testovaných modelů poradila dobře. Tabulce v tomto případě vévodily v obou kategoriích pneumatiky značky Pirelli, konkrétně Pirelli Cinturato P7 (R17)
a Pirelli P Zero (R18).

Na ceně záleží
Výsledky letošních zkoušek letních pneumatik napovídají, že se v tomto případě vyplatí sáhnout hlouběji do kapsy. „První dvě místa v obou kategoriích totiž obsadily modely, které patří k nejdražším testovaným. Chvost tabulky patřil rovněž v obou kategoriích nejlevnějším pneumatikám,“ upřesňuje Hana Hoffmannová z dTestu. V kategorii R17 patří poslední místo zmiňovaným Laufenn S-Fit EQ, které si na suchu nevedly špatně, limitující však pro ně byl nedostatečný výkon na mokru. V kategorii R18 šlo o pneumatiky Rotalla Setula S-Pace RU01, které méně náročné řidiče potěší nejen nízkou pořizovací cenou, ale i příznivým vlivem na spotřebu benzínu a slušnou výdrží v testu opotřebení. Na mokru jsou však jejich výkony podprůměrné.

Držáci
Důležitým faktorem pro výběr nových pneumatik je opotřebení. „Při zkouškách ujela každá pneumatika na speciálním přístroji vzdálenost 5 000 kilometrů a poté absolvovala 15 000 kilometrů ve zkušebním konvoji na běžných komunikací. Při zkoušce byla pravidelně měřena hloubka dezénu,“ popisuje Hana Hoffmannová. Hned čtyři pneumatiky z kategorie R17 dosáhly na 90 %, a vysloužily si tak velmi dobré hodnocení. Pokud jde o výdrž, byly nejúspěšnější Continental Eco Contact 6 s více než 48 000 km. Oproti tomu v kategorii R18 dosáhly nejlépe hodnocené pneumatiky jen na 70 %, dobré hodnocení a výdrž 39 500 km (Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5).

Spotřeba pod kontrolou
Řidiči bývá často přehlížený vliv pneumatik na spotřebu pohonných hmot. Je to však škoda, protože výsledky testů napovídají, že rozdíly nejsou zanedbatelné. Měření, které probíhalo při konstantní rychlosti 100 km/h na dvoukilometrovém okruhu, ukázalo, že v případě 17palcových pneu se spotřeba nejúspornějších a „nejžravějších“ pohybovala na úrovni 8,4, respektive 9 litrů na 100 km.

Proč vlastně přezouvat?
Motoristé občas nechtějí do nových letních pneumatik investovat. Zvlášť lákavé je to v případech, kdy dezén zimních gum nedosahuje předpisové čtyři milimetry pro zimní obutí, ale zároveň je dost hluboký pro letní provoz, protože letní guma musí mít dezénové drážky hluboké minimálně 1,6 mm. V ADACU proto vyzkoušeli, jak se zimní pneumatiky chovají za jarního a letního počasí. Hlavní slabinou zimních pneu v podmínkách, pro které nejsou navrženy, se ukázala být velice dlouhá brzdná dráha, a to hlavně na suchu. Zároveň přitom platilo, že čím tepleji bylo a čím byl dezén hlubší, tím déle trvalo, než se auto zastavilo. Znatelné rozdíly byly i v přilnavosti v zatáčkách. Použití zimní obuvi v létě proto rozhodně nelze doporučit.

Kam s ojetými pneumatikami?
Ekologickou likvidaci zajišťují výrobci a dovozci pneumatik, kteří musejí zajistit místa zpětného odběru a zveřejňovat je na svých internetových stránkách. Na těchto místech tedy můžete staré pneu odevzdat. „Povinnost odebrat bezplatně starou pneumatiku však mají všichni ti, kteří pneumatiky vyrábějí či prodávají, a to do množství, které ve stanovené době vyrobí či prodají. Pokud si koupíte nové pneumatiky přímo v pneuservisu, zároveň si kupujete i likvidaci starých gum. Servis tedy následně nechá staré kusy ekologicky zlikvidovat,“ upřesňuje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka dTestu. Další možností je odevzdání starých pneumatik do sběrného dvora. Tam po vás však mohou chtít drobný poplatek, například 25 nebo 50 Kč.

Více informací a kompletní výsledky testu letních pneumatik najdete na www.dtest.cz/pneu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.