VIVOBAREFOOT uvedl novou kampaň bojující za zdravá chodidla

VIVOBAREFOOT, globální lídr v prodeji barefoot obuvi, představuje kampaň Shoespiracy. Cílem kampaně je vyzvat lidi k přehodnocení svého výběru obuvi.

Lidské chodidlo má tisíce nervových zakončení, která nám umožňují cítit povrch pod našima nohama. Moderní boty nás této schopnosti zbavily, což dramaticky ovlivnilo to, jak žijeme a jak se pohybujeme. Design moderního obutí má neblahý efekt na zdraví našich nohou a schopnost přirozeného pohybu. VIVOBAREFOOT zaujímá k tomuto problému jasné stanovisko: Vraťte se zpět ke kořenům.

Galahad Clark, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti VIVOBAREFOOT, se připojuje k výzvě zlepšit zdraví společnosti, podporuje zdravý přirozený pohyb a říká: „Překvapuje nás, že drtivá většina bot, jež se každý rok vyrobí, omezuje přirozený pohyb chodidla a těla obecně. Za barefoot obuví nestojí žádná kouzla. Boty jsou široké, tenké a pružné. Lidé je rádi nosí právě kvůli pocitu ‚bosých‘ nohou. Většina velkých obuvnických společností ví, že moderní design nezlepšuje zdraví chodidel, a to zejména u dětí. V době, kdy je zdraví na prvním místě, byste se měli více zajímat i o zdraví svých chodidel. Choďte častěji naboso, provádějte jednoduchá cvičení a pořiďte si barefoot obuv. Studie ukazují, že tyto tři body zvýší sílu vašich chodidel o 60 % již za 6 měsíců.“

Tento pohled podporuje i jeden z předních profesionálů v oboru. Emily Splichal, zakladatelka Evidence Based Fitness Academy a specialistka pro funkční pohyb se denně zabývá problémy způsobenými moderní obuví. K tématu doplňuje: „Podíváte-li se na lidi, kteří už roky nosí běžné boty, uvidíte změnu tvaru jejich chodidla, rigiditu a omezení v přirozeném pohybu. Mnoho moderních inovací, které vidíme zejména v atletické obuvi, například uhlíkové vláknité destičky, pružiny v patě, vzduch v patě, se snaží napodobovat velmi inteligentní systém, který již ale přirozeně máme.“

VIVOBAREFOOT poprvé odhalil kampaň Shoespiracy v roce 2019 svým krátkým dokumentem: Shoespiracy. Jeho aktuální pokračováním navazuje na výzvu veřejnosti za znovuzískání zdraví chodidel. Barefootová obuv VIVOBAREFOOT dopřává chodidlům přirozený pohyb. Je navržena s rozšířenou špičkou, tenkými podrážkami pro smyslovou zpětnou vazbu a pružným designem, který umožňuje vašim svalům a vazům na chodidle přirozeně fungovat.

Výzkumy o barefoot obuvi
Není novinkou, že nevhodná obuv deformuje naše chodidla. Již ve starověkém Řecku velcí filozofové zmiňují, že neforemné sandály nejsou pro chodidla vhodné. I samotný Sokrates trval na tom, že bude chodit bos.

V 19. století evropští lékaři a vědci zveřejnili první oficiální výzkumy zabývající se problémy způsobené nevhodným obutím, a to výzkumy: Why the shoe pinches (Proč nosíme stísněnou obuv?) a The abuse of the foot (Omezování volnosti chodidla). V roce 1895 se v rámci studie A study of the weak foot (Studie slabého chodidla) pozorovalo propojení mezi chodidlem a celkovou pohyblivostí těla [I]. Dále pak v roce 1905 napsal doktor Philip Hoffman dokument ukazující jak běžná, tradiční obuv deformuje chodidla [II]. Lékař sloužící v šedesátých letech na ostrově Sv. Helena, kde polovina populace nosila obuv, zatímco ta druhá chodila naboso, usoudil, že existuje přímý vztah mezi počtem let nošení obuvi a postavením palce, který je důležitým předpokladem pro správné držení těla [III]. Zdá se, že moderní boty přispívají k bolesti nohou. Až 77 % Američanů uvádí, že trpí bolestí a oslabenými chodidly [IV].

Využíváte boty, nebo boty využívají Vás?
Vědci z univerzity v Johannesburgu v Jihoafrické republice srovnávali chodidla moderní populace z různých koutů světa s chodidly 2 000 let starých koster. Dospěli k závěru, že naši předci měli díky chůzi naboso zdravější a silnější chodidla [V]. Další studie porovnávala chodidla jihoafrických a německých dětí a zjistila, že ty, které pravidelně chodily bosé (jihoafrické děti), měly zdravější chodidla (vyšší klenbové oblouky a rovnější palce) než děti, které nosily moderní obuv. Výsledkem pravidelné chůze bez bot je méně problémů, jako jsou příčně nebo podélně ploché klenby či vybočené nebo vbočené palce [VI][VII].

Nejenže jsou bosá chodidla na první pohled stabilnější a silnější, ale mohou mít i pozitivní vliv na celý pohybový aparát. Nedávná studie zjistila, že děti, které chodí pravidelně naboso, mají lepší rovnováhu a motorické dovednosti než jejich vrstevníci, kteří chodí pouze v obuvi [VIII]. Dokonce i naše chování a duševní pohoda se mohou zlepšit zutím bot. Výzkum na univerzitě v Bournemouthu dospěl k závěru, že bosá chůze pomohla žákům se lépe soustředit a zvládat učivo [IX].

Ani příchod měkké, polstrované sportovní obuvi pro naše chodidla nebyl přínosem. V 70. letech se běžecké boty staly hitem, především díky zvýšené oblibě běhání. Ale když společnosti zabývající se sportovní obuví zjistily, že si zákazníci stěžují na bolesti šlach a lýtek, přišly s vylepšením.

Mike Fritton, dříve návrhář ve společnosti Nike, situaci popsal takto: „Bowerman (spoluzakladatel Nike) se na rady lékařů rozhodl zvednout patu o půl palce. Snažili se vyhovět lidem, kteří celý život nosili pevnou obuv. Široká veřejnost potřebovala obutí, které bude především maximálně pohodlné.“ Trh se zvětšoval, technologie vyvíjely, nicméně zraněním, kterým se moderní běžecká obuv chtěla vyhnout, nezmizela. Ve skutečnosti se zdálo, že jich naopak přibývá.

Data naznačují, že až 79 % rekreačních běžců se potýká se zraněním dolních končetin [X] [XI] – což je zajímavé, vzhledem k technologiím, do kterých chodidla obouváme a která nám mají pomáhat. Je to snadné – díky velkému tlumení si běžci nemusí dávat tolik pozor na techniku, a to způsobuje zranění [XII] [XIII] [XIV] [XV].

Svůj podíl na tom může mít i způsob, kterým většina běžců v klasických běžeckých botách došlapuje. Měkčí polstrování pod patou běžce podporuje došlap na zadní část chodidla, čímž se náraz přenáší i do kolen a kyčlí [XVI]. Obuv s podporou klenby, s kontrolou pohybu (tzv. motion control) či se zvýšenou podporou stability brání přirozené pronaci chodidla a naopak klenbu oslabuje. Naproti tomu u „bosého“ běhu došlapuje běžec na střední až přední část chodidla [XVII]. Klenba chodidla a Achillova šlacha absorbují a zpětně vydávají 52 % energie z dopadu, což doplňuje vyrovnané držení těla a vyšší kadence tak, aby se napomohlo rozptýlení zbytku nárazu [XVIII]. Vědci z Národního běžeckého centra na Harvardově univerzitě dokázali, že velikost i síla svalů na chodidlech se u zdravých dospělých běžců obnovila, když se po dobu osmi týdnů vraceli k chůzi v barefootové (či minimalistických) obuvi [XIX].

Dvě španělské univerzity testovaly vytrvalostní běžce, kteří měli po dobu 12 týdnů běhat pouze naboso pod dohledem odborníků. Bez ohledu na jejich rychlost a počet naběhaných kilometrů došlo k významným změnám došlapu. Nově směřovalo na střední či přední část chodidla, což je považováno za způsob došlapu s menším rizikem poranění dolních končetin [XX].

A nejsou to jen zdraví dospělí, kterým chůze naboso svědčí. Nedávná studie z pohybové laboratoře na Liverpoolské univerzitě dospěla k závěru, že bosá obuv zlepšuje ve srovnání s běžnou obuví stabilitu a fyzické funkce jinak zdravých lidí středního a pokročilého věku [XXI]. Tyto faktory jsou důležité zejména pro snížení pravděpodobnosti pádu – právě to je s přibývajícím věkem klíč k udržení kondice, zdraví a nezávislosti. Výzkum, který v roce 2013 provedla společnost NICE, dospěl k závěru, že právě pády stojí britskou národní zdravotní službu 3 miliardy dolarů ročně [XXII].

Domníváme se, že nejšťastnější chodilo, je bosé. A v případě, že okolnosti neumožňují chůzi naboso, je druhým nejšťastnějším chodidlem to, které si vyšlapuje v barefoot obuvi. Troufáme si tvrdit, že bosé obouvání je ve všech ohledech vhodné jak pro děti a dospívající, tak i pro starší  věkovou skupinu. Hodí se jak pro aktivní sportovce, tak i pro osoby, které trpí sníženou mobilitou.

Přechod na bosou chůzi je vždy nejlepší provádět pomalu a vytrvale. Dopřejte svým nohám dostatek času na probuzení, obnovu a návrat k přirozenosti. Prociťte znovu svalstvo, které vám ochablo v příliš pevných botách, a dopřejte mu dostatek prostoru pro regeneraci. Jděte na to pomalu. Vítejte ve světě bosých a šťastných nohou.

REFERENCE
[i] Whitman R. A study of the weak foot. (Studie zabývající se slabým chodidlem)
Journal of bone and Joint Surgery. 1896  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2835577/

[ii] Hoffman P. Conclusions drawn from a comparative study of the feet of barefooted and shoe-wearing peoples. (Závěry vyvozené ze srovnávací studie obutých lidí a lidí chodících naboso).
Journal of bone and Joint Surgery.October,1905.https://journals.lww.com/jbjsjournal/Abstract/1905/03020/CONCLUSIONS_DRAWN_FROM_A_COMPARATIVE_STUDY_OF_THE.1.aspx

[iii] Shine IB. Incidence of Hallux Valgus in a partially shoe-wearing community. (Případy vybočeného palce u skupiny lidí nosící obuv nepravidelně)
British Medical Journal. June 1965. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2167058/pdf/brmedj02400-0040.pdf

[iv] New survey reveals majority of Americans suffer from foot pain. (Nový průzkum odhaluje, že většina Američanů trpí bolestmi nohou.)
https://www.prnewswire.com/news-releases/new-survey-reveals-majority-of-americans-suffer-from-foot-pain-259775741.html

[v] Zipfel B, Berger LR. Shod versus unshod: the emergence of forefoot pathology in modern humans? (Obutí a neobutí: nevyužívání přední části chodidla u moderního člověka)
The Foot. December 2007. https://www.researchgate.net/publication/232251119_Shod_versus_unshod_The_emergence_of_forefoot_pathology_in_modern_humans

[vi] Hollander K, de Villiers JE, Sehner S, et al. Growing-up (habitually) barefoot influences the development of foot and arch morphology in children and adolescents. (Chůze převážně naboso u dětí a dospívajících ovlivňuje vývoj klenby)
Sci Rep. 2017;7(1):8079. https://www.nature.com/articles/s41598-017-07868-4#ref-CR4

[vii] Hollander K, van der Zwaard B, de Villiers JE, et al. The effects of growing up habitually barefoot on foot mechanics and motor performance in children and adolescents. (Chůze převážně naboso u dětí a dospívajících ovlivňuje vývoj klenby a motorické dovednosti.)
Journal of Foot and Ankle Research. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5010736/

[viii] Hollander K, van der Zwaard B, de Villiers JE, et al. The effects of growing up habitually barefoot on foot mechanics and motor performance in children and adolescents. (Chůze převážně naboso u dětí a dospívajících ovlivňuje jejich klenby a motorické dovednosti.)
Journal of Foot and Ankle Research. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5010736/

[ix] Heppel S. Environment can impact performance in learning. (Prostředí může mít vliv na výkon při učení.)
Květen 2016. https://www.bournemouth.ac.uk/news/2016-05-20/environment-can-impact-performance-learning

[x] Lun V, Meeuwisse W et al. Relation between running injury and static lower limb alignment in recreational runners. (Běžecká zranění u rekreačních běžců)
Br J Sports Med. Říjen 2004. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1724945/

[xi] Hollander K, Riebe D, Campe S, Braumann KM, Zech A. Effects of footwear on treadmill running biomechanics in preadolescent children. (Vliv obuvi na vývoj běžeckých biomechanismů u dítětě předškolního věku.)
Gait Posture. 2014;40(3):381-385. https://europepmc.org/article/med/24890307

[xii] Hollander K, Argubi-Wollesen A, Reer R, Zech A. Comparison of minimalist footwear strategies for simulating barefoot running: a randomized crossover study. (Porovnání strategií minimalistické obuvi simulující bosý běh.)
PLoS One.
2015;10(5):e0125880. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26011042

[xiii]  Daoud AI, Geissler GJ, Wang F, Saretsky J, Daoud YA, Lieberman DE. Foot strike and injury rates in endurance runners: a retrospective study. (Došlap a míra zranění u vytrvalostních běžců: retrospektivní studie)
Med Sci Sports Exerc. 2012;44(7):1325-1334. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22217561

[xiv] Pohl MB, Hamill J, Davis IS. Biomechanical and anatomic factors associated with a history of plantar fasciitis in female runners. (Biomechanické a anatomické faktory spojené s anamnézou plantární fascitidy u běžkyň.)
Clin J Sport Med. 2009;19(5):372-376. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19741308

[xv] Ruder M, Jamison ST, Tenforde A, Mulloy F, Davis IS. Relationship of Foot Strike Pattern and Landing Impacts during a Marathon. (Vztah mezi běžným došlapem při chůzi a v průběhu maratonu.)
Med Sci Sports Exerc. 2019;51(10):2073-2079. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31525171

[xvi] Baltich J, Maurer C, Nigg BM (2015) Increased Vertical Impact Forces and Altered Running Mechanics with Softer Midsole Shoes. (Zvýšení vynaložené síly a zátěže při použití měkčích bot.)
PLoS ONE 10(4): e0125196. doi:10.1371/journal. pone.0125196. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4405580/pdf/pone.0125196.pdf

[xvii] Davis IS, Rice HM, Wearing SC. Why forefoot striking in minimal shoes might positively change the course of running injuries. (Proč došlap na přední část chodidla, který je přirozený pro minimalistickou obuv, může pozitivně měnit postup běžeckých zranění?)
Journal of Sport and Health Science. June 2017. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2095254617300492

[xviii] Ker RF, McNeil R, et al. The spring in the arch of the human foot. (Podélná klenba lidského chodidla)
Nature: Vol 325 8, Jan 1987 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3808070

[xix] Ridge ST, Olsen MT, Bruening DA, et al. Wakling in Minimalist Shoes Is Effective for Strenthening Foot Muscles. (Chůze v minimalistických botách posiluje svaly)
Med Sci Sports Exerc. January, 2019. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30113521

[xx] Latorre-Román PA, García-Pinillos F, Soto-Hermoso VM, Muñoz-Jiménez M. Effects of 12 weeks of barefoot running on foot strike patterns, inversión-eversion and foot rotation in long-distance runners. (Účinky 12 týdnů běhu naboso, došlapu a narovnání nohou u běžců na dlouhé vzdálenosti.)
J Sport Health Sci. November 2019. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31720071

[xxi] Cudejko T, Gardiner J, Akpan A, D´Août K. Minimal footwear improves stability and physical function in middle-aged and older people compared to conventional shoes. (Minimalistická obuv zlepšuje stabilitu a fyzickou výdrž u lidí ve středním a pokročilém věku)
Clin. Biomech. Jan 2020. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31739197/

[xxii] Falls in older people: assessing risk and prevention. (Pády u starších lidí: zaměření na rizika a prevenci.)
June 2013. https://www.nice.org.uk/guidance/CG161/chapter/introduction

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.