Darování desetitisíců roušek či intenzivnější práce o ohrožené děti. Jak tuzemské firmy pomáhají v době pandemie

I v průběhu dubna se tuzemské firmy napříč regiony snaží v době nouzového stavu pomoci. Ať už sobě navzájem či cíleně skupinám, které jsou nejvíce ohrožené. Nejčastější formou je darování ochranných pomůcek – zejména roušek. Objevují se však i jiné způsoby, některé firmy využívají možností svých vozových parků k distribuci pomoci, jiné se naopak snaží odlehčit iniciativám, které samy pomáhají. Například praním a dezinfekcí ušitých roušek.

Ačkoliv vláda pomalu rozvolňuje přijatá opatření, na iniciativu tuzemských firem a snahu pomoci v nouzovém stavu to prakticky nemá vliv. Jedním z příkladů je tuzemský výrobce mléčných výrobků Hollandia, který v pondělí věnoval tisíc chirurgických roušek Fondu ohrožených dětí Klokánek. „Snažili jsme se už na začátku dubna alokovat co největší objem chirurgických roušek. Povinnost nosit ochranu nosu a úst bude v Česku v různých formách platit asi ještě dlouho. Chceme touto cestou proto pomoci dětem, které dříve v životě neměly takové štěstí, i jejich ošetřovatelkám,“ uvedl marketingový manažer Hollandie Jan Škoda. Společnost přitom do pořízení ochranných prostředků investovala téměř půl milionu korun. V uplynulých dnech zároveň rozeslala roušky i všem členům svého věrnostního klubu v Česku, kterých je téměř 20 tisíc. „Chtěli jsme našim zákazníkům nejen pomoci, ale také poděkovat za to, že se díky jejich velkému zájmu o naše výrobky koronavirová krize Hollandie výrazněji nedotkla,“ doplnil Jan Škoda.

Roušky, které zmíněný Klokánek obdržel, využije nejen pro své zaměstnance, ale hlavně pro děti umístěné ve svých zařízeních. Do pomoci v nouzi se přitom zapojuje i samotný Fond ohrožených dětí, v době nouzového stavu se stará o více dětí než normálně. „Některé nově přijaté proto musíme převážet do jiných regionů, kde je místo. Práce je nyní více riziková, protože si nemůžeme být jistí, zda děti, které přijímáme například z ulice, přišly do kontaktu s nemocí covid-19. Některá zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc na to zareagovala tak, že přestala děti v nouzi přijímat, my tak ovšem nečiníme. Dětem v Klokánkách pomáháme ve dne v noci, za všech okolností,“ uvedla předsedkyně Fondu ohrožených dětí Klokánek Hanka Kupková.

Právě pomoc od těch, kteří ji zároveň vzhledem k množství ochranných pomůcek také potřebovali, je typická i pro další regiony v Česku. Příkladem je obchodní družstvo Tempo, jehož prodavačky a další zaměstnanci působí již několik týdnů v Moravskoslezském a Olomouckém kraji v první linii. „Na možný nedostatek roušek pro naše zaměstnance jsme reagovali poměrně rychle. Jamile jsme měli zásoby ochranných prostředků pokryté, poskytli jsme asi 1500 dalších jako dar lékařům z různých oborů v našem regionu, kteří mají ve své kartotéce větší část našich zaměstnanců. V místech, kde působíme, jsme také nabízeli seniorům možnost dodávek nákupu až do místa bydliště, velký zájem jsme nicméně neregistrovali,“ uvedl předseda družstva Jan Sůra.

Pomoc pomáhajícím se během krátké doby rozšířila i do dalších měst. Například jihomoravské metropoli se poměrně záhy zformovala iniciativa Šijeme roušky v Brně, konkrétně v Divadle Husa na provázku, kde začala šít ochranné prostředky pro zdravotníky, sociální pracovníky a pečovatele. Roušky však bylo nutné vyvařovat a dezinfikovat, iniciativa se proto spojila i s brněnskou prádelnou a čistírnou oděvů. „Využili jsme volné kapacity našich prádelen a čistíren, které v důsledku pandemie přišly o zhruba 70 procent zakázek. Od 23. března desinfekčně pereme roušky pro iniciativu #šijemeroušky – samozřejmě zdarma. Chtěli jsme nějakým způsobem přispět k řešení krize s ochrannými prostředky. Roušek jsme doteď zpracovali asi 35 tisíc kusů,“ uvedl majitel čistíren Arbela Prokop Drášil.

Značně důležité bylo v době nouzového stavu nejen zajištění ochranných pomůcek, ale také jejich efektivní distribuce. „Na přelomu března a dubna jsme měli k dispozici poměrně široký vozový park. Spojili jsme se proto s výrobci ochranných štítů a pomůcky rozváželi do pěti jihomoravských nemocnic. Neurologickému oddělení v břeclavské nemocnici jsme pak věnovali 1000 roušek a 150 respirátorů. Ochrannými pomůckami jsme se snažili zásobovat i čerpací stanice a trafiky ve svém okolí,“ sdělil Luboš Dufek, jednatel společnosti Lomax, která má svoji centrálu v Jihomoravském kraji. Kromě toho pak na začátku dubna věnovala firma i tisícovku respirátorů krajské síti stomatologických center, která se do té doby potýkala s akutním nedostatkem ochranných pomůcek.

Snaha o pomoc se však netýkala pouze velkých společností. Ruku k dílu přiložily i některé e-shopy, které se snažily využít aktuální situace, kdy trh s ochrannými pomůckami již není tak napjatý jako na začátku vyhlášení nouzového stavu. „Máme objednáno dva tisíce roušek z Číny, které rozdáme sociálním službám v Pardubickém kraji, zejména pak v okolí Chrudimi. Distribuci bychom chtěli zahájit na začátku května,“ uvedl ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz Radim Tlapák.

Zdroj: Jan Škoda, marketingový manažer společnosti Hollandia, Hanka Kupková, předsedkyně Fondu ohrožených dětí Klokánek, Jan Sůra, předseda obchodního družstvo Tempo, Prokop Drášil, majitel čistíren Arbela, Luboš Dufek, jednatel společnosti Lomax, Radim Tlapák, ředitel internetového obchodu BatteryShop.cz, foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.