Pandemie ochromila korálkový byznys. České firmy hlásí milionové ztráty!

V Česku se ročně vyrobí tisíce tun korálků z nejrůznějších materiálů. Většina české produkce korálků a komponentů k výrobě šperků je určena na vývoz a míří do všech koutů světa. To se ale vlivem koronavirové pandemie na dlouho změnilo. Čeští podnikatelé čekají, jak rychle se z následků pandemie vzpamatuje americký a asijský trh.

Pro české firmy zabývající se prodejem korálků a bižuterních komponentů je podstatná nejen tuzemská výroba, ale i dovoz produktů ze zahraničí. Ten ale pandemie výrazně ochromila. „Situace s koronavirem měla největší vliv na dodavatele z Asie, kde nástup pandemie volně navázal na svátky nového roku, kdy už i tak byla veškerá produkce skoro na tři týdny zastavená. Letos se ale produkce neobnovila a propad ve výrobě a zásobování se prodloužil zhruba o další měsíc a půl. To samozřejmě dramaticky postihlo jak výrobce v Asii, kteří nezískávali nové objednávky, tak jejich odběratele po celém světě, kteří nebyli na toto období dostatečně předzásobeni, včetně nás. Co se týče českých výrobců, ti zaznamenali vliv pandemie ve formě masivního propadu poptávky z ostatních postižených zemí a kontinentů. Významným exportním trhem pro českou produkci je například trh americký, odkud se příliv poptávky dočasně téměř zastavil,“ popsal Martin Stibor, zakladatel společnosti Korálky.cz, největšího e-shopu v Česku s komponenty k výrobě šperků.

Kromě tuzemských i zahraničních odběratelů mají na odbyt šperkařských produktů velký vliv také veletrhy. Ty se ale po celém světě zrušily, některé z nich bez náhradních termínů. „Vzhledem k absolutnímu přerušení dodávek z Asie jsme se operativně soustředili na budování nových obchodních vztahů s dodavateli z USA a Evropy. Jednalo se ale spíš o vyjednávání dodávek nových sortimentů. Sekundárním vlivem, který postihl celé odvětví, bylo také masivní rušení veškerých světových veletrhů, kde samozřejmě došlo k úplnému zrušení mnoha sjednaných schůzek a setkání, což další rozvoj všech dodavatelsko-odběratelských vztahů pochopitelně zbrzdí,“ vysvětlil Martin Stibor.

Covid-19 má vliv i na cenu dovážených korálků a komponentů k výrobě šperků. Navzdory nižším cenám ropy totiž významně vzrostla cena mezinárodní dopravy. „Momentálně už fungujeme v běžném režimu a snažíme se co nejdříve dovézt rozpracované dodávky z Asie z prvního kvartálu. Největším aktuálním problémem v dodávkách zboží je ale extrémně drahá cena dopravy dodávek z Asie, která je momentálně na více než dvojnásobné úrovni oproti běžným cenám v tomto ročním období. To samozřejmě velmi negativně ovlivňuje cenové kalkulace a marži zboží,“ vysvětlil Martin Stibor.

Dlouhodobý dopad koronavirové pandemie na tuzemský šperkařský trh se zatím podnikatelé neodvažují předjímat. Počítají ale i s fatálními následky. Podstatné je, kdy a jak rychle se vzpamatuje americký trh. „Dopad pandemie postihne českou produkci v podstatě výhradně v podobě propadu celosvětové poptávky. Otázkou pak zůstává, zda se po útlumu pandemie poptávka vrátí na své původní hodnoty, nebo zanechá v oboru nevratné změny. Středoevropský trh by této fatální síly sám o sobě nemohl dosáhnout. O budoucnosti českých výrobců tak rozhodne primárně vývoj situace na americkém trhu, který je stěžejním importérem české korálkářské produkce,“ řekl Martin Stibor.

Už teď je jasné, že ztráty českých firem půjdou do milionů korun. Pokles v prodejích korálků a bižuterních komponentů zaznamenaly takřka okamžitě. V prodejích se ale objevily i kuriozity. „Vliv koronavirové pandemie na odbyt našich produktů jsme pocítili silně zejména kvůli zavřeným prodejnám. Změny v poptávce na e-shopu byly znatelné na začátku, v období největší veřejné paniky. Během března a dubna se složení prodávaných produktů nijak zásadně nezměnilo, pokles byl proporční napříč všemi produkty. Drobnou zajímavostí je, že jsme ihned vyprodali veškeré zásoby kloboukové gumy, která tvoří jen malou část našeho sortimentu s nepříliš velkou zásobou. Naše zákaznice ji pravděpodobně použily pro výrobu roušek. Finanční ztráty zatím můžeme pouze odhadovat, v celkovém důsledku se jistě budou šplhat do milionů korun,“ podotkl Martin Stibor.

Tuzemští výrobci a prodejci se už nyní zaměřují na předvánoční období. Na vratký čínský trh se naučili nespoléhat. „Aktuálně se soustředíme na prezentaci novinek z USA a Evropy, které jsme zajistili v době ochromení asijského trhu. Zároveň začínáme vyjednávat o nových sortimentech pro třetí a čtvrtý kvartál letošního roku, kdy se, jak doufáme, prodeje vrátí do původních hodnot. Na letní i vánoční sezónu už budeme skvěle připraveni s novými trendy produkty. Tím, jak věříme, se nám podaří zmírnit propady letošního prvního pololetí a celý rok zakončit bez významných ztrát,“ uzavřel Martin Stibor.

MARTIN STIBOR, zakladatel společností Korálky.cz a Korálky.sk
Narodil se 1. 7. 1982. Vystudoval střední obchodní školu s maturitou. Živil se jako osobní fitness trenér, k podnikání s korálky ho přivedla jeho maminka, která se sama prodeji korálků věnovala. Je zakladatelem společnosti Korálky.cz s.r.o., aktuálně je jedním ze dvou majitelů společnosti, druhým je Pavel Jaroš. V roce 2006 vznikl první e-shop Korálky.net. V roce 2009 pak pokračoval pod doménou Korálky.cz a firma jako společnost s ručením omezeným vznikla v roce 2013. V roce 2016 firma vstoupila na slovenský trh – Korálky.sk. Martin Stibor se ve volném čase zabývá rozvojem v oblasti byznysu a sportu, který ho provází celý život.

KORÁLKY.CZ
Skupina e-shopů Korálky.cz, Korálky.sk a Dobeado.com jsou e-shopy, ve kterých zákazníci najdou vše pro vlastnoruční výrobu šperků a dekorací. Vybírat můžou z více jak čtyř desítek tisíc korálků a komponentů z celého světa. Při rozhodování s výběrem pomůže téměř 500 návodů a inspiračních článků, díky kterým si dokáže šperk vyrobit i naprostý začátečník. Cílem je dopřát každému možnost kreativního úniku ze všední reality a zároveň přinášet do Čech a Slovenska aktuální trendy v ruční tvorbě. Na tom se podílí více než 25 zaměstnanců, kteří zajišťují chod e-shopu i 4 prodejen. Ty se nachází v Praze a v Brně a zákazníci v nich můžou využít konzultací zkušené obsluhy.

Zdroj a foto: www.koralky.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.