Jak správně aplikovat opalovací krémy? AnebVyhněte se chybám, které vedou ke spálení pokožky!

To, že se máme chránit v létě SPF krémy je pro většinu z nás samozřejmostí. Často ale děláme zbytečné chyby při nanášení krému. Jak nejlépe opalovací krémy aplikovat či jak správně se chránit u vody poradí dermatoložka MUDr. Lucia Mansfeldová z Perfect Clinic Dermatology.

Před pobytem na slunci je nutné určit správný fototyp pokožky a podle toho zvolit vhodný přípravek. Fotoprotektivní účinnost je charakterizována ochranným faktorem (SPF, sun protecting factor), Ten označuje, kolikrát déle může člověk na slunci být bez vzniku spálení. Například pokud pokožka zarudne při pobytu na sluníčku za 10 minut použijete-li SPF 20, doba bezpečného pobytu se prodlouží na 200 minut. Nyní je požadována širokospektrá ochrana i před UVA zářením.

Krém nanášet minimálně 30 minut před sluněním
„Aby se ochranné látky navázaly na rohovou vrstvu pokožky, potřebují svůj čas. Doporučuji je aplikovat 30 minut před sluněním, rovnoměrně, nejlépe ve dvou vrstvách. Kvalitní opalovací krémy zaručují fotostabilitu, tedy stálost na pokožce při vystavení slunci, ale to neznamená, že stačí jedna aplikace,“ vysvětluje MUDr. Lucie Mansfeldová z Perfect Clinic Dermatology.

Jak je nejlepší aplikovat opalovací krém?
Opalovací krém je důležité nanést rovnoměrně, nejlépe ve dvou vrstvách, při druhé aplikaci se zatřou zapomenutá místa. Zvláštní pozornost věnujeme citlivým partiím těla, jako nos, rty, ušní boltce a chodidla. Často se také lidé zapomínají mazat na místech kolem okraje plavek, klíční kosti či hřbety rukou.

Pozor, krém může „setřít“ i pocení
Ochrannou vrstvu je vhodné obnovit zhruba každé dvě hodiny, nejen po koupání, ale i když se více potíme. Na to mnoho lidí zapomíná, protože pot „odplavuje“ krém také. Sunscreen může být z pokožky setřen také ručníkem, pískem, při slunění na dece či na lehátku. Při obnovení ochranné vrstvy po pečlivé první aplikaci už není nutné čekání na účinek krému.

Kolík krému nanášet?
Špatné dávkování opalovacích přípravků je nejčastější příčinou spálení na sluníčku. „Velmi důležité je, kolik krému na tělo nanesete. Doporučené množství opalovacího přípravku činí 2 mg / cm2 kůže. V praxi to znamená, že na celé tělo průměrné dospělé osoby použijeme asi šest čajových lžiček krému. Použijete-li jen polovinu doporučeného množství, sníží se úroveň ochrany o dvě třetiny,“ vysvětluje dermatoložka MUDr. Lucia Mamsfeldová z Perfect Clinic Dermatology.

Krém vs. koupání
UVA i UVB záření proniká i pod vodní hladinu. Při koupání dochází k rychlému smývání ochranného opalovacího přípravku. Proto je vhodné vybírat voděodolné opalovací prostředky. Testy prokázaly výdrž 40–80 minut při pobytu ve vodě.

Jak dlouho vydrží opalovací krém?
Ochrannou vrstvu je vhodné obnovit zhruba každé dvě hodiny, ne jenom po koupání, nebo když se více zpotíme. Sunscreen může být z pokožky setřen také ručníkem, pískem, při slunění na dece či na lehátku.

Je velký rozdíl mezi krémy z lékárny a drogérie?
Filtr opalovacího krému může být dvojího druhu – chemický, kterým disponuje většina levnějších krémů a minerální, na který častěji narazíme v lékárnách. Ten je vhodnější zejména pro citlivou a dětskou pokožku. Trendem je také obohacování sunscreenů o antioxidanty, které posilují ochranou schopnost buněk před UV zářením. Důležitý je výběr kvalitního produktu s řádným označením.

Jaké jsou dobré estetické procedury, které pomohou pokožku vysušenou sluníčkem dobře hydratovat?
V letním období kdy, pleť působí unaveně, je vysušená vlivem UV záření či klimatizací je ideálním pomocníkem je ošetření metodou Skinbooster. „Jedná se o aplikaci kyseliny hyaluronové pomocí tenkých jehliček nebo kanylou do hlubších vrstev pokožky. Je vhodné pro oblast obličeje, ale také dekoltu, krku a rukou Pokud chcete bojovat proti tvorbě a prohlubování mimických vrásek v obličeji je idelálním řešením aplikace botulotoxinu. A pak už se jen bezstarostně usmívat do sluníčka,“ dodává MUDr. Lucia Mansfeldová.

Zdroj: Perfect Clinic Dermatology

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.