Opálená a zdravá zároveň? Ano, stačí vědět, jak na to!

Fakt, že nadměrné opalování je zdraví škodlivé, je poměrné známý. Přesto byste se neměli schovávat a slunečním paprskům se naopak občas vystavovat. Zejména pro zisk vitaminu D, který je stěžejní pro pevnou imunitu v zimě, silné kosti, zuby, nehty a celkově zdraví. Při vhodném postupu je možné mít krásně opálenou pokožku bez zbytečného rizika a dostatek déčka.

MÝTUS: Čím vyšší SPF faktor, tím vyšší ochrana
Ano, rozdíly ale nejsou tak veliké, jak by se mohlo zdát. Například krém s faktorem SPF (Sun Protection Factor) 15 absorbuje 93 % dopadajícího UVB záření, krém s faktorem SPF 30 absorbuje 97 %, SPF 50 ochrání před 98 % UVB záření. To není tak moc, abyste museli kupovat bezmyšlenkovitě rovnou „padesátku“. Lepší je sledovat, před čím vás vlastně krém chrání, zda je certifikovaný a jestli má přírodní původ. Nezapomínejte také, že bez ohledu na faktor, každý krém se smyje vodou a potem, proto se pravidelně mažte.

MÝTUS: Ze slunce lze získat vitamin D celoročně
Tvorbu vitaminu D v kůži stimuluje jen sluneční záření UVB. Pro svou vlnovou délku začíná dopadat do oblasti mírného pásma v polovině dubna a přestane v polovině září. Po zbytek roku je záření UVB vzhledem k velmi nízkému úhlu slunce nad obzorem pohlceno ozónovou vrstvou nebo se od ní odráží a na zem nedopadá. V oblastech kolem rovníku nebo ve Skandinávii je časový rozptyl zcela jiný. Na získání déčka je ideální právě léto.

MÝTUS: Stačí být na sluníčku 20 minut denně
Ano, ale v našem pásmu jen v určité hodiny. V červnu, červenci a srpnu jde o rozmezí zhruba mezi 10. a 15. hodinou. V této době je ale spousta lidí doma nebo v práci. Pokud jsou venku, většina se natírá krémy, které sice chrání kůži, ale také zpomalují produkci vitaminu D. V pozdějším odpoledni už se vitamin D v kůži netvoří, ačkoliv se stále můžete opálit. Ochránit v létě kůži před negativními vlivy slunečního záření, a přitom si vytvořit dostatečné zásoby déčka na zimu, není vůbec snadné. Zejména pro světlé typy, alergiky, starší populaci a ty, co pracují celý den v uzavřených prostorech. I proto trpí přes 70 % Čechů v zimě nedostatkem vitaminu D a odráží se to na zdraví všech. Pro silnější imunitu po celý rok není ani v létě lehčí podpora vitaminu D od věci.

Pomoc pro světlé typy – podpora sluníčka v tobolce
Přírodní doplněk stravy BIOMIN D3 Basic. Přispívá ke zdravé funkci imunitního systému a mineralizaci kostí, udržení optimálního stavu kostí a zubů. Balený v celulózových tobolkách, bez lepku a laktózy. Vhodný pro vegetariány, diabetiky a těhotné ženy. 1 tobolka denně = 400 IU vitaminu D3 (cholekalciferol). Denní doporučená dávka je 1 000 IU. www.vitalpoint.cz za 182 Kč – 60 tobolek.

MÝTUS: Odpoledne už není třeba se výrazně chránit
Říká se, že slunce je nejagresivnější kolem poledne. Odpoledne už je tedy možné se opálit bez výraznějších následků. To bohužel není pravda. Rozdíl je jen v tom, že následky nemusí být vidět hned (spálení), ale projeví se až časem. Zatímco UVB záření k nám dopadá v létě asi do 14 hodin, UVA záření dopadá každý den, od východu do západu. V nadměrné míře poškozuje pojivovou tkáň, což vede ke ztrátě elasticity kůže a rychlejšímu vzniku vrásek. K tomuto procesu by stejně věkem přirozeně došlo, je ale zbytečné jít stárnutí vlastní kůže naproti. Pár odpolední na koupališti bez ochranného krému není nic vážného, nemělo by jít o pravidlo.

Zdroj: www.jsemstalekost.cz, pixabay.com

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.