Dopřejte si po porodu vyváženou stravu, ocení to vaše tělo i miminko

Snad každá nastávající maminka upraví svůj jídelníček a začne dbát na to, aby její strava byla dostatečně vyvážená. Po porodu však na maminky padne mnoho nových starostí a nad stravou, kterou přijímají v poporodním období, už tolik nepřemýšlí. Jenže i v období laktace je velmi důležité, jaké živiny žena přijímá. Přes mateřské mléko má totiž stále velmi velký vliv na zdraví svého miminka.

Kojení pro maminky znamená velký energetický výdej, proto by rozhodně neměly držet diety a měly by nadále myslet na to, jak se stravují. Miminko přes mateřské mléko přijímá vše, co maminka. Strava kojících žen by proto měla být velmi pestrá a obohacená o některé důležité látky. Jednou z nich jsou omega-3 mastné kyseliny – důležité tuky, které podporují normální vývoj mozku miminka, růst a imunitu. Důležité jsou během těhotenství i následného kojení.

„Bylo prokázáno, že dostatečný příjem omega-3 mastných kyselin (minimálně 200 mg denně) přispívá k normálnímu rozvoji mozkové kůry, která je zásadní pro paměť, vnímání a myšlení. Děti matek přijímající dostatečné množství OMEGA-3 mastných kyselin mívají vyšší IQ i lepší psychomotorický vývoj. Jejich vysoká koncentrace v mateřském mléce podporuje imunitu dítěte, proto je doporučeno užívat omega mastné kyseliny i v období laktace,“ uvádí gynekoložka MUDr. Radka Gregorová.

Dostatečný příjem zajistí pravidelná konzumace ryb dvakrát týdně a kvalitních rostlinných olejů, například slunečnicový nebo olivový. Pokud je ale pro maminky náročné plánovat si jídelníček, mohou si vypomoci formou doplňků stravy.

Laktobacily pro atopiky
Další důležitou látkou v období kojení jsou laktobacily a to zejména Lactobacillus rhamnosus HN001. „Určité druhy laktobacilů významně ovlivňují výskyt některých závažných onemocnění. Konkrétně Lactobacillus rhamnosus HN001 snižuje riziko výskytu atopického ekzému a pylových alergií,“ vysvětluje MUDr. Gregorová. Maminkám je proto jeho přijímání doporučováno nejen během těhotenství, ale i v období kojení. Jeho doplňování by měly zvážit především těhotné a kojící ženy, u jejichž dítěte hrozí vysoké riziko vzniku alergie a atopického ekzému. Lactobacillus rhamnosus navíc reguluje imunitní odpověď organismu a eliminuje plynatost a průjmy.

Správný pitný režim a kyselina listová
Během těhotenství i kojení je třeba dbát nejen na stravu, ale i na pitný režim, protože řada vitamínu je rozpustná právě ve vodě. Chybět by v jídelníčku nastávající nebo už kojící maminky neměly potraviny bohaté na kyselinu listovou, železo nebo zinek.

Na zázvor pozor
Méně známou potravinou je zázvor. Zázvor totiž pomáhá při těhotenských nevolnostech, pálení žáhy a nechutenství. Pozitivní vliv na imunitu a zažívání má také po porodu, a to díky své schopnosti podpořit produkci mléka. Pozor ale na překročení doporučené denní dávky, v takovém případě může mateřské mléko získat trpkou chuť. Protože je velmi těžké odhadnout správnou míru zázvoru v jídle nebo čaji, je lepší ho přijímat v doplňcích stravy určených těhotným a kojícím ženám. Tak budete mít jistotu, že je jeho dávka bezpečná a vám i miminku prospěšná.

Foto: Shutterstock

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.