Úpal, nedostatek spánku ale i mouchy – na jaká zdravotní rizika si dát v létě pozor?

Léto máme obvykle spojené se samými příjemnými věcmi – sluncem, vodou, zmrzlinou či volnem. I proto mnohdy přestáváme být ostražití a podceňujeme rizika, která během prázdninových měsíců hrozí. Přitom často stačí pouze několik základních opatření, případně rychlý zásah, aby z bolesti hlavy nebyl pobyt v nemocnici. Před čím a jak se tedy chránit, aby vám na letošní volné dny zbyly jen hezké vzpomínky?

Nenápadné riziko slunečných dní
Ne nadarmo by člověk v létě přes poledne vůbec neměl chodit na slunce a v horkých dnech si naopak chránit hlavu čepicí nebo kloboukem. Za hezkého počasí totiž hrozí úžeh. V lepším případě nás večer bude bolet hlava. V horším se dostaví horečky, zvracení, malátnost či poruchy vědomí.

Úpal, se kterým se úžeh často nesprávně zaměňuje, hrozí i v případě, že jsme za celý den nevyšli z domu či z práce. K přehřátí organismu totiž dochází spojením vysokých teplot a vysoké vlhkosti. Což se snadno může stát i v uzavřené místnosti, kde je například víc lidí pohromadě. Kromě bolestí hlavy, nevolnosti či zvracení může mít ale úpal mnohem závažnější dopady na lidský organismus. Až 20 procent případů totiž končí smrtí.

Za horkých dní a nocí bychom proto měli dobře hlídat podmínky například v dětských pokojíčcích či v domácnostech starších lidí. „Lidé si často nejsou vědomi toho, že pokud domácnost zastíní žaluziemi umístěnými uvnitř, že u nich i přesto může k přehřátí organismu, potažmo úpalu dojít. Místnost se totiž i tak ohřívá. Naopak při použití venkovní stínicí techniky zůstává drtivá většina tepelné energie mimo interiér, v případě venkovních žaluzií je to až 94 procent, a v něm se tak drží příjemná teplota. Tato varianta je navíc vhodnou alternativou klimatizace, která může některým lidem vadit,“ radí Petr Přichystal, ze společnosti Lomax, která se zabývá produkcí stínicí techniky.

Nezapomínejte na vodu
I když v teplých dnech většina lidí míří k vodě, mnohdy zapomínají, že svlažovat tělo vodou zevnitř je mnohem důležitější. Obzvlášť když je zábava v plném proudu, snadno přehlédneme signály těla, že je potřeba doplnit tekutiny. Podobně tomu může být na letním grilování, kdy si v záplavě alkoholických drinků neuvědomíme, že jsme nevypili v podstatě žádnou vodu. A když k vysokým teplotám, pocení a alkoholu přidáme ještě kávu či jiné močopudné nápoje, je na dehydrataci organismu zaděláno. Na dostatečný přísun tekutin je pak potřeba myslet i u dětí, pokud odmítají průběžně pít, může pomoci například meloun.

Pozor na nezvané noční hosty
I když letos poměrně hojně prší a tropických dnů zatím mnoho nebylo, na zdravotní rizika je třeba myslet i v noci. Místo přehřátí organismu nás ohrožuje nezvaný host v podobě komára. Kromě toho, že nepříjemným bzučením často ničí spánek a svědivými boláky ztrpčuje život, může nás nakazit řadou závažných onemocnění. Kromě alergií je to například borelióza či takzvaná valtická horečka, která je svými příznaky podobná chřipce či letní viróze, a řada lidí tak ani netuší, že ji prodělala.

Existuje množství babičkovských rad, jak komáry odpudit. Od pití piva, které kvůli obsahu vitaminu B komárům nevoní, přes pojídání česneku až po pěstování levandule či bazalky na okenních parapetech. Efektivnější a rychlejší je však sáhnout po skutečně účinném řešení v podobě sítě do oken a dveří. „Lidé se mnohdy obávají, že síť proti hmyzu bude neestetická a nebude zkrátka na domě vypadat dobře. V dnešní době už je ale tato obava zbytečná, sítě jsou tenké a v podstatě neviditelné. Z dálky člověk prakticky nepozná, že se v oknech domu toto příslušenství nachází,“ upozorňuje Petr Přichystal.

Síť proti hmyzu přitom nechrání pouze před komáry. Je také účinnou obranou proti dalšímu nevítanému návštěvníkovi ve domácnosti – mouše. Podle nedávného výzkumu publikovaného v časopise Scientific Reports mohou totiž dva nejčastější druhy much, tedy moucha domácí a bzučivka, přenášet dohromady přibližně 600 druhů bakterií.

Nekvalitní spánek zvyšuje šance na chronická onemocnění
Nenápadnou hrozbou, kterou by si s letními dny řada lidí ani nespojila, je nespavost. Delší dny a intenzivnější sluneční svit ovlivňují tvorbu melatoninu v našem těle a mohou zapříčinit problémy se spánkem. Podle studií publikovaných například v The American Journal of Medicine či v knize Proč spíme od renomovaného neurovědce Matthew Walkera přitom nedostatek souvislého spánku může vést k podráždění, zhoršení imunity, zvýšení rizika cukrovky či kardiovaskulárních onemocnění. Průzkumy také upozorňují na skutečnost, že nevyspalí řidiči jsou na silnicích stejně nebezpeční jako opilí řidiči.

Světla v domácnosti i lampičky u nočních stolků by měly večer mít teplejší barvy s menším obsahem modré složky. Na spánek je pak ideální zcela zatemnit okna. „Některé žaluzie se automaticky zavírají a otevírají. Díky tomu ráno pouští do ložnice světlo postupně a pro člověka je vstávání přirozenější. V období krátkých nocí a brzkého ranního svítání navíc uživatel ocení, že například rolety zvládnou vytvořit v místnosti prakticky absolutní tmu. Kromě toho mají i dobrou zvukovou izolaci a okolní hluk sníží až o 16 decibelů. Podmínky pro kvalitní spánek jsou tak i díky tomu přívětivější,“ dodává Petr Přichystal ze společnosti Lomax.

Zdroj a foto: Lomax & Co

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.