Spokojená střeva versus častý problém dnešní generace jménem zácpa a hemoroidy

Nepříjemné bolesti břicha, nevolnost, střevní obtíže, jako jsou nepopulární zácpa a obávané hemoroidy. To vše může mít na svědomí nevyvážená střevní mikroflóra a nesprávné fungování střev. Přestože je optimální denní dávka vlákniny okolo 25–30 g,[1] Češi průměrně konzumují ani ne polovinu. Nedostatečná konzumace vlákniny a probiotik, nezdravý životní styl a málo pohybu mohou výrazně přispívat k rozvoji celé řady neduhů, jako jsou například zácpa a hemoroidy. Zácpa se objevuje u více než 15 % dospělých a dokonce u 30–40 % lidí nad 65 let, může být také jednou z příčin vzniku hemoroidů.[2] Hemoroidy pak dle odborného odhadu trápí až polovinu populace nad 50 let věku,[3] nevyhýbají se ani mladší generaci, kde může hrát roli sedavé zaměstnání i stres. Jedná se o problémy, které nejsou nijak neobvyklé, zato ale velmi citlivé, stud zde však není na místě. Zaslouží adekvátní šetrnou péči. Kombinace vlákniny, probiotik a prebiotik je cestou k větší spokojenosti střev.

Životní styl a stravování naší populace se za poslední roky významě proměnily. Sedavé zaměstnání, rychlé jídlo, stres, časté užívání antibiotik a málo pohybu se podepisují na kondici našich střev. Se zácpou a hemoroidy se tak často v tichosti potýká celá řada z nás, přestože možností, jak se cítit dobře, je dnes již mnoho.

„Zácpa a hemoroidy dnes trápí nemalou část populace. V případě zácpy zpravidla dochází k poruše správného pohybu střev a člověk se potýká s obtížným vyprazdňováním tuhé stolice, které se daří méně než třikrát týdně. Hemoroidy se pak projevují bolestí a krvácením při vyprazdňování, svěděním a otokem konečníku a přítomností citlivých bulek v jeho okolí. Oběma těmto problémům můžeme předcházet i je zmírňovat úpravou životního stylu a podporou správného fungování střev, která vyžadují dostatek vlákniny. V těchto případech byly prokázány významné účinky psyllia z jitrocele vejčitého, probiotik a prebiotik. Tyto tři elementy příznivě působí na střeva a zažívání a jsou dostupné v podobě přírodních, nechemických a nenávykových přípravků,“ vysvětluje MUDr. Radek Kroupa, Ph.D., vedoucí lékař Interní gastroenterologické kliniky FN Brno.

Na vině je špatná strava i nedostatek pohybu
Nezdravá strava je pro naše trávicí ústrojí velmi obtížně zpracovatelná a může v našem organismu zůstat ležet až po dobu několika týdnů, ale i dvou měsíců. Konzumací například průmyslově zpracovaných potravin, sladkostí a smaženého jídla ničíme v našem těle potřebné tzv. hodné bakterie a naopak narůstá množství těch špatných. Dokážeme v něm tak nahromadit až 7 kg nežádoucího jídla, které tělo nezvládá zpracovat a vytváří toxické látky. Ty se dále uvolňují do tělesného oběhu a mohou způsobit onemocnění jako zácpa a hemoroidy. Neméně důležitá je i pravidelná fyzická aktivita, která aktivuje a podporuje činnost všech orgánů v těle včetně střev. Pravidelný pohyb má pozitivní vliv i na stres a je účinnou protiváhou sedavého zaměstnání; oba tyto prvky mohou totiž přispívat k rozvoji hemoroidů.

Proč jsou vláknina, prebiotika a probiotika tak důležité
Mezi látky, které podporují správnou funkčnost našeho zažívání, se řadí již zmiňovaná probiotika, prebiotika a vláknina. Šetrně je v sobě kombinuje např. ColonFit. Probiotika jsou takzvané živé bakterie, které v našich střevech přirozeně podporují rozklad potravy a současně příjem živin a enzymů. Prebiotika, mezi která se řadí mj. inulin, jenž se získává například z kořene čekanky, pak fungují jako potrava pro probiotika. „Největšími zdroji vlákniny jsou celozrnné obiloviny, luštěniny, zelenina a ovoce. Dostatečný příjem vlákniny mimo jiné zvyšuje pocit nasycenosti a snižuje využitelnost energie z přijímané stravy. Vláknina příznivě ovlivňuje funkci střev – nerozpustná vláknina zvětšuje objem stolice a podporuje střevní peristaltiku. Různé druhy vlákniny (např. inulin) zajišťují výživu střevní mikrobioty a probiotika produkci obranných látek potřebných pro náš organismus,“ vysvětluje nutriční poradce Ing. Radovan Vytlačil.

Vsaďte na komplexní péči o zažívání
Pohodová střeva a spokojené trávení potřebuje každý, kdo chce být v životě fit a v pohodě. Fyzicky i psychicky. Ryze český produkt ColonFit obsahuje vyváženou kombinaci prvků, které přispívají ke spokojenosti střev. Jde o vlákninu z jitrocele vejčitého (psyllium), u které bylo prokázáno příznivé působení na střeva, trpí-li poruchou své pohyblivosti (motility), což je jeden z příznaků zmiňované zácpy. Dále obsahuje důležitá prebiotika a až sedm unikátních kmenů probiotických kultur. Je 100% přírodní, nenávykový a vhodný pro těhotné a kojící ženy, děti od 12 let a celiaky. V roce 2019 byla účinnost volně prodejné potraviny pro zvláštní lékařské účely ColonFit potvrzena studií na českých pacientech se zácpou a hemoroidy. Více o studii i o ColonFitu najdete na www.topnatur.cz nebo www.colonfit.cz. Dopřejte střevům vyváženou péči.

[1] Carvalho, A. F. U., Portela, M. C. C., Sousa, M. B., Martins, F. S., Rocha, F. C., Farias, D. F., … Feitosa, J. P. A. (2009, srpen). Physiological and physico-chemical characterization of dietary fibre from the green seaweed Ulva fasciata Delile. Brazilian Journal of Biology, 69(3), 969–977. doi: 10.1590/S1519- 69842009000400028

[3] Český rozhlas Sever. MUDr. Lukáš Kohoutek. Dostupné z: https://sever.rozhlas.cz/hemoroidy-trapi-az-polovinu-populace-nad-50-let-veku-6829682

Foto: archiv topnatur

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.