Češi se rádi smějí, ale chtěli by se smát víc. Nejčastějším zdrojem záchvatů smíchu jsou dobrý vtip a přátelé!

Průzkum značky Veselá kráva ukázal, čemu se Češi nejvíce smějí, zda se za své záchvaty smíchu na veřejnosti stydí nebo rozdíly mezi tím, co vzbudí úsměv na tváři mužům a co ženám.

Inspirovaná svým jménem se značka Veselá kráva rozhodla zjistit, jak jsou na tom Češi se smíchem obecně, zda si připadají veselí, co je nejčastěji rozesměje nebo zda si myslí, že bychom se měli smát častěji. Online průzkum proběhl v srpnu po celém Česku, respondenti byli ve věkové kategorii 18+.

Asi nebude překvapením, že si s úsměvem nejčastěji spojujeme pocity radosti (71 %), humoru (49 %) a pobavení (35 %). Na čtvrté pozici je pak propojení s přátelstvím (27 %). Další pocity, tedy bezpečí, relaxace, sdílení, rozpaky nebo třeba svádění, si pak dotazovaní s úsměvem spojují jen mizivě.

Naprostá většina se nad svými chybami ráda pousměje
Téměř všichni dotázaní obdivují osoby, které dokážou vyvolat úsměv u ostatních nebo je dokonce rozesmát. Zároveň jsme takovými lidmi rádi obklopení. 94 % respondentů také souhlasí s tvrzením, že je život snadnější, když se rozhodneme přijímat ho s úsměvem, aneb s úsměvem jde všechno líp. To potvrzuje také další zjištění, že 91 % dotazovaných nemá problém se nad svými chybami a slabostmi pousmát. 73 % respondentů se však zároveň obává, že je ve společnosti pro smích méně místa než dříve.

Na druhou stranu se ale celé tři čtvrtiny respondentů považují za někoho, kdo se směje často. Nicméně o ostatních už si to myslí jen z poloviny. Statisticky si tedy o sobě Češi myslí, že se smějí častěji, než je republikový průměr. Nicméně i přesto by se celých 45 % dotazových chtělo smát ještě častěji, z toho častěji ženy než muži. Nejvíce touhy se smát více projevila věková skupina 35-44 let.

Obecně si lidé myslí, že bychom se měli více smát v rámci rodiny (99 % dotazovaných). Více radosti bychom pak měli projevovat i na veřejnosti (95 %) nebo i v práci (94 %). Tato čísla dokazují, že mají Češi pověst „bručounů“. Z pohledu dotazovaných si navíc častějším smíchem zlepšíme i své zdraví. 93 % z nich si totiž myslí, že má na něj častý smích kladný vliv. V oblasti zdraví, nebo pocitu vlastního zdraví, také panuje přímá úměra mezi dobrým zdravím a frekvencí smíchu. Čím se člověk cítí být zdravějším, tím častěji se směje a naopak.

Zaručený úsměv na tváři: Miminko nebo štěňátko?
Češi mají rádi krásné zážitky, a to více než třeba dárky. Většině respondentů, 74 %, totiž úsměv na tváři zaručeně vzbudí nezapomenutelné krásné zážitky. Až se 49 % jsou to pak dárky nebo to, když uděláme radost sami sobě.

Pětici zaručených zdrojů úsměvu pak zakončují miminko a štěňátko. Ani průzkum Veselé krávy však tento věčný souboj nijak výrazně nevyřešil. Na čtvrté příčce se se 49 % umístilo štěňátko, 46 % dotazovaných pak úsměv na tváři vždycky vzbudí miminko. Štěňátka tedy, s mírným náskokem, vedou.

Zajímavý je tady rozpor mezi odpověďmi mužů a žen. Krásné zážitky s přehledem vedou u obou pohlaví, i když ženy jim přisuzují ještě větší význam (80 % ku 69 %). Nicméně pak už se o souladu na předních příčkách nedá mluvit.

Zatímco 47 % mužů dostalo na sdílenou druhou příčku vlastní zaručený úsměv díky tomu, že udělají radost sami sobě, ale také to, že dostanou dárek, 57 % z dotazovaných žen tvrdí, že to jsou v druhé řadě miminka, kdo jim jistý úsměv přivodí. Pro zajímavost, u mužů se miminka umístila až na páté pozici, a to s 35 % (mimochodem, se stejným výsledkem, jako je trapná příhoda někoho v okolí).

Pokud se na to však díváme optikou procent, zároveň 51 % žen přiznává, že také jim dárky udělají radost a vykouzlí jim úsměv na tváři. Ještě před dárky jsou tady však u žen s 55 % zmíněná štěňátka, která zase mužům úsměv přivodí jen z 38 %.

Muže i ženy rozesmívají ty stejné věci
Co se týče toho, co muže a ženy zaručeně rozesměje, tady se výsledky příliš neliší. Všechny zaručeně rozesměje dobrý vtip, v závěsu jsou pak kvalitní komedie a přátelé. Jen pořadí je tady mírně odlišné. 74 % dotazovaných mužů vždy rozesměje kvalitní komedie, z 59 % to pak jsou přátelé. U žen jsou to z 68 % přátelé a z 62 % komedie.

Až na chvostu tohoto žebříčku se umístily nešikovnost nebo trapná situace někoho v okolí. I z dalších odpovědí v průzkumu Veselé krávy obecně vychází, že Češi nejsou tak škodolibí, jak by se mohlo zdát.

Více než polovina dotázaných nemá záchvaty smíchu tak často jako v dětství
Podle průzkumu Veselé krávy na tom Češi nejsou špatně ani z hlediska klasických záchvatů smíchu. Alespoň jedenkrát týdně má srdečný záchvat smíchu více než polovina dotazovaných (54 %). Z nich je to shodně po 24 % dvakrát až třikrát týdně, respektive jedenkrát týdně. Alespoň jedenkrát týdně mají pak záchvat smíchu nejčastěji lidé ve věkové skupině 25-34 let.

60 % respondentů však tvrdí, že klasické záchvaty smíchu nemají tak často, jako v dětství. 59 % z nich to přisuzuje tomu, že má více starostí, 35 % tomu, že jsou racionálnější. Dobrou zprávou ale je, že pouhých 5 % dotázaných nemá záchvaty smíchu jen proto, že se nechtějí cítit trapně. Na záchvaty smíchu také nemá vliv to, zda je volný či pracovní den. Jen 36 % respondentů tvrdí, že se o pracovních dnech směje méně.

Nejčastějšími důvody pro záchvat smíchu jsou u nás dobrý vtip (50 %) a přátelé (49 %). Pokud výsledky rozdělíme na muže a ženy, je to zase trochu jinak. U mužů jsou to dobrý vtip (59 %), kvalitní komediální film/seriál/kniha/divadelní hra (47 %) a přátelé (42 %). U žen jsou na prvním místě přátelé (56 %), následují je záchvaty smíchu způsobené dětmi (49 %) a až na třetí pozici se umístil dobrý vtip (42 %).

Nejoblíbenější jsou u nás milý a laskavý humor
Milý a laskavý humor jsou nepřekvapivě na špici žebříčku humorů, který mají respondenti skutečně rádi (59 %). Následují černý (42 %) a ironický (39 %) humor. U nejmladší dotazované věkové skupiny, 18-24 let, zvítězil humor chápaný jen uvnitř skupiny přátel. Zajímavé je, že ti, kteří uvedli, že se smějí jen zřídka, mají nejraději černý humor, pak ironický, a až potom ten laskavý, který zvítězil u těch, co se smějí častěji.

Jezte ve společnosti dalších lidí, budete veselejší
Průzkum Veselé krávy ukázal, že 81 % z těch dotazovaných, kteří jedí spíše ve společnosti dalších osob, zároveň uvedlo, že se smějí často či dokonce velmi často.

Průzkum realizovaný agenturou Nielsen Admosphere prostřednictvím internetového sběru CAWI. Sběr dat proběhl v období 10. 8.-13. 8. 2020. Cílovou skupinou byla internetová populace 18+ v celkovém počtu 516 respondentů.

Foto: archiv Centra zdravého úsměvu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.