Která česká esportová soutěž je největší? Česká asociace esportu přináší na trh jednotnou metriku!

Česká asociace esportu přináší jednotnou metriku pro porovnání českých esportových soutěží. Podle takzvaného Indexu velikosti byl největší esportovou soutěží v roce 2019 turnaj Vodafone Mistrovství České republiky v počítačových hrách, největší ligou pak FORTUNA COOL Liga. Nejsledovanější soutěží se stal Hitpoint Masters, nejširší mediální pokrytí zaznamenala CZC iSport Liga. Nejvyšší prize pool si rozdělili účastníci ligy Alienware Game Arena.

Esport (soutěžní hraní počítačových, konzolových či mobilních her) nabírá na popularitě a láká stále více investorů. Ve světě do něj již vstoupily i celebrity jako fotbalisté David Beckham a Zlatan Ibrahimovič či herci Will Smith a Ashton Kutcher. V Česku se zase v esportu prostřednictvím týmu Entropiq angažuje vítěz Ligy mistrů UEFA Vladimír Šmicer a profesionální MMA zápasník Makhmud Muradov. Nejde ale jen o známá jména. Analytická společnost Newzoo odhaduje, že globální trh každý rok roste zhruba o 15 %.

Pro usnadnění orientace v českém esportovém prostředí nejenom pro investory a partnery vydává Česká asociace esportu novou analýzu. Ta se nazývá Rok velkých hráčů a akvizic: Výroční zpráva českého esportu a nabízí přehled největších soutěží českých organizátorů za rok 2019.

„Studie se zcela oprošťuje od všech marketingových výroků zahrnutých organizátorů a vychází z veřejně dostupných dat. Díky tomu můžeme všem českým esportovým soutěžím nastavit rovnocenné podmínky. Analýza se zaměřuje na soutěž jako celek a u každé z nich najde čtenář krátký popisek shrnující její silné i slabé stránky. Naším cílem je přinést jednotnou a respektovanou metriku. Myslím si, že je úlohou České asociace esportu, aby esportovým partnerům nabídla relevantní a nezaujatá data, a tím rozvíjela i důvěryhodnost českého trhu,“ vysvětluje Lukáš Pleskot, předseda České asociace esportu.

Pro porovnání soutěží bylo zvoleno celkem deset metrik, které odrážejí dosažené výsledky ve vysílání, mediálním pokrytí, návštěvnosti akce a celkové finanční dotaci. Díky tomu může výsledná metrika, nazvaná jako Index velikosti, nabídnout skutečně komplexní pohled. Index velikosti vyjadřuje průměrné umístění soutěže mezi ostatními sledovanými. Pokud by se soutěž ve všech metrikách umístila na prvním místě, pak by její Index velikosti dosáhl čísla 1,00. Jinými slovy, čím nižší číslo indexu soutěž má, tím je v porovnání s ostatními větší.

Největší: Vodafone MČR v počítačových hrách
Turnaj Vodafone Mistrovství České republiky v počítačových hrách výrazně nedominoval v žádné ze sledovaných metrik, avšak v každé z nich patřil mezi absolutní špičku. Na rozdíl od ostatních soutěží neměl turnaj žádné větší výkyvy, a proto jde o nejkomplexnější soutěž v Česku, která kombinuje sledovanost, mediální pokrytí i návštěvnost offline eventu. Její index velikosti dosáhl hodnoty 2,40. Na druhém místě se umístila FORTUNA COOL Liga (4,40) a o třetí místo se dělí CZC.cz iSport Liga a Hitpoint Masters (4,90).

Právě oblíbená liga v League of Legends Hitpoint Masters se stala nejsledovanější soutěží roku. Živé přenosy zápasů soutěže dosáhly téměř 640 000 ověřitelných zhlédnutí. Největší mediální dosah (dle metrik AVE a GRP) pak díky spojení s deníkem Sport dosáhla CZC.cz iSport Liga, která se zaměřovala na fotbalový simulátor FIFA. Největší prize pool, tedy finanční odměny za umístění, rozdali organizátoři agentury TopGaming v rámci mezinárodní soutěže Alienware Game Arena. V ní se představily české i zahraniční týmy ve hře Counter-Strike: Global Offensive.

Pořadí sledovaných soutěží podle Indexu velikosti

Pořadí Soutěž Index velikosti
1. Vodafone MČR v PC hrách 2,40
2. Fortuna COOL Liga 4,40
3.-5. Samsung MČR v mobilních hrách 4,90
3.-5. Hitpoint Masters 4,90
3.-5. MČR v mobilních hrách 4,90
6. Alienware Game Arena 5,10
7. PLAYzone Challenge 5,80
8. ESL Nationals 6,40
9. DATART e:LIGA 7,30
10. Tiger Masters 8,00
11. 3E Liga 10,40

Protože studie pracovala v maximální možné míře s veřejně dostupnými daty, upozorňuje Česká asociace esportu, že data soutěží v analýze se mohou lišit od dat poskytnutých organizátory soutěží. Ti mohou mít k dispozici i jiná, neveřejná data, například sledovanost skrze HbbTV, počet zhlédnutí na platformě Twitch či údaje, které veřejně nebyly komunikovány. Všem organizátorům zahrnutých soutěží byl text zaslán před vydáním z důvodu ověření sesbíraných údajů a jejich případné poznámky byly zapracovány. Studie se zabývala rokem 2019, neboť jsou k dispozici kompletní statistická data. Stejný model bude použit po jeho skončení i pro rok 2020.

Celou studii najdete zde: https://bit.ly/34tSPst

Foto: archiv Esportu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.