Bezpečně i na sněhu? Jak si v náročných podmínkách vedly zimní a celoroční pneumatiky?

Přezouvání je v plném proudu. Pokud stále přemýšlíte, jaké obutí pro svůj vůz vybrat, mohou pro vás být užitečné poznatky nezávislé spotřebitelské organizace dTest. Aktuálně totiž podrobila sérii zkoušek vybrané zimní, ale i celoroční pneumatiky. Druhé jmenované při nich měly problémy jak na sněhu, tak na suché vozovce. Klasické zimáky potrápil spíše mokrý povrch.

Na testy tentokrát zamířilo 15 zimních pneumatik o rozměru 205/55 R16, který padne široké škále běžných vozů, a také 12 zimních a 7 celoročních pneumatik s rozměrem 235/55 R17. Ten se hodí spíše pro těžší sedany a SUV. V rámci zkoušek v dTestu hodnotili jak chování pneumatik na suchu, mokru, sněhu i ledu, tak ekonomičnost provozu, tedy jak se pneumatiky opotřebovávají a jaký mají vliv na spotřebu. Nechyběla ani zkouška produkovaného hluku.

„Na suché vozovce jsme se zaměřili na úplné zastavení z rychlosti 100 km/h, na sněhu se brzdilo pouze z rychlosti 30 km/h a na ledu z 20 km/h. Na sněhu odborníky dále zajímala například schopnost kola nebo pneumatiky udržet bez prokluzu kontakt se zemí, zatímco na ledu věnovali pozornost vedení stopy při zatáčení,“ upřesňuje šéfredaktorka dTestu Hana Hoffmannová. Velmi komplexní byly testy na mokru. Ty obnášely zpomalení vozidla z 80 na 20 km/h na betonu i asfaltu, zkoušku, při jaké rychlosti začnou být pneumatiky náchylné k aquaplaningu, a také měřená kola na uměle či přirozeně zavlažovaném okruhu, který prověřil vliv pneumatik na ovladatelnost vozu.

Led příjemně překvapil
Nejvyrovnanější výsledky přinesly zkoušky brzdění a směrového vedení na ledu, kde si většina pneumatik napříč typy i rozměry vedla slušně. „Nutno ale podotknout, že se ani s kvalitními pneumatikami nedá očekávat, že bude vozidlo na ledu dobře ovladatelné,“ upozorňuje za dTest Hana Hoffmannová.

Do zasněžených hor raději se zimáky
Se sněhem se vcelku dobře popasovaly zimní pneumatiky obou rozměrů. Výjimkou byl pouze model Tristar Snowpower HP, který si odnesl slabé hodnocení. Zato většinu pneumatik pro celoroční použití sníh potrápil. Odhalil mezi nimi dva propadlíky, přičemž model Bridgestone Weather Control A005 testující popisovali jako „letní pneumatiky v přestrojení“. Test přitom jasně ukázal, že na sněhu jsou pro ovládání vozu kvalitní pneumatiky klíčové. Při zkoušce brzdění vůz s nejlepšími testovanými celoročními pneumatikami zastavil z rychlosti 50 km/h na necelých 27 metrech. Propadlíkům přitom nestačilo 33 metrů.

Jaké si poradí s mokrem a kterým se nevedlo na suchu?
Celoročnímu obutí v testech neseděla ani suchá vozovka. Hned 5 ze 7 modelů si odneslo nízké hodnocení. Reputaci si však právě v této zkoušce napravily výše zmiňované pneumatiky Bridgestone, kterým se dobře vedlo i a mokré vozovce. Ta ostatně nečinila větší potíže žádnému z testovaných celoročních a zimních modelů o rozměru 235/55 R17. Mezi testovaným pneumatikami menšího rozměru se při měřených kolech na mokrém okruhu neosvědčily King Meiler Winter Tact WT81 ani již zmiňované Tristar Snowpower HP, kterým hodnocení snižoval i aquaplaning při zatáčení.

V dobré společnosti
Mezi nejlépe hodnocené na suché vozovce patřily zimní Michelin Pilot Alpin (235/55), kterým se dařilo i na sněhu. U menších rozměrů se na sněhu dařilo pneu Pirelli Cinturato Winter a Goodyear UltraGrip 9+. Na mokru si nejlépe vedly Bridgestone Blizzak LM005, a to v obou testovaných rozměrech.

O spotřebě a opotřebení
V oblasti spotřeby paliva k žádným dramatickým přešlapům nedošlo. Významnější rozdíly zaznamenali testující až u celoročních pneumatik. Se spotřebou 8,4 litru na 100 km se umístil v čele model Continental AllSeasonContact. Stejný vůz s pneumatikami Vredestein Quatrac Pro spotřeboval na 100 km o celého půl litru paliva více.

Při hodnocení opotřebení pneumatiky si pak testující vystačili s dvěma nejlepšími známkami.

Podrobný postup testu zimních a celoročních pneumatik najdete na www.dtest.cz/zimni-pneu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.