Jak to všechno rozdýchat?

Děje se kolem nás mnoho věcí, a ne vždy je snadné odhalit jejich podstatu nebo přijmout jejich průběh. Podle psychologa Dalibora Špoka na nás úzkost dopadá, když jsou naše omezení nedobrovolná. Ta dobrovolná nám naopak prospívají. Dá se s tím vědomě pracovat a přesměrovat pozornost žádoucím směrem. Tím, který je pro nás v danou chvíli dostupný. V takových časech se přímo vybízí pozornost ze světa kolem nás obrátit směrem dovnitř. Opustit sféru zájmu a dostat se zpět do sféry vlivu.

V hlavní roli vlastní dech
“V takových chvílích spoléhejte vždy na to, co mám s sebou vždy po ruce. Kromě nastavení mysli je to především vlastní dech. Celá tisíciletí využívají lidé umění dechu pro jeho hluboké účinky na tělo i mysl,” radí Gabriela Milfortová, regionální ředitelka společnosti Golden Gate, která se zabývá investicemi do fyzického zlata a stříbra. Dech pomáhá ulevit od chronických bolestí, bojuje s úzkostí, stresem, napomáhá zlepšit účinky fyzické aktivity, masíruje naše vnitřní orgány a tím je pomáhá vyživovat. Dech odráží emoce a pomáhá je buď zklidnit, anebo využít. Denně se nadechneme zhruba dvaadvacet tisíckrát. Kolik z těch nádechů jste si včera uvědomili?

Chce to správný rytmus
“Ke správnému dechu začněte vnímat vzduch, který vám proudí do těla a zase ven. Vnímejte, jak se vám uvolňují a otevírají ramena. Pokud chcete, zavřete oči, a pokud stojíte, vnímejte i půdu pod nohama,” vysvětluje dále Milfortová z Golden Gate. Dlouze a zhluboka se nadechujte a napočítejte při tom v duchu do pěti. Pak na chviličku zastavte. Potom pomalu vydechujte a při tom napočítejte do sedmi. Rychlost počítání můžete upravit podle rytmu svého dechu. Snažte se nespěchat.

Jednoduše
Ke cvičení dechu vám stačí židle, tělo, vzduch a vaše mysl. Pokud se v pozici lotosového květu necítíte pohodlně, nenuťte se do ní. Žádné složité vybavení, svíčky, zvonečky, nic není třeba.

Dechová meditace
Sedněte si na židli s rovným opěradlem. Položte celá chodidla na zem (páteř mějte asi 2 až 3 centimetry od opěradla židle). Udělejte si pohodlí, uvolněte záda, ale seďte rovně. Ruce si volně položte do klína. Zavřete oči. Soustřeďte svou mysl na dech, který proudí dovnitř a zase ven. Vnímejte pocity, které vzduch vytváří, když vám proudí pusou nebo nosem do plic. Vnímejte, jak vám stoupá a zase klesá hrudník a břicho.

Vnímejte své pocity
Kde vnímáte pocity nejsilněji? V nose, v ústech, v krku, v břiše, hrudi, nebo ramenou? Věnujte těmto pocitům pozornost a prozkoumávejte je. Nesnažte se je nijak měnit a nečekejte, že se stane něco zvláštního. “Když se vám myšlenky někam zatoulají, přiveďte je zpět ke svému dechu. Buďte na sebe hodní. Myšlenky bloudí. Uvědomit si, že se zatoulaly, a přivést je zpět ke svému dechu, to je meditace,” doporučuje Gabriela Milfortová, regionální ředitelka společnosti Golden Gate. Je to krátký okamžik všímavosti. Můžete myšlenky vnímat jako obláčky kolem vaší hlavy, které postupně zase odplují. Vždy se znovu jemně vracejte k dechu. Po pěti minutách (nebo delším čase, pokud to zvládnete), pomalu otevřete oči, a vnímejte vše, co vidíte, slyšíte, cítíte a čicháte. Opakujte dvakrát denně. Čas, který jste si takto dopřáli, zlepší kondici vašeho těla a zklidní mysl. Je to něco, co máte s sebou kdykoli a kdekoli. Čím častěji budete takto dýchat, tím větší účinky si budete užívat.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.