Módní trendy roku 2021 plynule navážou na ty předchozí. Čeká nás pokrok v udržitelnosti i materiálech
Pravidelně rok co rok se milovníci módy zajímají o to, jaké budou příští rok trendy. Mohou se těšit? Co je příjemně překvapí a u čeho se snad predikce netrefí? Tentokrát je to jinak. Namísto určování barev, střihů a kombinací se trendy týkají spíše módního průmyslu jako takového. Čeká nás období, které bude přát udržitelnosti, online nákupům a vývoji nových materiálů. Na své by si konečně snad mohli přijít i menší tvůrci a lokální značky.
Pyžama, tepláky i roušky
Rok 2021 bude plný pohodlného oblečení, na které jsme si již stihli zvyknout. Následující měsíce fandí oversize střihům, teplákovině a komfortu celkově. Ke slovu se opět dostanou pyžama a noční košile, své místo na výsluní najde také domácí obutí. Další trendy těžko předpovídat, protože na skladech značek zbyly velké přebytky z letošního roku zasaženého pandemií.
„Značky měly po celý tento rok problém s odbytem jejich zboží, kdy jim z důvodu uzavřených prodejen zůstala řada neprodaných věcí viset na ramínkách. Do svého sortimentu se proto snaží zařadit více kolekce, které nepodléhají současným trendům a sezónám, a tudíž na ně není kladen tlak rychle je prodat. A tak budou dle mého více než kdy jindy trendy právě nadčasové kousky a basic věci,“ předpovídá Ing. Barbora Míková, která je lektorkou na Institutu módní tvorby. I studenti módních kurzů začali na situaci obratem reagovat a svou tvorbu přizpůsobovat potřebám trhu. Mezi nejzajímavější počiny se se svou značkou pohodlného oblečení Virulent řadí Otakar Šenkýř, který ve své debutantské kolekci umně kombinuje styl a pohodlí.
Udržitelnost dá šanci lokálním tvůrcům
Módní průmysl patří mezi největší znečišťovatele životního prostředí. Již řadu let se u módních profesionálů i slow fashion nadšenců opakují apely na zpomalení závratnou rychlostí se pohybujícího kolosu. Ten produkuje obrovské množství oblečení, které nikdo nestíhá kupovat, natož nosit. Rok 2021 snahu o udržitelnost posouvá do realističtější roviny.
„Současná situace může tomuto fenoménu pomoci a celý módní svět nasměrovat k trvalejším hodnotám. Módní průmysl by měl zpomalit a začít produkovat méně oblečení s větším důrazem na udržitelnost a kvalitní zpracování,“ předvídá lektorka Institutu módní tvorby Barbora Míková.
Právě tento směr by mohl signalizovat lepší časy pro malé značky, které tvoří nadčasovou módu. I to však má háček. „Řada značek spoléhala na turismus a zahraniční klientelu, která je již zvyklá si za kvalitní a originální zpracování připlatit. Nyní je na čase se zaměřit více na českého zákazníka a využít jeho zvyšujícího se zájmu o udržitelné a lokální výrobky. Zákazník z důvodu uzavřených kamenných prodejen hledá nové příležitosti kde a co nakoupit,“ říká Barbora Míková.
Méně kupovat, více přemýšlet
Lidé dnes o nákupech více přemýšlí. „Už při první vlně koronaviru byla vidět veliká solidarita a odhodlání pomoci českým módním brandům. Návrháři šili roušky ve velkém a často úplně zadarmo. Rozdávali je pak potřebným, snažili se dělat, co se v té době dalo. Rovněž přicházeli s vlastními designerskými rouškami, které měly alespoň pokrýt náklady na provoz jejich ateliéru. Svým způsobem to byla i dobrá reklama a jediná možnost propagace,“ shrnuje počínání návrhářů v době krize ředitelka Institutu módní tvorby Klára Haunerová. Lidé se snažili malé podniky a návrháře podporovat a povědomí o českých návrhářích tak stoupalo.
Spotřebitelé se stali opatrnějšími a odpadlo dosud běžné impulzivní nakupování. Lidé dnes o nákupu více přemýšlí a koukají na kvalitu. „Navíc zákazníci raději podpoří českou značku, ale ještě se uvidí, zda to bude mít trvalou pravdu, nebo je to jen určité období,“ dodává Klára Haunerová.
Vzhůru za inovacemi
Česká republika si úctyhodně vede na poli materiálů a nanotechnologií. „Patříme mezi špičkové výrobce nanovláken a nanonextilií, které využívá hned několik odvětví. Ale celý tento průmysl závisí na exportu, a vzhledem k aktuální situaci se tak textilní podniky se specializací na nanotextílie vrhly na výrobu roušek a respirátorů. Až se situace uklidní, myslím, že bude opět prostor pro pokračování ve výrobě materiálů budoucnosti,“ předpokládá lektorka Barbora Míková.
Co nás čeká? Kdo ví.
Rok 2021 bude jiný a nikdo stále nedokáže odhadnout, jak moc. Ani těsně před vstupem do něj nevíme, zda nás čeká dozvuk druhé vlny koronaviru, nebo stojíme na prahu třetí. Jakmile se celá situace trochu vyjasní a skončí překotné otevírání a zavírání obchodů, podniky se začnou stabilizovat a přizpůsobovat nově vykrystalizovanému prostředí.
„Urychlí se celý proces nákupů v online prostředí a výrobci i spotřebitelé si budou zvykat na transformace, které s tím souvisí. Například na nákup přes aplikace a online nákupy obecně a výrobci budou opatrnější, co se skladových zásob týká a zpomalí se celý cyklus. Bude velmi důležité, jak se jednotliví prodejci dokáží přizpůsobit potřebám trhu a jak na ně budou reagovat. Čeká nás rok plný výzev a zároveň nových možností a je důležité být připraven a nepostávat za konkurencí,“ uvádí zakladatelka Institutu módní tvorby Klára Haunerová.
Foto: archiv Institutu módní tvorby