Jak po vánočním volnu nastartovat mozkové závity?

Zdá se vám, že poslední dobou více zapomínáte, jste bez energie nebo vás čeká zkouškové období a zkrátka potřebujete nastartovat svůj mozek? Jako první vás nejspíše napadne káva. Není divu, je totiž asi tím nejběžnějším povzbuzovadlem – podle posledních dat ČSÚ spotřebuje průměrně jeden Čech 2,2 kg kávy za rok[1]. Ne každý je ale fanouškem kávy a někteří si ji nemohou dopřát ze zdravotních důvodů. Jaké alternativní „budiče energie“ existují, vám prozradí odborná konzultantka lékáren BENU, PharmDr. Ivana Lánová.

Zázrak jménem kofein
Kofein je rostlinný alkaloid, který dokáže stimulovat nervovou soustavu a činnost srdce, potlačuje únavu a bývá součástí různých energetických nápojů. Nachází se v různých rostlinách, ale asi nejčastěji ho máme spojený s kávou, ze které je odvozen i název – rostlina kávovník arabský se latinsky nazývá Coffea arabica.

Kolik kávy je „hodně kávy“?
Káva kromě kofeinu obsahuje i další látky, například sloučeniny s antioxidačními účinky, a četnými studiemi byl prokázán její pozitivní vliv na lidský organismus. PharmDr. Ivana Lánová dále upřesňuje: „Dva až tři, někdy se uvádí až pět, šálků denně má příznivý vliv na srdce, snižuje riziko vzniku cévní mozkové příhody, snižuje výskyt jaterních onemocnění a zlepšuje glukózový metabolismus. Káva je vhodná i pro osoby s mírnými projevy kognitivních poruch, jelikož zpomaluje progresi demence. Krátkodobě také zvyšuje krevní tlak, ale je-li to formou nápoje, je toto zvýšení malé, a tak si šálek dobré kávy mohou dopřát i pacienti s vyšším krevním tlakem.

I tady ale platí, že nic se nemá přehánět a člověk by se měl řídit zdravým selským rozumem. Dlouhodobé pití kávy ve velkých dávkách má na lidský organismus naopak negativní vliv. „Obecně platí, že pro zdravé osoby jsou 2-4 šálky kávy bezpečné,“ dodává Lánová.

Jiné zdroje kofeinu
Na šálku dobré kávy si pochutnají mnozí z nás a někteří si bez něj nedovedou svůj život představit. Ne pro každého je ale káva vhodná. „Někomu jednoduše káva nechutná, někdo ji nesnáší dobře na žaludek. Tuto nesnášenlivost však nezpůsobuje kofein, nýbrž produkty vznikající při pražení kávy,“ vysvětluje PharmDr. Ivana Lánová. Pokud tedy mezi konzumenty kávy nepatříte, zdrojem kofeinu pro vás může být například zelený a černý čaj, hořká čokoláda nebo doplňky stravy ve formě tablet či sáčků rozpustných ve vodě.

Doplňky stravy
Nastartovat mozek a dodat energii vám pomohou i některé doplňky stravy, které snadno seženete v lékárně:

  • Ginkgo biloba (jinan dvoulaločný) pozitivně působí na krevní oběh, čímž napomáhá k lepšímu prokrvení celého těla, a tedy i mozku.
  • Kurkuma je známá pro své protizánětlivé a antioxidační účinky, které příznivě ovlivňují mozkovou činnost a napomáhají k lepší paměti.
  • Guarana je dalším zdrojem přírodního kofeinu. Stimuluje nervovou soustavu, potlačuje únavu, a jelikož je zpravidla silnější než káva, nedoporučuje se jí konzumovat večer před spaním.
  • Vitamíny B jsou nezbytné pro správné fungování našeho mozku. Mezi ty nejdůležitější patří vitamín B3, B6 a B12. Kromě formy tablet se tyto vitamíny nacházejí například v mléčných výrobcích, luštěninách, ořechách, listové zelenině či v celozrnném pečivu.

Pohyb, čerstvý vzduch a životospráva
Kromě zmíněných vitamínů a doplňků stravy existují i další způsoby, jakými svůj mozek „nakopnout“. Patří mezi ně pravidelná aktivita fyzická i trénink paměti, pobyt na čerstvém vzduchu, dostatek spánku a samozřejmě správná životospráva. Do svého jídelníčku byste měli zařadit například ryby, ořechy nebo vejce. Správná výživa je pro mozek zásadní, pohyb napomáhá jeho dostatečnému prokrvení a paměťové cvičení ho stimuluje a udržuje v kondici.

Zdroj:
[1] https://www.czso.cz/documents/10180/122733916/2701392001.pdf/6a6c85ce-5334-409b-93e1-fab400fc542e?version=1.3
Spotřeba kávy, ČSÚ: https://www.czso.cz/documents/10180/122733916/2701392001.pdf/6a6c85ce-5334-409b-93e1-fab400fc542e?version=1.3

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.