Otužování jako nový fenomén – učí tělo zvládat stres

Letošní zima patří otužilcům. Zvykat tělo na chlad má blahodárné účinky na lidský organismus, zocelí jej proti virům a bakteriím a už v začátcích navozuje psychickou pohodu. Důležité je však začít pozvolna, otužovat se vždy jen po krátký čas, zato pravidelně.

„Hlavním přínosem otužování je vybudování silné obranyschopnosti organismu. Otužilcům se vyhýbají virová onemocnění, optimalizuje se krevní tlak, zlepšuje se stav alergií, působí pozitivně na kardiovaskulární i lymfatický systém a dokonce může fungovat i na hubnutí, ovšem to už jde o trénované jedince, kteří se pravidelně otužují minimálně dva roky. Otužilci pak nebývají tolik náchylní ani na změny počasí, které dělají běžným lidem často těžkosti,“ poukázala Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

Otužování je přínosné nejenom po stránce zdravotní, ale také duševní. „Otužilci bývají vyrovnaní lidé, málokdy reagují cholericky. Zlepšení psychické pohody navíc přichází hned po pár dnech otužování a je skvělým motivátorem pro začátečníky,“ dodala fyzioterapeutka.

REAKCE TĚLA NA CHLAD
Člověk je tvor se stálou tělesnou teplotou kolem 36,5 stupně Celsia. Na velký chlad (ale i horko) reaguje stavem pohotovosti. „Právě v zimě se nejvíce daří různým respiračním infekcím, které nás ze všech stran ohrožují. Není to proto, že by nás v průběhu jiných ročních období viry a bakterie nechaly na pokoji. Zima, respektive nižší teplota, totiž působí na náš organismus jako stresor. V první chvíli máme husí kůži, což je odkaz našich chlupatějších předků, které v zimě vztyčené chlupy hřály jako izolační vrstva, dále se člověku rozbuší srdce, zrychlí dech a zvýší svalové napětí. Tělo se snaží výkyv kompenzovat snížením tepelných ztrát, takže stáhne cévy na periferním oběhovém systému – zbledneme v obličeji, na nohách, máme studené ruce, což má za cíl chránit a lépe prokrvovat vnitřní orgány. Zvýšení produkce tepla organismus zajistí prostřednictvím kontrakcí kosterního svalstva, které známe jako mimovolné záchvěvy, třas a drkotání zuby,“ popsala Iva Bílková.

OBRÁTIT CHLAD VE SVŮJ PROSPĚCH
Pravidelné otužování učí tělo zvykat si na krátkodobý stres, adaptovat se a postupně snižovat produkci škodlivého stresového hormonu kortizolu, který způsobuje větší náchylnost k onemocněním. „Pokud je stres krátkodobý a v menší dávce, tělo se naučí lépe jej zvládat, což má vliv na celkové zocelení organismu. Pravidelné otužování tak vede k posílení imunity a odolnosti. Výhodné zúžení cév v reakci na chlad je však časově omezené, při delším pobytu v chladu se cévy opět roztáhnou a naopak zvýší pravděpodobnost nachlazení,“ upozornila Iva Bílková. Nic by se proto nemělo přehánět, s ochlazováním je třeba začít postupně a nejlépe tak, aby to člověku bylo příjemné.

„Přibližně po 15 dnech se tělo na působení chladu adaptuje, parametry buněčné imunity se normalizují a časem dochází k jejich zvýšení nad původní úroveň. Důležitá je ale pravidelnost a přiměřenost. Jestliže to přeženeme, stane se opak toho, čeho chceme docílit, a chlad na nás bude působit negativně a stresově se všemi svými důsledky,“ varovala fyzioterapeutka.

RADY DO ZAČÁTKU
Dřív než člověk skočí do zamrzlého rybníka, měl by začít s ochlazováním vzduchem – méně se oblékat, venku se zahřívat pohybem, doma nenosit ponožky, nezavírat nohy do bot a podobně. „Vykoupat se v přírodě je sice hezký zážitek, ale doma je lepší začít sprchou než se hned zanořit do vany. Sprchovat se nejprve vlažnou vodou mohou už dvouleté až tříleté děti. Starším lidem s horším krevním oběhem poslouží otírání studeným ručníkem. Začínáme od nártů přes lýtka, kolena, stehna a pomalu až k ramenům, hlavu si namáčet nemusíme. Večer je třeba se otužovat dvakrát déle než ráno. V zimě se doporučuje sprchovat 1–3 minuty, v létě 3–5 minut,“ uvedla Iva Bílková.

Pomáhá ale i 10 sekund každý den po obvyklé teplé sprše, i tak krátká doba stačí na vyplavení potřebných hormonů a posilování zdraví. Poté je třeba tělo osušit ručníkem a nejlépe prohřát zevnitř díky svalové aktivitě pár poskoky nebo dřepy. „Jediné případy, kdy nelze otužování doporučit, jsou zánětlivá onemocnění svalů nebo křečových žil. V té chvíli už je otužování pro organismus velká zátěž a zánět by se mohl zhoršit. Pro lidi s problematickým tlakem je naopak otužování velmi přínosné, podporuje vazovou dynamiku roztažení a stažení cév, srdce si zvyká, že musí pracovat chvíli méně, chvíli více a krevní tlak se přirozeně optimalizuje. Ideální denní doba na studenou sprchu je ráno na lačno. Pokud bychom se nasnídali, organismus by při otužování směřoval vyšší množství krve do žaludku a do střev a mohla by chybět v jiných svalech – to může mít za následek u lidí s nižším krevním tlakem pocity na omdlení,“ doplnila Iva Bílková.

Nebojte se otužovat novorozence a batolata: Není to žádná věda!
U dětí do jednoho roku nemůžeme mluvit o otužování v pravém slova smyslu, ale existuje spousta možností, co můžeme udělat pro to, aby naše miminko nebylo zchoulostivělé. A věřte, že to může bý i docela zábavné – a to jak pro miminko, tak i pro vás.

Co to vlastně otužování je? „Nemějte představu koupání malých miminek v ledové řece. U malých dětí se jedná spíše o vklouznutí do určitého způsobu života. Váš životní styl vaše miminko rozhodně ovlivní. Pokud i vy jako rodiče dodržujete základní principy otužování, máte vyhráno,“ říká Štěpánka Štrougalová z Baby Clubu Juklík, která má s otužováním dětí velké zkušenosti. A to nejen z práce, ale také z domova – sama je matkou čtyř dětí.

Mezi základní principy otužování patří přiměřené oblékání, častý pobyt na čerstvém vzduchu, udržování teploty vzduchu v místnostech v průběhu dne mezi 20° až 22° C, na spaní je pak ideální teplota vzduchu kolem 18° C. Často také ovšem větrejte a děti otužujte vodou.

Ale jak přistupovat k miminku, které si přineseme z porodnice domů? Až se doma zabydlíte a zaběhnete se v novém režimu, zkuste se zamyslet i nad možnostmi „otužování“. Miminka nedonošená se mohou řídit stejnými, ale po konzultaci s pediatrem, upravenými pravidly.

Teplota vzduchu v místnosti v průběhu dne
Vašeho drobečka v prvních dnech určitě balíte do rychlozavinovačky a spinká v menší postýlce či košíčku. Už to samo o sobě vytváří komfortní prostředí. Nebojte se v průběhu dne často větrat. Kvůli případnému hluku nemusíte mít otevřené okno přímu v místnosti u postýlky. Doporučujeme mít otevřené okno ve vedlejší místnosti a nechat otevřené dveře, kterými proudí chladnější vzduch. Pozorně dbejte, aby v místnosti bylo chladno. Nikoliv průvan! Tomu se opravdu snažte zabránit. „Miminko v prvních měsících většinu času prospinká, tak můžete teplotu v místnosti držet kolem 19° – 20° C. V letních měsících to bude těžký úkol. Lze spinkání vyřešit tak, že necháte vašeho raráška jenom v lehkém bodýčku a přikryjete lehkou dekou. Pokud bydlíte na venkově nebo jedete na chalupu k babičce, nezapomeňte dát na postýlku moskytiéru. Budete klidnější, že případný nálet hmyzu (vos a včel) vašemu miminku neublíží,“ radí Štšpánka Štrougalová.

Dbejte nejen na teplotu vzduchu, ale i na vlhkost
Suchý vzduch v místnosti dokáže opravdu potrápit. A přitom stačí tak málo. Mokrý ručník na topení. Určitě nezapomeňte ručník řádně vymáchat ve vodě, ať vypařováním nedostáváte do vzduchu zbytky pracího prostředku a aviváže. U miminek se obecně máchání prádla v aviváži vůbec nedoporučuje. Platí pravidlo, že vlhkost vzduchu v místnosti by měla být 45-65.

Období kojení a bdění
Pokud máte tu možnost, přejděte do místnosti, kde je tepleji. „Pokud budete kojit v chladnější mísntosti, stačí, když při kojení miminko přikryjete dekou, aby mu bylo příjemně. Pokud vám ale vyhovuje kojit pouze v podprsence, budete si řídit teplotu vzduchu podle vaší potřeby. Myslete i na sebe a rozmazlujte se dle vlastní potřeby,“ doporučuje Štěpánka Štrougalová.

Nepodceňujte u dětí do jednoho roka „vzduchovou koupel“
Už název „vzduchová koupel“ zní velmi lákavě. A je to opravdu tak! V době, kdy miminko přebalujete, nespěchejte. Dopřejte si v tuto dobu pro sebe i pro dítě chvilky mazlení, škádlení a povídání. Dítě nechejte jenom v rozepnutém bodýčku s plenkou nebo bez a užívejte si hambaté vzduchové koupele. Stačí opravdu 5 minut. Bude se to líbit vám i dítěti.

A jak na koupání?
Otužování vodou je nejpřirozenější způsob otužování. Určitě doporučujeme mít v koupelně i v místnosti po koupání tepleji. Chladnější vzduch zařiďte až zase miminko usne. Koupání s dítětem si užívejte a drobnostmi své miminko hýčkejte. „Jsou vychytávky, kterými se vaše koupání stane opravdu radostým. Mějte vše dopředu připravené – napuštěnou vanu, připravené osušky, olejíčky, hračky. Není vůbec špatné nechat osušku nahřát na topení. A určitě přizpůsobte osvětlení koupelny. Miminko v prvních měsících při koupání leží na zádech a určitě se mu nebude líbit, pokud bude koukat přímo do svítící žárovky,“ varuje Štěpánka Štrougalová s tím, že pokud máte možnost, přihlašte se do kurzů plavání, kde základy otužování vodou jsou nedílnou součástí metodiky kojeneckého plavání. Možná by vás mohlo zajímat i saunování, ale samotné sounování v upravené podobě se doporučuje pro dětí až od jednoho roku.

Oblečení
Každá maminka se oprávněně bojí, aby její minko nenastydlo. Je ale opravdu důležité i takto malinkým dětem oblečení vrstvit a děti oblékat přiměřeně danému počasí. Nezapomeňte, že vaše dítě je v kočárku v hluboké korbě a to samo o sobě už vytváří takový příjemný teplý „pokojíček“. Myslete na to, že na vycházce můžete být i delší dobu a počasí se může měnit. Je dobré mít jistotu, že fusak můžete rozepnout, deku můžete sundat nebo vyměnit za slabší. Pokud si sáhnete na hlavičku pod čepičkou a vlásky jsou mokré či vlhké, je dítě opravdu příliš teple zabalené. Nenechte se zmást chladnými ručičkami. „Teplotu tělíčka vždy zkoušejte na zadní straně krčku, na předloktí nebo na přední straně pod tričkem. Přijemně teplé suché tělíčko vám siganalizuje dobré oblečení, zpocené tělíčko vám signalizuje příliš mnoho vrstev. Obecně platí pravidlo, že miminka mívají chladnější končetiny i nosík. Množství oblečení určitě neřiďte podle končetin a nosíku. Můžete se také řídit barvou obličejíčku. Zdravě růžový obličejíček je naprosto vpořádku, červené skvrny už signalizují poplach, barva do fialova je naprosto nepřípustná,“ říká odbornice a zkušená matka. Stejně si nejste jistá? Řiďte se po staletí užitečným pravidlem: miminko oblékat stejně jako sami sebe, maximálně přidat jednu vrstvu u dětí, které pouze leží (u dětí, které už pobíhají naopak o jednu vrstvu méně), u novorozenců máme vždy v pohotovosti alespoň lehkou čepičku.

Pravidelné vycházky
Pobyt na vzduchu by se měl stát nedílnou součástí vašeho každého dne. Doporučuje se minimálně 3 hodiny denně. Můžete jít na vycházku, ale pokud máte zahradu či balkon můžete využít i této možnosti. Pokud víte přesně jak se pohybuje a svítí sluníčko, fouká vítr a zda se příliš nezmění teplota vzduchu, můžete této chvilky využít i k vlastnímu odpočinku. V zimních měsících jsou vítány častější vycházky v kratších časových intervalech. Určitě v zimních obdobích přizpůsobíte délku vycházky kojení a jídlu, protože se vám asi nebude chtít kojit nebo krmit někde na lavičce v mrazu.

Mohou jít s miminkem na výlet i při teplotách pod bodem mrazu?
Určitě. Obecně je pediatry schvalovaná vycházka do teploty -5°C . Pro děti od 3 měsíců není problém ani -10°C , pokud dítě opravdu zachumláte do zimního fusaku. Je nutné přihlédnout k věku dítěte. V kočárku s hlubokou korbou dokážete teplo udržovat opravdu velmi jednoduše.

Pobyt na horách
Pokud máte možnost být s dítětem v přírodě, na horách, určitě této možnosti využívejte. Ne nadarmo se říká, že děti na horách opravdu lépe spinkají. Sami se o tom přesvědčíte.

A souhrnem nejdůležitější zásady „otužování“ u dětí do jednoho roka:
přiměřené oblékání
časté vycházky
nepřetápět v místnostech
vzduchová koupel – vystavovat miminka chladovým podnětům
otužování jako součást koupání

A rada na závěr?
Bez pravidelnosti a důslednosti nelze výsledku dosáhnout. A také dbejte na postupné zvyšování náročnosti „otužovacích procedur“. Máte možnost u svého dítěte zvýšit imunitu a připravit svoje dítě nejen na chladnější roční období, ale také na kontakt se všemi možnými bacily, které kolem nás rotují. Jak připravíte miminko na vstup do „velkého světa“ je opravdu jenom na vás.

Zdroj: www.FYZIOklinika.cz, Juklik.cz, foto: archiv juklik.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.