Pandemie přiměla české ženy více utrácet v e-shopech. Za oblečení, obuv a doplňky vydají tisíce korun

Více než polovina českých žen změnila kvůli pandemii koronaviru své nákupní chování a začala častěji nakupovat zboží na internetu. Nejčastěji ho přitom pořizuje u silné onlinové trojky – přes nákupního rádce Heureka a na e-shopech Alza.cz a Mall.cz. Z dalších internetových prodejců navštěvují ženy rády také Datart a Zboží.cz. Přes online nejvíce nakupují oblečení, obuv, kosmetiku a různé doplňky. Měsíčně průměrně utratí kolem dvou tisíc korun. Ukázal to průzkum první tuzemské testovací platformy Testuj.to, která spojuje výrobce, prodejce a testery. 

“Z výsledků průzkumu vyplývá, že si svou dominantní roli mezi tisícovkami e-shopů stále drží velcí hráči, jako je nákupní rádce Heureka a největší český e-shop Alza.cz. Oba zároveň vedou i u českých žen. Potvrzují to i jejich nákupy v rámci akce Black Friday. Heureka si navíc podle průzkumu z jedenácti sledovaných nákupních platforem drží největší podíl co do nejloajálnějších zákazníků,” upozornila výkonná ředitelka platformy Testuj.to Eva Čejková.

Průzkum se uskutečnil v prosinci 2020 mezi 366 ženami v rámci komunity ŽENY s.r.o. Více než polovina žen se zmínila, že se minulý rok během koronakrize intenzivně zapojila do nákupů přes internet. Nebylo to pro ně ale neznámé prostředí, až na pouhá tři procenta takto nakupovaly už někdy dříve, nikoliv však tak pravidelně, jako od loňského jara.

Nákupní rádce Heureka si drží mezi nákupními platformami výsadní postavení. Ženy prostřednictvím něj zboží nejčastěji vyhledávají, pořizují a zároveň se k nákupům  vrací. Na opačném konci oblíbených nákupních platforem mezi ženami se naopak nachází globální Amazon, který byť na území České republiky fyzicky působí, stále se svými prodejními aktivitami zůstává pozadu za zavedenými českými e-shopy.

Adam Kurzok, jednatel Expando, dále dodává: “Překvapilo mě, že 20 % žen zná a nakupuje na Amazonu. Vzhledem k tomu, že Amazon nedává do marketingu na nakupující v ČR ani korunu. Je vidět, že e-commerce nezná hranice, to potvrzuje i umístění čínského Aliexpressu.”

Preference žen v online nákupech ukazuje i tradiční největší slevová akce Black Friday, která se loni v listopadu kvůli přísným protiepidemickým opatřením musela přesunout zcela na internet. Lákavých nabídek e-shopů při ní využilo téměř 60 procent žen. Utratily většinou dva až pět tisíc korun. Až 80 procent zákaznic zaplatilo za zboží ve slevách minimálně tisícovku.

Nejvíce si v rámci Black Friday pořizovaly oblečení, obuv a doplňky (55 %). Za nimi následovala kosmetika (51 %) a s určitým odstupem také hračky, hry a knihy (30 %) nebo multimédia (25 %). Naopak potraviny, technika či šperky zákaznice příliš nelákaly. Dotázané respondentky opět nejvíce využily nákupní platformy – Heureka, Mall a Alza.

Průzkum platformy Testuj.to. se také zabýval výší útraty, kterou jsou české ženy ochotny za nákupy vydat. Rozpětí je poměrně široké a záleží i na různých faktorech, za jakým účelem a s jakou nutností zboží potřebují. Průměrná česká žena podle průzkumu totiž utratí na svých online nákupech měsíčně 500 až 5000 korun. Výdaje nezahrnují předvánoční nákupy a další velké slevové akce.

“Tento poměrně široký rozptyl je třeba chápat tak, že čtvrtina žen utratí mezi 500 až jedním tisícem, další čtvrtina jeden až dva tisíce korun a další čtvrtina dva až pět tisíc Kč. Zbytek zákaznic připadá na dvě okrajové skupiny, které zaplatí buď méně než 500 Kč měsíčně, nebo naopak více než 5.000 Kč,” dodala Eva Čejková.

Zdroj: Testuj.to, foto: archiv Tesco

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.