Česká módní scéna v posledních deseti letech? Přiblížili jsme se světu, máme potenciál

Český módní trh prošel za posledních deset let proměnou. Velký podíl sehrál příchod Instagramu, nové koncepty prezentace i prodeje návrhářů a také profesionální kurzy módního návrhářství a fashion marketingu. Česko se přiblížilo světovým módním metropolím. Tuzemští návrháři si posun k digitální době a udržitelnosti pochvalují. Lidé podle nich více ocení lokální produkty a nebojí se zainvestovat.

Posun na světovou úroveň
Expertka na český módní trh Barbora Míková z Institutu módní tvorby srovnává český týden módy dříve a dnes: „MBPFW prošel od svých počátků velkou změnou a více se svým charakterem a atmosférou přiblížil světovým fashion weekům. Nyní ale musí čelit nové výzvě a uvidíme, jak se mu podaří fungovat v době koronavirové krize a zda přijde s určitou inovací, která bude více odpovídat potřebám českých labelů a napomůže ke zviditelnění českých návrhářů.“

Profesionalizaci české tvorby potvrzuje také nekonvenční módní návrhářka Dita Krupicová z módního ateliéru DITAFIL: „Za těch deset let se mi podařilo postavit stabilní tým ateliéru. Což beru za nejpodstatnější prvek. Moji kolegové, kteří jsou především řemeslné ruce ateliéru, jsou vyučení pánští krejčí. Cesta k nynější podobě byla pomalá a houževnatá.“

Nové způsoby prezentace
V rámci prezentace produktu jako takového a formy prodeje nastala velká změna. Výrazný podíl hraje Instagram a míra jeho průniku do každodenního života lidí. Pro mnohé podnikatele, tvůrce i designéry se jedná o nejsnazší formu, jak dostat svůj produkt ke koncovému zákazníkovi. „Je to platforma, kterou dle mého názoru ani nelze srovnávat, či zaměňovat s prezentací na jakékoliv akci typu fashion weeku. Fashion week – ať už kterýkoliv, má za účel zaujmout komplexní show a přidruženou atmosférou. Návštěvník jde spíše za zážitkem než za potenciálním nákupem,“ vysvětluje módní návrhářka Michaela Čapková.

„Když jsem před deseti lety začínala s výukou šití, nebyla konkurence příliš velká. O mé lekce byl velký zájem a fungovala jsem hlavně na doporučení spokojených žáků. Teď se v rámci propagace musíme věnovat sociálním sítím, webu a reklamě. Ale osobní doporučení je stále to nejlepší, co může být. Možnosti výuky se za tu dobu hodně posunuly a s tím i náplň našich lekcí. Během posledního roku jsme rozjeli online kurzy a například možnostem využití sociálních sítí v podnikání se věnujeme i v rámci našich aktuálních seminářů, protože to je důležitá součást podnikání,“ vyhodnocuje změnu na módním trhu zakladatelka Institutu módní tvorby Klára Haunerová.

Udržitelnost
Posun ke slow fashion a udržitelnosti čeští návrháři vítají. Sami v tomto duchu tvoří již řadu let a znamená to pro ně součást cesty dopředu.

„My jsme ateliér bez produkce vlastních kolekcí, což jde ruku v ruce s udržitelností. Tedy, tvoříme-li oděvy výhradně na zakázku, jsme si jistí, že oděv bude nošen, dokonce i milován a oblékán do své konečné nositelnosti. Tedy tvoříme oděvy s plným využitím, pro konkrétní potřeby a těla našich zákazníků. Nejsou to tedy modely, které na své kupce teprve čekají v některém z designových obchodů s oblečením,“ říká Dita Krupicová z ateliéru DITAFIL.

Silný potenciál
Ačkoli módní svět může pro veřejnost působit jako pozlátko, ten český není vždy růžový. Lokální trh má řadu nedostatků a nedaří se vytvořit funkční módní ekosystém, tak jako v jiných zahraničních zemích. „Česká móda se sice posouvá kupředu, ale relativně pomalu. Má před sebou nyní řadu nových výzev. Dobře připraveným značkám, které jsou postaveny na pevných základech a systematicky pracují na svých byznys plánech, může současná krize jenom pomoci,“ uzavírá Barbora Míková.

Co se za těch deset let nezměnilo, je potenciál, který česká móda přináší a neutuchající zájem ze strany jedinců a organizací české módní scéně pomoci a nakopnout ji kupředu.

Institut módní tvorby
Institut módní tvorby nabízí základní i pokročilé kurzy pro zájemce o oděvní tvorbu a módní průmysl. Během kurzů se vyučuje nejen šití, ale také konstrukce střihů, módní marketing nebo základy managementu vedení značky. O výuku se starají zkušení lektoři a odborníci v oboru jako je Martin Havel, Michaela Čapková, Dita Krupicová, Matt Pardus, Pavel Berky nebo Antonín Soukup z LaFormela. Koncepce výuky je sestavená tak, aby její absolventi dobře nacházeli uplatnění na trhu a při své práci kladli důraz na udržitelnost a moderní technologie.

Zdroj a foto: www.institutmodnitvorby.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.