Od krásné Kleopatry až k zázračným bojovníkům proti stárnutí. 10 historických milníků péče o rty

První zmínky o balzámech na rty pocházejí ze Starověkého Egypta, kde byly výsadou vyvolených. Větší rozvoj ale zaznamenaly až ve 20. století, kdy se postupně začaly proměňovat v nezbytnost, jíž většina z nás nosí každý den u sebe. Významnou roli v novodobé historii sehrála společnost Blistex, která je synonymem péče o rty. Podívejte se na 10 nejzajímavějších momentů, které vznik balzámů na rty provázely.

Krása Starověkého Egypta
První stavební kameny péče o rty sahají až do Starověkého Egypta, tedy ještě do období před počátkem našeho letopočtu. K péči o pokožku a rty používali Egypťané vedle živočišných tuků hlavně olivový olej, med a včelí vosk, které najdete i v balzámech na rty Blistex. O žádný masový trend ale tehdy rozhodně nešlo. Kosmetika byla výsadou elit a její používání nejvíc proslavila Kleopatra, která své věčné mládí a krásu přisuzovala právě těmto přípravkům.

Bizarní 19. století
Po pádu Starověkého Egypta nastala nejen ohledně péče o rty doba temna, lidé se tak s bolavými ústy museli vypořádávat podle svých možností. S dost zvláštním nápadem, jak léčit popraskané rty třeba při rýmě a nachlazení, přišla v 19. století jistá Lydia Maria Childová.

Ve své knize Americká šetrná hospodyňka doporučuje jako nejspolehlivější ochranu rtů použití ušního mazu. V textu píše: „Ti, kdo se potýkají s popraskanými rty, zjistili, že maz z uší pomáhá i ve chvílích, kdy ostatní prostředky selhávají. Jde o lék, jenž budí pohrdlivé úšklebky. Jeho blahodárné účinky na zdraví ale nelze ignorovat.“

Rok CIA a Blistexu
V roce 1947 se toho po celém světě stalo opravdu hodně. Mezi západem a východem začala Studená válka, narodili se Stephen King a David Bowie, vznikla organizace CIA a Izrael vyhlásil nezávislost. Představen byl ale také první tranzistor a Polaroid, Ferrari zahájilo výrobu sporťáků a z továrny vyjel vůbec první Saab.

Rok 1947 ale byl mimořádně významný i pro společnost Blistex, která byla v tomto roce v americkém státě Illiois založena. Postaral se o to Charles Arch, jenž tehdy položil základy rodinné firmy s pevnými hodnotami. Na tom se nic nezměnilo do dnešních dní – přesně takovou společností je Blistex i v roce 2021.

Geniální náhoda
Stejně jako u celé řady dalších skvělých věcí, i za Blistexem vlastně stála náhoda. Charles Arch coby obchodní cestující křižoval Spojené státy a náhoda mu jednoho dne přihrála do cesty i L. D. Brackera. Bylo to v roce 1925 a lékárník ze Seattlu mu tehdy řekl, že objevil kombinaci léčivých látek na drobná poranění pleti a rtů.

Svůj vynález pojmenoval Blistex, bohužel ale vůbec nevěděl, jak ho dostat mezi lidi. Protože Charles Arch v Blistexu viděl obrovský potenciál, rozhodl se od lékárníka objev koupit a postupně začít budovat společnost, která se už brzy stane předním hráčem na poli péče o rty.

Bokovka
Jak už bylo řečeno, společnost Blistex byla založena v roce 1947. Dlouhé dvě dekády poté ji ale Charles Arch měl pouze jako druhou práci. Archerovým hlavním zaměstnavatelem byla společnost Sheffield Co. z města Broadview, pro kterou nabízel srolovatelné kovové tuby podobné těm, v nichž se prodávají zubní pasty.

Jak před lety vzpomínal Archerův syn David pro list Chicago Tribune, o jednoduchou dobu tehdy určitě nešlo. „Pracovní dobu od devíti do pěti trávil táta prodejem zboží firmy Sheffield Co. Po páté hodině zamířil do drogerií a lékáren, aby nabízel produkty Blistexu,“ řekl David Arch americkému deníku.

Cesta kolem světa
I když neměl duchovní otec Blistexu na jeho propagaci příliš mnoho času, kombinace skvělých léčivých účinků spolu s Archerovým obchodnickým talentem začala záhy nést ovoce. Už v roce 1950 začali Blistex kupovat zákazníci v Kanadě a expanze do zbytku světa na sebe nenechala dlouho čekat.

Dnes si díky Blistexu své rty chrání, léčí, zvláčňují i omlazují lidé v šesti desítkách zemí z celého světa. Ve výčtu vedle USA a Kanady nechybí třeba Mexiko, Německo, Finsko, Čína, Austrálie a samozřejmě také Česká republika.

Firma s rodinnými tradicemi
Důležitým milníkem je pro Blistex rok 1967, kdy Charles Arch konečně opustil druhé zaměstnání. Ve stejném roce pak vzniklo i sídlo firmy ve vesničce Oak Broak ve státě Illiois, kde je Blistex dodnes a kde se také nachází centrum pro výzkum a vývoj.

Rozhodnutí mít vše pod jednou střechou, hodnotí členové rodiny Archů, kteří se i v těchto dnech podílejí na chodu firmy, jako to nejlepší, které mohli učinit. Díky tomu mají Blistex jako na dlani, a mohou tak snadno dohlížet na celý proces od prvních kroků ve výzkumu až do chvíle, kdy balzámy na rty míří k zákazníkům.

Dvě dekády, jeden produkt
Za fenomenálním úspěchem Blistexu v jeho počátcích stojí také skutečnost, že společnost téměř dvě desítky let nabízela jen jeden jediný produkt. Místo toho, aby své snahy upínala k rozšiřování portfolia, se soustředila na neustálé zdokonalování své léčivé mastičky na bázi vody a olejů. Změna nastala v 50. letech 20. století, kdy Blistex přišel jak s tyčinkami, tak i s různými příchutěmi.

Legenda v modré
Malá modrá dóza, která je dnes synonymem nejen pro balzámy na rty, ale hlavně pro slovo Blistex, spatřila světlo světa v roce 1985. Mastička měla oproti tyčinkám vylepšenou konzistenci a na rtech zanechávala silnější film. Podrážděné rty jsou díky tomu skvěle chráněné a hydratované. A je až neuvěřitelné, že se modré dózičky se jménem MedPlus každoročně prodá přes 100 milionů kusů.

Tři dekády inovací
Blistex je předním světovým výrobcem v oblasti péče o rty a svoji pozici si udržuje i díky celé řadě inovací, s nimiž pravidelně přichází. V roce 1992 uvedl balzám na rty s ochranným faktorem, od roku 1997 je složení obohaceno o léčivý a ochranný zázrak v podobě alfa hydroxykyselin. Rok 2000 se nesl ve znamení balzámu na rty s obsahem vody, o pět let později byl představen kuličkový aplikátor.

S jemnými vráskami na rtech začal Blistex bojovat v roce 2008, kdy do složení přidal koenzym Q10 a hyaluronové výplně, s tyčinkou, co léčí a zároveň masíruje rty, přišel v roce 2010. Léčivá mastička se zvláčňujícími perlami byla uvedena v roce 2013, dvousložkový balzám na rty si zase mohou zákazníci koupit od roku 2015. Sérum na rty s pumpičkou spatřilo světlo světa v roce 2017 a jednou z posledních inovací je pečující infuze na rty, doplněná o nejmodernější látky, jíž Blistex uvedl v roce 2019.

Foto: archiv, Blistex

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.