Společnost trápí obezita. Cesta za nižší váhou ale není složitá!

Nadváha a nadbytečná kila trápí velkou část české populace. Data z minulého roku ukazují, že obezitou nebo nadváhou trpí až pětina dětí ve věku 11 až 15 let. Je přitom dost pravděpodobné, že toto číslo je v současné době ještě o něco vyšší, a to především v důsledku omezení pohybu a výuky na školách. U příležitosti Světového dne obezity, který spadá na 4. března, je proto ideální si připomenout, že redukce hmotnosti nemusí znamenat drastické diety, spíše jen přiklonění se ke zdravému životnímu stylu.

S novým přístupem vedoucím k hubnutí i zdravějšímu já přišel odborník Dr. Michael Greger a u nás je průkopníkem tohoto směru Ing. Robert Žižka, MSc, který vede organizaci Prameny zdraví a specializuje se na medicínu životního stylu. Skládá se z 21 pravidel, jednoduchých kroků, které pomůžou s redukcí váhy a zajistí i lepší pocit z vlastního těla a životního stylu.

A jak tyto pravidla vypadají?

  • Před jídlem pijte vodu – sklenice vody před jídlem vám pomůže kontrolovat pocit sytosti a také dokáže nabudit váš metabolismus
  • Jezte potraviny se „zápornou“ kalorickou hodnotou – před každým jídlem si dejte například lehkou polévku, salát nebo jablko
  • Jídlo konzumujte bez jakéhokoliv rozptylování – nekoukejte během jídla do telefonu, na televizi a vyvarujte se i čtení
  • Pravidlo 20 minut – u každého jídla si dopřejte dostatek času, minimálně by to mělo být 20 minut, kdy se budete soustředit jen na svůj pokrm. Nezapomeňte jídlo také pořádně žvýkat
  • Konzumujte ocet – do svého jídelníčku zapojte ocet, ten vám totiž může pomoci s váhovým úbytkem. Používejte ho jako dochucovadlo, třeba do salátových zálivek
  • Každý den konzumujte římský kmín – když svůj oběd nebo večeři doplníte o půl lžičky římského kmínu, váha půjde dolů rychleji
  • Každý den konzumujte černý kmín – výsledky provedených studií ukázaly, že čtvrtina čajové lžičky černého kmínu napomůže k redukci hmotnosti
  • Každý den konzumujte mletý česnek – čtvrtina čajové lžičky každý den pomůže snížit tukové zásoby v těle
  • Každý den konzumujte mletý zázvor nebo kajenský pepř – příjem až poloviny čajové lžičky denně dokáže snížit tělesnou hmotnost
  • Každý den konzumujte lahůdkové droždí – je to potravina, která dokáže dodat jídlu skvělou krémovou chuť a je vhodným doplňkem veganských jídelníčků. Nyní navíc studie ukázaly, že každodenní konzumace dvou čajových lžiček denně dokáže pomoci s redukcí váhy
  • Pijte zelený čaj – mezi hlavními jídly vypijte tři šálky (nejlépe neslazeného) zeleného čaje. Dávejte však pozor, abyste jej nepili pozdě odpoledne, vzhledem k množství kofeinu by mohl ovlivnit kvalitu spánku
  • Dodržujte pitný režim – důležité je dobré zavodnění; pijte tak, aby vaše moč byla čirá
  • Omezte příjem moučných výrobků – při redukci hmotnosti je lepší konzumovat celozrnné obiloviny v nerozemleté podobě, rozmělněním zrn se do střevní mikroflóry nedostane škrob
  • Vyšší počet kalorií přijímejte v první polovině dne – svá jídla si rozložte tak, aby hlavní kalorický příjem byl rozprostřen mezi snídani a obědem
  • Omezte příjem jídla v čase – určete si 12hodinové okno (ne delší, může být jen kratší), v němž budete konzumovat svá jídla
  • Hýbejte se – pohyb by měl být součástí každé snahy o redukci hmotnosti. V ideálním případě byste středně těžkou fyzickou aktivitou měli strávit 90 minut denně
  • Hýbejte se v dostatečném rozestupu od jídla – s pohybovou aktivitou byste měli začít pět až šest hodin po posledním jídle, ideální tedy je si sport naplánovat na dobu před snídaní nebo například před pozdním obědem
  • Na váhu si stoupejte dvakrát denně – nic nemotivuje víc než stále nižší a nižší čísla. Zkuste je kontrolovat denně hned dvakrát – ideálně ráno a pak večer, než jdete spát
  • Nejezte po 19. hodině – naše tělo si s jídlem, které sníte pozdě večer, nedokáže tak dobře poradit, je proto lepší držet čas, v němž potravu přijímáte, před sedmou hodinou večerní
  • Snažte se mít dostatek spánku – v ideálním případě byste měli spát aspoň sedm hodin, hravě toho dosáhnete, pokud budete chodit spát před půlnocí, klidně i dříve, třeba v deset hodin
  • Jezte především nerafinované potraviny – soustřeďte se na konzumaci čerstvých a předem nezpracovaných (a tedy nijak nedochucených) potravin, právě ty jsou pro vaše tělo nejlepší

Může se zdát, že dodržování takového množství pravidel je náročné, opak je ale pravdou. Přesvědčili se o tom účastníci Žižkovy studie na hubnutí, kteří díky nim zhubli v průměru 6,7 kilogramů za pouhé čtyři týdny. Zároveň by se současně s těmito 21 kroky měla dodržovat i základní dvanáctka jednoduchých principů, díky nimž dostane organismus správnou a vyváženou stravu a dostatek energie. Podle nich byste do svého denního programu a jídelníčku měli začlenit:

  • Tři porce fazolí nebo jiných luštěnin
  • Dvě porce bobulovitého ovoce (maliny, borůvky, ostružiny…)
  • Tři porce jakéhokoliv jiného ovoce
  • Jednu porci košťálové zeleniny (květák, brokolice…)
  • Dvě porce listové zeleniny (špenát, rukola, polníček…)
  • Dvě porce jakékoliv jiné (kořenové apod.) zeleniny
  • Jednu porci lněného semínka
  • Jednu porci ořechů či semínek
  • Jednu porci koření a bylinek
  • Tři porce obilovin
  • Devět (ženy) až třináct (muži) sklenic vody
  • Pohyb (alespoň 90 minut lehkého nebo 40 minut intenzivnějšího pohybu)

„Těchto 33 poměrně snadných a časově nenáročných kroků, které byste měli dodržovat každý den, vám pomůže ke zdravějšímu tělu. Budete se cítit lehčí, vytvoříte si nové a zdravé návyky, zlepšit se vám mohou i některé zdravotní problémy, a především získáte ucelený pohled na zdravý životní styl,“ komentuje princip programu Robert Žižka.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.