Boom jménem kolagen, kde se vzal? Naši rodiče ho neznali, dnes je všudypřítomný!

Na našem těle se nenajde místečko, kde by nebyl. Tato bílkovina vyplňuje všechny prostory mezi buňkami, doslova je spojuje jako lepidlo, a proto když začne ubývat, nastávají problémy.

Kdyby někdo vyhlásil soutěž o nejdůležitější protein (bílkovinu) v našem těle, pravděpodobně by to vyhrál kolagen. Samozřejmě, všechny proteiny jsou důležité a vzájemně spolupracují. Kolagen je však „lepidlo“, díky kterému drží pohromadě svaly, kůže, chrupavky, vlasy, nehty, zuby, sliznice… „Kolagen je bílkovina s vláknitou strukturou. Jeho úkolem je zpevňovat, posilovat a regenerovat tkáně,“ říká rehabilitační lékařka, MUDr. Ivana Húšťová.

Náhrada z oslí kůže
Je naší neodmyslitelnou součástí, a proto se vědci už léta zabývají tím, jak jej tělu dodat. I to je důvod, proč v současnosti neuběhne den, aby se nějaká informace o kolagenu nedostala do naší pozornosti. Je zmiňován v časopisech, v reklamách, narazíte na něj i v supermarketu. Než však nastal tento kolagenový boom, předcházely mu fascinující vědecké i pseudovědecké pokusy.

Například již ve staré Číně se v medicíně používalo tzv. ejiao – želatina, která se získávala z kůže osla, zejména z jeho zadku. Omlazující a léčivé účinky tohoto “kolagenu” údajně oceňovala i Yang Yuhan, taoistická mniška, manželka císaře Xuanzonga z dynastie Tchang (618 – 907), která byla považovaná za jednu ze čtyř krás Číny.

Vědecké pokusy
Naši rodiče či prarodiče si zase dělali vývary nebo huspeninu z hovězích kostí a kůží. Výraz “kolagen” samozřejmě neznali, ale věděli, že toto jídlo je chutné a zároveň pomáhá kloubům a svalům.

I evropští vědci se mnoho desetiletí snažili najít ideální zdroj kolagenu pro zdraví a krásu. Extrahovali ho různými způsoby, převážně z kůže skotu. Takto získaný kolagen měl však poškozené trojzávitnice, nebyl tedy biologicky aktivní. Přesto je u některých kosmetických aplikací užitečný, ačkoliv nemůže konkurovat biologicky aktivnímu kolagenu.

„Vědci dlouhá léta hledali způsob, jak získat kolagen ve formě peptidů, což jsou bioaktivní molekuly, které organismus lépe absorbuje, a proto mají i lepší účinky,“ říká Katarína Demetriou, majitelka kosmeticko-farmaceutické společnosti Pharma MKL.

Objev z mořských hlubin
Přelom přišel v 80. letech minulého století, kdy se vědcům v Gdaňsku podařilo extrahovat kolagen z kostí mořských ryb. Jako nejlepší metoda k jeho získání se ukázala hydroizolace, díky níž zůstával kolagen nepoškozený, a tedy biologicky aktivní. Téměř identický s kolagenem, který syntetizují organismy savců.

Ačkoliv je dnes nabídka kolagenu široká a můžeme si jej doplňovat ve formě pilulek, prášku či injekcí, podle vědců je nejúčinnější právě bioaktivní kolagen v tekuté formě. „Díky tomu, že se dá pít, se ho do organismu vstřebá největší množství a peptidy kolagenu se dostanou všude tam, kde je tělo potřebuje,“ vysvětluje Katarína Demetriou.

Možná si teď řeknete, že stačí, abyste do jídelníčku zařadili jednou týdně tuňáka a jednou lososa. Určitě je to rozumné, ale dostatek kolagenu tím nezískáte, protože ačkoli se nachází v rybím mase, mnohem víc ho tito živočichové mají v částech, které obvykle nejíme – v šupinách, v kostech, v očních bulvách a v játrech. „Proto doporučuji pravidelně užívat bioaktivní kolagen v tekuté formě. Naše výzkumy dokázaly, že nejúčinnější je, pokud se užívá večer,“ doporučuje Katarína Demetriou z Pharma MKL.

Přestože je z ryb, vůbec nemusí mít rybí pachuť. Naopak, může chutnat dobře, například jako lesní ovoce. Večer si dopřejete chutný doušek a ráno je vaše tělo zase o něco pružnější, vlasy a nehty pevnější, chrupavky odolnější a pleť vypnutější. Samozřejmě, při pravidelném užívání. Zapomínat bychom přitom neměli ani na vitamín C – zejména na čerstvé potraviny, které tento vitamin obsahují. Podporuje totiž vstřebávání kolagenu do těla.

Co zařadit do jídelníčku na podporu produkce a vstřebávání kolagenu?

  • Ovoce: jahody, borůvky, maliny, ostružiny
  • Zeleninu: červenou papriku, brokolici, růžičkovou kapustu, špenát, brambory, česnek, cibuli
  • Přiměřené množství masa a ryb
  • Sýry
  • Vlašské ořechy, lněná semínka, rybí tuk

Typy kolagenu
Podle toho, kde se kolagen v těle nachází, resp. jaká je jeho funkce, rozeznáváme až 12 typů kolagenu. 5 z nich patří mezi základní a navzájem se od sebe liší mírou mineralizace, což má vliv na konečnou tvrdost a pevnost kolagenu.

  • Typ I – nejrozšířenější, tvoří až 90% kolagenu v těle a nachází se v kůži, ve šlachách, vazivu a kostech
  • Typ II – potřebují klouby
  • Typ III – tvoří strukturu měkčích tkání: tělesných orgánů, svalů, tepen
  • Typ IV – tvoří vrstvu základní membrány, tedy epitelu, která se nachází nejen na povrchu kůže, ale na povrchu každého orgánu
  • Typ V – nachází se v placentě, v buněčných površích, vlasech a nehtech

Tip redakce: Optimal Plus F – PRO Collagen
Unikátní tekutý kolagen ve formě peptidů. Díky své formě je vstřebatelný až na 99%, a tak se rybí kolagen dostane všude, kde je ho nedostatek – do svalů, kloubů, pokožky, vlasů a nehtů. Podporuje produkci vlastního kolagenu v organismu, je lehce stravitelný a chutná jako lesní ovoce. Tekutý kolagen ve formě peptidů. Objem: 500 ml, cena 1 317 Kč

Zdroj: www.pharmamkl.cz, foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.