9 zkušeností umělců, sportovců i podnikatelů, jak ustát covidovou dobu

Pandemie nám negativně ovlivnila život, ale také potvrdila, že úsloví „všechno špatné pro něco dobré“ platí i v době covidové. Důkazem jsou slova těch, kteří „díky“ krizi rozjeli nové projekty, uskutečnili nápady, na které dříve nebyl čas, nebo jim paradoxně současná absurdní situace pomohla vytvořit úspěšný byznys.

1. Václav Kuneš, choreograf a tanečník, umělecký šéf souboru současného tance 420PEOPLE
„Tahle zvláštní doba nás zastihla ve chvíli, kdy jsme se stěhovali do našeho nového a vůbec prvního vlastního studia Maiselovka v centru Prahy a těšili se, jak se tady budeme setkávat s našimi diváky a všemi stejně naladěnými lidmi, kteří žijí tancem tak jako my. Osobnímu setkávání doba nepřeje, proto jsme se rozhodli brát tuto situaci jako příležitost a hledáme nové způsoby, jak společně s našimi příznivci sdílet vášeň pro tanec. Zatím nám studio slouží jako zkušebna a multifunkční prostor. Vysíláme odsud online lekce a v době pandemie jsme už tady natočili tři taneční filmy: OHNĚ STROJE – KONKURZ, THROUGH GLASS a ORĪGĪ, které naši diváci nadšeně přijali. Objevili jsme tak způsob, jak sdílet naše workshopy a tvorbu s širokou veřejností, což nám umožňuje zůstat s našimi diváky v kontaktu do doby, než je zase budeme smět pozvat k nám do divadla.“

2. Andrea Zpěváková Dostálová, České ghíčko, www.ceskeghicko.cz
„Když jsme před šesti lety začínali s výrobou ghí – přepuštěného másla, moc lidí ho u nás neznalo. S tím, jak rostlo povědomí o tom, že se jedná o produkt odpovídající zdravé výživě, který je nenáročný na skladování a dlouho vydrží, stoupal i zájem zákazníků. Ovšem takový boom, jaký nastal v loňském roce, jsme opravdu nečekali. Na e-shopu jsme denně evidovali až trojnásobný počet objednávek oproti průměru. Myslím si, že tenhle velký zájem vyvolaly okolnosti související s pandemií. Spousta lidí zůstala doma, začala si sama vařit a hledala zdravější zdroje surovin. A v tu chvíli nám zase pomohlo, že jsme měli hotový nový moderní web, díky kterému nás lidé objevili a na němž se i dobře orientovali.“

3. Jana Boučková, autorka projektu Děti na startu, z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, www.fisaf.cz
„Před 7 lety jsme spustili projekt Děti na startu (DNS), jehož cílem je rozpohybovat děti v celé republice a zvrátit tak nebezpečný trend, kdy kvůli nedostatku pohybu narůstá u dětí nadváha, obezita i riziko dalších zdravotních obtíží. V dnešní době se už do projektu zapojilo více než 10 000 dětí od 4 do 9 let z 253 středisek, kam patří základní a mateřské školy, školní družiny i sportovní a zájmové kluby. Kvůli opatřením souvisejícím s pandemií koronaviru a uzavřením škol ale hrozilo, že se projekt zastaví. Proto jsme nabídli možnost pokračovat ve cvičení online. „Těší nás, že mnohá střediska DNS tuto možnost přivítala a mají zájem pokračovat v pohybových aktivitách i v této složité době. Cvičí se v mateřských školách, které nejsou uzavřené, pod vedením proškolených pedagogů, s uzavřenou skupinou. Osobně mám vyzkoušenou i online hodinu s dětmi v jedné mateřské škole. Bylo to velmi milé a dojemné setkání. S dětmi jsme se na sebe těšily. Vše se muselo předem připravit a domluvit, ale opět se ukázalo, že je to pouze o přístupu a zájmu učit se nové věci.“

4. Martin Janeček, zástupce značky BeautyLash v České republice, www.andmetics.cz
„Možnost upravit si obočí a řasy v klidu domova ještě před rokem tolik žen nevyužívalo. Uzavřené kosmetické salony a Brow bary je ale přiměly, aby se v duchu moderního trendu DIY „Do It Yourself“ (udělej si sám) postaraly o svou krásu samy. K tomu ovšem potřebovaly skutečně kvalitní přípravky, které se dají jednoduše aplikovat i v domácích podmínkách, jsou bezpečné a přinesou perfektní výsledek. Zájem je především o veganské barvy BeautyLash, které obsahují pouze rostlinná barviva (měsíček lékařský, řebříček obecný, extrakt z kaštanu…), a jsou natolik šetrné, že se dají použít i na řasy. Přitom efekt vydrží až šest týdnů. Nejen ženy, ale i muži, kteří byli zvyklí pravidelně navštěvovat brow bary, kde se odborníci starali o jejich pěstěný vzhled, se zase naučili upravovat si obočí doma pomocí depilačních pásek andmetics – ty se totiž dělají ve dvou variantách – pro ženy i pro muže.“

5. Martina Žáčková, Spa hotel Lanterna, Velké Karlovice, www.lanterna.cz
„Když teď nemůžeme normálně fungovat, hledáme jiné možnosti, jak nezůstat sedět s rukama v klíně, a rozvíjíme nové nápady. Nejde jen o to, abychom alespoň částečně nahradili výpadek tržeb, ale také o udržení pozitivní nálady mezi zaměstnanci a o to, aby nevyšli z potřebné „rutiny“. Času, kdy je hotel zavřený, využíváme k opravám, údržbě a vylepšování interiéru i okolí, což se při plném provozu dělá obtížně. Také probíhají školení našich zaměstnanců, abychom po uvolnění nouzového stavu mohli hosty překvapit ještě lepšími službami. Někteří naši kuchaři se „přestěhovali“ do Bistra Razula kousek od hotelu, kde připravují pizzu, burgery, borůvkové knedlíky a další občerstvení pro výdejní okénko, u nějž při obsluze vypomáhají také naši číšníci a servírky. V následujících týdnech nás čeká největší výzva – chystáme se využít času, kdy je hotel prázdný, ke stavbě nové venkovní terasy. Už letos v létě si na ní návštěvníci budou moci posedět a u šálku kávy nebo dobrého jídla se kochat okolní přírodou a jedinečnými výhledy. Věříme, že to bude skvělé a vyhledávané místo i pro svatební obřady, o které je už nyní mezi našimi hosty velký zájem.“

6. Kristýna Přibylová, profesionální dětské tělocvičny Monkeyˈs Gym, www.monkeysgym.cz
„V době, kdy musely zůstat naše tělocvičny pro malé návštěvníky zavřené, jsme samozřejmě nezaháleli a vymýšleli pro ně aktivity, aby se nepřestali hýbat a zůstali s námi v kontaktu. Zaměřili jsme se na důkladnou přípravu seriálu zábavných cvičebních online videí, která jsme natočili s našimi dětmi, a podle nichž se dá doma trénovat rozvoj motoriky, postřeh, prostorová orientace a mnoho dalšího. Naše cvičení je plné hravých prvků a lze bez problému provozovat v domácích podmínkách, s využitím jednoduchých pomůcek a zařízení bytu (švihadlo, dětský schůdek, židle, plastové kelímky…). U mladších dětí je potřeba asistence rodičů, ti starší zvládnou naše online kurzy samy. Velký úspěch mají také online taneční lekce pro nejmenší a zábavná dětská online diskotéka. V rámci online tanečků se děti mohou každý den těšit na nový tanec – vymýšlejí je a natáčejí naše zkušené lektorky. Cílem kurzu je naučit děti jednoduchým tanečním prvkům a krokům a vše propojit tak, aby se při výuce především dobře bavily. Online diskotéka je pak plná známých dětských písniček a tanečních her. Při všech aktivitách asistuje náš maskot opička Lola, kterou děti zbožňují a která je přirozeně motivuje ke cvičení.“

7. Denisa Jasinská, majitelka české kosmetické značky Essenté, www.essente.cz
„Po celou dobu, kdy jsou kosmetické salony uzavřené z důvodu pandemie, jsme s našimi kosmetičkami, které pracují s kosmetikou Essenté, stále v kontaktu a snažíme se jim nejrůznějšími způsoby pomáhat. Před rokem, kdy pandemie začínala, a bylo mnoho nejasností okolo vládních opatření, bylo nejdůležitější dokázat se v nepřehledné problematice zorientovat a zjistit, jaké možnosti státní pomoci a podpory lze využívat. Sledovali jsme tedy situaci a poskytovali kosmetičkám nejaktuálnější informace a návody, jak postupovat. V současné době se soustředíme na profesionální podporu našich kosmetiček, kdy hledáme nové možnosti, jak se mohou vzdělávat a připravovat se na dobu, kdy budou salony opět otevřené. Připravili jsme například Digitální akademii, která odstartovala v lednu, a v jejímž rámci probíhají online odborná školení, semináře a přednášky odborníků, např. dermatologů.“

8. Štěpánka Štrougalová, plavecké a dětské centrum Baby Club Juklík, www.juklik.cz
„Na začátku pandemie, kdy všechny naše čtyři děti zůstaly doma na distanční výuce a my s manželem měli home office, chvíli trvalo, než jsme našli systém a řád, aby vše hladce fungovalo. Nebylo to vůbec jednoduché. Po pár dnech jsem ale musela konstatovat, že nová situace má i své klady. Například jsme začali společně číst, což jsme už dlouho plánovali. Rodinné čtení vypadá v praxi tak, že vždy jeden člen rodiny předčítá a ostatní mu naslouchají, a postupně se všichni ve čtení vystřídají. U nás se osvědčila třeba doba přípravy večeře. Děti mi čtou, aby mi vaření rychleji utíkalo, a střídají se po stránkách. Já jim pak čtu zase po jídle. I slabší čtenáři se tak rychle zlepší a společně vyslechnuté příběhy poslouží jako další téma pro rodinné debaty.“

9. Jan Rybář, lektor, Kurzin.cz, iFotografovani.cz
Zní to už trochu jako fráze, ale je to tak: doba covidová prostě dokáže nastartovat projekty, které by dříve nedávaly moc smysl. Mnoho let se zabývám online kurzy, od jejich tvorby po prodej, a na podzim jsem se proto ze dne na den rozhodl nastartovat zcela nový web Kurzin.cz. Je to vlastně tržitě online kurzů, kde si lektor může otevřít svůj malý (nebo velký) obchod s online kurzy. Web dokáže online lekce odemykat studentům, hodnotit testy, ale také pro lektora přijímat platby kartou, to vše zatím za zcela symbolický poplatek. A krom toho se novým lektorům snažím co nejvíce pomáhat v tom, aby v domácích podmínkách kurzy vytvořili. Zkrátka, aby jednoduše a snadno mohl kdokoliv prodávat své dovednosti. To je velké dobrodružství covidové doby. A kromě toho, samozřejmě, sleduji rostoucí zájem o své online kurzy focení na webu iFotografovani.cz. Ale větší radost mám možná i z obecného trendu: lidé mnohem ochotněji platí za online produkty a online vzdělávání, pokud jsou tedy na špičkové úrovni. Zkrátka, doba covidová přetváří to, jakým způsobem se vzděláváme a vzdělávat budeme. Více informací najdete na www.Kurzin.cz

 Zdroj a foto:  www.juklik.cz, www.monkeysgym.cz, www.essente.cz, www.lanterna.cz, www.fisaf.cz, www.beautylash.cz, www.ceskeghicko.cz, www.420people.org, www.iFotografovani.cz, www.Kurzin.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.