Nadváhou trpí dvě miliardy dospělých po celém světě. Dejte: NE nesmyslným dietám, ANO pravidelnému pohybu!

Mezinárodní den proti dietám (6.5.) a Den pohybu pro zdraví (10.5.). Tyto dva dny se slaví již několik let vždy na začátku května a připomínají nám, jak důležitý je pro naše zdraví pravidelný pohyb. Nadváhou dnes ve světě trpí přes 2 miliardy dospělých a vyšší tělesná hmotnost je příčinou mnoha chronických nemocí i následných zbytečných úmrtí.1 Právě pravidelný pohyb je přitom – na rozdíl od nesmyslných diet – jedním z nejlepších způsobů, jak s nadváhou bojovat.

Mezinárodní den proti dietám vznikl před 29 lety ve Velké Británii na popud Mary Evans Youngové – britské feministky, již hladovění dohnalo až k mentální anorexii. Cílem tohoto dne je tedy nejen poukázat na nezdravé diety, které nejsou účinné a škodí tělu, ale také propagovat přirozenost a zdravý životní styl.2 Jen o pár dnů později, 10. května, se koná rovněž každoroční celosvětová iniciativa na podporu fyzické aktivity s názvem Den pohybu pro zdraví. Je vědecky prokázáno, že pravidelný pohyb a sport jsou nejlepší prevencí rostoucího počtu chronických nemocí způsobených nezdravou stravou a fyzickou nečinností.3 „Pravidelný pohyb prospívá člověku v každém věku. A neslouží jen jako prevence závažných onemocnění, ale jde i o ekonomicky nejefektivnější způsob zlepšení zdravotního stavu celé populace. Proto také ZP MV ČR podporuje zdravý životní styl např. prostřednictvím webu Zdraví jako vášeň nebo informativních podcastů s názvem Zdraví v kostce. Našim pojištěncům nabízíme finanční příspěvky z Fondu prevence na sportovní a pohybové aktivity – dospělým 500 Kč a dětem až 1 500 Kč ročně,“ popisuje tisková mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR Hana Kadečková.

Příspěvky na podporu zdravého životního stylu
Na co všechno mohou klienti ZP MV ČR příspěvek ze speciálního programu podpory zdravého životního stylu využít? Především na sportovní pohybové aktivity a sporty dlouhodobého charakteru, rozvíjející sílu, koordinaci, flexibilitu, posílení středu těla, napomáhající ke zlepšení či podpoře kondice. U dětí například na organizované plavecké kurzy včetně plávání kojenců, pokud to epidemiologická situace dovolí, dále například na gymnastiku, tanec, fotbal a také na sportovní soustředění a lyžařské výcviky. V případě dospělých lze o příspěvek požádat zejména na podporu aktivit a sportů dlouhodobého charakteru jako aerobic, pilates, kruhový trénink apod. ZP MV ČR přispívá rovněž na vícedenní skipas nebo například klasický běh včetně startovného na závodech. „Vzhledem k aktuální situaci se tyto příspěvky letos vztahují také na sportovní on-line kurzy,“ upřesňuje Hana Kadečková. Podrobné podmínky najdou zájemci o příspěvek na webových stránkách pojišťovny www.zpmvcr.cz.

Půlhodina pohybu denně
Nedostatkem pohybu „trpí“ podle odhadů zhruba 60–70 % světové populace, zejména v bohatší části světa. Následkem je pak nárůst civilizačních nemocí i obezity, je ale též prokázáno, že nedostatek pohybu zvyšuje například riziko vzniku kardiovaskulárních nemocí i u lidí bez nadváhy.4 Fyzická nečinnost tak způsobí ročně až 1,9 milionu úmrtí ročně.3 Na základě doporučení odborníků by měl proto člověk věnovat středně intenzivní fyzické aktivitě alespoň 30 až 60 minut denně.4

Zdroje:

  1. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight
  2. https://www.idnes.cz/onadnes/zdravi/dieta-mezinarodni-den-proti-dietam-stop-dietam-cviceni-zdravy-zivotni-styl-mary-evans-youngova.A200506_075306_zdravi_bib
  3. https://www.who.int/dietphysicalactivity/publications/releases/move/en/
  4. https://www.sportvital.cz/sport/kolik-pohybu-potrebujeme

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.