Bojíme se více o budoucnost našich dětí nebo o zvířata a rostliny? Velký průzkum Naše protože ukazuje, co Češi chtějí na planetě chránit nejvíce!

Češi se strachují o budoucnost krajiny i celé planety, se svými obavami ale rozhodně nesedí potichu v koutě. Hned 9 z 10 totiž uvedlo, že se na zlepšení současné situace aktivně podílí. Důvodů, proč tak činí, jsou stovky. Vyplynulo to z průzkumu Ochrana přírody od agentury Behavio, který si zadala společnost McDonald’s[i].

Průzkum, který je unikátní jak svým rozsahem, tak i množstvím sesbíraných kvalitativních poznatků, vznikl v souvislosti s kampaní Naše protože, v rámci které společnost McDonald’s představuje svoji filozofii společensky odpovědného podnikání s hlavním důrazem na ohleduplnost k přírodě. Komunikace je zaměřena na důvody, proč nám není lhostejná a snažíme se ji chránit. Kampaň také ukazuje, že pokud každý den změníme i jen drobná a na první pohled bezvýznamná rozhodnutí či návyky, můžeme ke zlepšení současné situace významně přispět všichni.

„Udržitelné podnikání je dlouhodobě jedním z hlavních pilířů společnosti McDonald’s, a to nejen ve světě, ale i u nás,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR McDonald’s ČR a SK. „Kampaň Naše protože spouštíme hlavně proto, že si uvědomujeme, že ochrana přírody je naprosto klíčová nejen pro současnost, ale hlavně pro budoucnost nás všech. Jak ukázal průzkum agentury Behavio, tento názor s námi sdílí majorita Čechů, vždyť celých 90 % oslovených uznává, že má či může mít na stav přírody vliv a že více než čtvrtina z nich se třeba snaží objednávat si jídlo tam, kde jej dostanou v ekologickém obalu. Ačkoliv jsou pro nás stanoviska odborníků velmi důležitá, v kampani se chceme zaměřit především na důvody, proč přírodu chrání naši zákazníci a Češi obecně,“ dodává Jitka Pajurková.

Většina Čechů se budoucnosti obává
Průzkum se realizoval na počátku března letošního roku a zahrnoval jak kvantitativní, tak i kvalitativní část. V první části se sociologové ptali, jak Češi vnímají současný stav české krajiny a co dělají pro její ochranu. O hloubkovou sondu do jejich myslí se pak postaral kvalitativní výzkum, který zjišťoval důvody, proč konkrétně přírodu chráníme.

Z šetření vyplynulo, že o budoucnost okolní krajiny se obává hned 61 % Čechů, kteří si myslí, že se v roce 2050 bude lidstvu na Zemi žít obtížněji než dnes. Nejvíce nám záleží na hospodářské půdě (75 %), která se vinou špatného hospodaření či zástavby ničí. 71 % české populace by rádo zlepšilo nakládání s odpadem a stejnému množství respondentů záleží na zdraví českých včel. Češi ale nejsou lhostejní ani k chemikáliím a pesticidům v přírodě, kácení stromů a lesů, znečištění řek, plýtvání vodou či k unikání odpadních vod do přírody.

Třídíme odpad, neplýtváme s jídlem a chceme ekologické obaly
Pozitivní zprávou je, že 9 z 10 dotázaných si myslí, že svým chováním mohou stav přírody zlepšit a většina z nich pro ochranu přírody také něco dělá. Nejvíce respondentů (94 %) třídí pravidelně odpad, 86 % Čechů neplýtvá s jídlem a 83 % šetří vodou při sprchování nebo mytí nádobí. Majorita respondentů také omezuje igelitové tašky, jednorázové plasty či nosí vlastní láhev na vodu, 6 z 10 účastníků průzkumu uvedlo, že vůbec nekupuje balenou vodu. Lidé také řeší, v jakém obalu jim bude doručeno objednané jídlo.

„Z průzkumu vyplynulo, že obaly na jídlo jsou samostatnou kapitolou, o kterou se Češi velmi intenzivně zajímají,“ říká David Schovánek, sociolog z agentury Behavio. „Hned pro 4 z 10 z nich je důležité, v jakém obalu dostanou objednané jídlo a 34 % dotázaných se snaží objednávat jídlo tam, odkud ho dostanou v recyklovatelném obalu. Část respondentů také upřednostňuje podniky s recyklovatelnými kelímky,“ dodává David Schovánek.

Protože jsem dcera hajného. Více jak 1000 důvodů na 1 místě
Celých 1000 konkrétních důvodů, proč se chováme zodpovědně k přírodě, zjišťovala kvalitativní část průzkumu, která bude tvořit gro kampaně Naše protože. Sociologové se ptali, proč k životnímu prostředí přistupujeme zodpovědně. Téměř čtvrtina dotazovaných chrání přírodu, protože se bojí klimatických změn a zhoršování kvality půdy, vody a vzduchu, 27 % Čechů k ní přistupuje šetrně, protože chce toto dědictví zachovat pro své děti a další generace. Desetina respondentů také uvedla, že téma ochrany české přírody řeší, protože jsou vlastenci a tuto zemi milují. Mezi dále jmenovanými nechybí snaha zastavit vymírání lokálních a tradičních druhů zvířat či přání se i za pár desítek let projít po českých lesích a nasbírat si tu nezávadné borůvky nebo houby.

Kampaň ukáže, proč se staráme o přírodu
Projekt bude probíhat online a na sociálních sítích; do fyzické podoby například v restauracích McDonald’s se dostane pouze na ekologických nosičích, jako je recyklovaný papír. Centrem komunikace bude blog Naše protože, kde budou postupně přibývat „protože“ Čechů, kterým není lhostejné prostředí, v němž žijí.

Důvody, které je vedou k ochraně přírody, prozradí také zaměstnanci a partneři společnosti McDonald’s a influenceři. Hlavními tvářemi kampaně budou Jirka Král a modelka a moderátorka Jitka Nováčková. Své protože prozradí také YouTuber Pedro, módní návrhářka Vanda Janda, mentální kouč Marian Jelínek nebo fotbalový trenér a bývalý profesionální fotbalista Pavel Horváth. Kampaň Naše protože odstartuje 3. května.

Zodpovědnost k nám i přírodě? Filozofie McDonald’s, která trvá už desítky let
Recyklovatelné obaly a třídění odpadu či jeho další využití jsou samozřejmostí pro celou síť restaurací společnosti McDonald’s. Obaly a odpady od dodavatelů i zákazníků se tu třídí už desítky let a veškerý biologicky rozložitelný odpad je také zpracováván v kompostárnách nebo bioplynových stanicích. Za rok 2019 bylo 88 % odpadu zasláno k využití při výrobě energie nebo k materiálové recyklaci. V McDonald’s také dostanete kelímky z certifikovaného papíru, rozvláknitelná papírová brčka s certifikaci PEFC či dřevěné příbory pocházející z šetrně obhospodařovaných lesů. Jen těmito kroky se v ČR nevytvoří víc než 100 tun plastového odpadu ročně. To je pro představu věž postavená ze slisovaných balíků plastových lahví, která je vysoká bezmála jako 28 sedmipatrových paneláků.

Čísla z McDonald’s
– 1992: rok, odkdy třídí za dodavatele a recykluje olej z fritéz
– 2000: rok, odkdy třídí odpad za zákazníky
– 72 % recyklovaného papíru obsahuje krabička na hranolky nebo BigMac
– 100 % PEFC a/nebo FSC certifikovaného papíru pocházejícího z trvale udržitelných lesů obsahují papírové slámky na pití i všechny papírové kelímky v McDonald‘s
– Dřevěné příbory používané v McDonald’s jsou vyrobeny z březového dřeva s certifikacemi FSC a PEFC a lze je kompostovat či zpracovat na bioplyn
– 88 % ze všech odpadů společnost předává k výrobě energie nebo materiálové recyklaci

MANIFESTO NAŠE PROTOŽE
Každý z nás ho má. Důvod, proč myslet na budoucnost. Proč chránit naši planetu. Každý z nás má své PROTOŽE. Pro jednoho je to rak říční, pro druhého dcera Anička. Jen v Česku je tak přes deset milionů Protože. A to je dobře! Protože každý důvod, je dobrý důvod a těch není nikdy dost. Jaký důvod ale máme my v McDonald’s? Proč už přes dvacet let tak vášnivě třídíme, měníme obaly za ekologicky šetrné a chráníme tak naši přírodu? No přeci Protože všechna vaše protože. Každý váš důvod je i naším důvodem. Proto chceme dlouhodobě pečovat o vše, na čem vám záleží. Naším Protože jste totiž vy.

O společnosti McDonald’s:
McDonald’s aktuálně provozuje již 105 restaurací na českém trhu, kde působí již více než 25 let. První restaurace byla otevřena 20. března 1992 v pražské Vodičkově ulici. McDonald’s dlouhodobě usiluje o snížení dopadů provozu restaurací i aktivit svých dodavatelů na životní prostředí a podniká kroky, kterými se snaží na důležitost těchto otázek upozornit. Od roku 2000 společnost v České republice třídí veškeré obaly od zákazníků v restauracích. Obaly od dodavatelů či použitý olej z fritéz třídí již od roku 1992. Aktuálními změnami na cestě k šetrnějšímu provozování restaurací je v McDonald’s odstranění plastových kelímků, přechod z plastových na papírová brčka a také nahrazení plastových příborů těmi dřevěnými. Ročně tím McDonald’s předejde výrobě desítek tun plastu.

[i] Zdroj: Behavio Labs pro společnost McDonald’s, Sběr dat 6. až 10. března 2021, 1 000 lidí, reprezentativní vzorek online populace ČR

Zdroj a foto: McDonald’s

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.