Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2021: Ročník přinesl mnoho inovací, velký zájem o program a poukázal na současné trendy eko, bio a vegan

Ocenění jako například Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka nemají za cíl upřednostňovat určité produkty před druhými. Naopak mají jednotlivým produktům pomáhat. A především jsou tady pro zákazníky. Pro jejich snazší orientaci v daném segmentu, které výrobky si jejich důvěru zaslouží, ať už z hlediska kvality, servisu vůči nim nebo přístupu k životnímu prostředí. Na tom všem totiž záleží, jak dokládá i zájem výrobců o program Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka, který překonal v letošním roce očekávání. Celkem o ocenění zabojovalo 196 nominací v 60 kategoriích.

Nejlepším příkladem inovace je letošní Absolutní vítěz programu Spontex Green smetáková řada ze 100 % recyklovaných materiálů. Marketingový program Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka se v rámci svého 21. ročníku v ČR a 10. ročníku na Slovensku těšil velkému zájmu výrobců o registrace novinek v obou zemích. A to přesto, že letos na trhu došlo k zajímavému paradoxu. Navzdory velkému zájmu výrobců o program je totiž kvůli pandemii koronaviru inovativních produktů na trhu obecně méně.  Výrobci se ale nachází v situaci, kdy už více než rok nelze promovat nové výrobky na veletrzích, organizovat samplingy v místě prodeje a podobně. To je jeden z hlavních důvodů, proč mají firmy zájem o podporu ve formě nezávislého spotřebitelského ocenění. Jako každý rok výrobky hodnotila také odborná porota složená ze zástupců maloobchodu, marketingu, odborných médií a výrobců obalů.

„V kategoriích potravin a nápojů roste už několik let počet registrací zaměřených na zdravý životní styl např. cukrovinky se sníženým obsahem cukru nebo veganské potraviny. Ale i napříč všemi kategoriemi je oproti posledním ročníkům vidět ještě větší tlak na ekologii a udržitelnost,“ uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny pořádající společnosti Atoz Marketing Services. „Novinky, které letos ve spotřebitelském průzkumu bojovaly o titul Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka v jednotlivých kategoriích, jsou převážně vyrobeny z udržitelných zdrojů, recyklovaných materiálů, mají eko-friendly obaly či složení (především drogerie) a nebojí se tím pochlubit. Osobně mám velkou radost, když vidím silný trend inovací, který je win-win pro spotřebitele, pro výrobce, ale i dlouhodobě pro životní prostředí. Chybí tak sice odvážné inovace spočívající třeba v netradičních příchutích typu jogurt s colovou příchutí, který mimochodem před více než deseti lety na trhu své místo nenašel. Po podobných výrobcích se mi snad jen z nostalgie trochu stýská, ale už asi všichni výrobci pochopili, že v přístupu k ekologii a udržitelnosti jsme všichni na jedné lodi. Novinky tedy na první pohled nejsou pro spotřebitele často tak výrazné, ale zato obecně mnohem prospěšnější pro naše zdraví a prostředí, což je dobře,“ dodává Lukáš Matějka.

„Nárůst jednotlivých kategorií a inovací zapojených do oceňování, který každoročně zaznamenáváme, dokládá, že spotřebitelé ho vnímají pozitivně a jako faktor, na který je důležité upozorňovat. Z dlouhodobého průzkumu spotřebitelského chování mj. vyplývá, že produkt, který je označen logem Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka, motivuje 53 % spotřebitelů k jeho koupi (nezávisle na znalosti).“ uvádí Jana Medenica, projektová manažerka programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka. „Tradičně byly hodnoceny kategorie, jako Alkohol, Cereálie, Cukrovinky, Čokoláda, Káva, Koupelová kosmetika, Krmiva, Balené maso, Papírový program či Těstoviny. Nově přibyly v letošním roce kategorie reagující na současné trendy, jedná se tak např. o Bezlaktózové potraviny, Bezlepkové pečivo, Vegetariánské či veganské potraviny, či různé kategorie ekologicky zaměřených spotřebních a drogistických produktů, hodně se teď logicky inovuje také v hygieně či úklidu,“ dodává Jana Medenica.

“Navzdory probíhající pandemii roste procento nakupujících, o kterých můžeme říci, že jsou to ti, kteří udávají trendy. Rádi zkoušejí nové věci, vyhledávají nové výrobky, značky, nebojí se experimentovat. Z posledního průzkumu Shopper Trends, který jsme realizovali v závěru loňského roku, vyplývá, že aktuálně mezi českými nakupujícími je 21 % těch, kteří lační po novinkách. Oproti nakupujícím v západní Evropě je to sice relativně malé procento, ale trend je určitě pozitivní,” uvádí Soňa Fialová, CZ & SK CI vendor manager společnosti Nielsen IQ.

„Nechci být prorokem, ale připadá mi, že tento ročník je velmi inovativní, a to jak po stránce obsahu a užitných vlastností výrobků, tak i po stránce obalů a ekologických přístupů. Začíná v této oblasti tvrdý boj o přízeň zákazníků a výrobci to uchopili správně,“ říká za odbornou porotu Michal Ševera, člen představenstva Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Čeho si na novinkách ceníme?

Hodnocení nových produktů bylo provedeno na základě spotřebitelského průzkumu realizovaného v měsíci květnu 2021 výzkumnou společností Nielsen IQ. Respondenti hodnotili v 60 kategoriích 196 novinek, které byly uvedeny na trh v období leden 2020 – květen 2021. V každé kategorii soutěžily minimálně tři konkurenční produkty a při výběru respondentů byly zohledněny atributy, jako například složení domácnosti či přítomnost zvířete v domácnosti. Respondenti měli možnost hodnotit vlastnosti novinek, přičemž z průzkumu vyplývá, že nejdůležitějším znakem při novém produktu je na prvním místě chuť / funkčnost, následuje kvalita, překvapivě na třetím místě je obal a na čtvrtém značka produktů. Pro respondenty, kteří novinku neznají, je nejvýznamnějším atributem obal, následuje kvalita a značka.

Také v letošním roce výrobky hodnotila odborná porota složená ze zástupců maloobchodu, marketingu, odborných médií a výrobců obalů. Čestné uznání poroty získal Ovsánek, který je naprostou novinkou v kategorii bezlaktózových potravin – působí jako jogurt, ale jedná se o nemléčný zakysaný výrobek z klíčeného ovsa.

V letošním roce získají značky ještě větší podporu. Organizátor ji letos připravuje ve spolupráci s řadou mediálních partnerů pro nadcházející rok. Odehraje se v TV, outdooru, tištěných i on-line médiích, obchodních centrech či městské hromadné dopravě. Chystá se také silnější mediální podpora vybraných značek formou různých promočních soutěží. Vítězové mohou při propagaci oceněných novinek ve svých marketingových materiálech užívat logo Volba Spotřebitelů – Nejlepší novinka 2021 po dobu jednoho roku. Až do konce roku 2021 mohou mít logo umístěné na obalech výrobků.

SEZNAM OCENĚNÝCH VÝROBKŮ

Kategorie Vítězný produkt Společnost
Alkohol REPUBLICA STOCK PLZEŇ – BOŽKOV
Autokosmetika SHERON SOFTPACK SMĚSI DO OSTŘIKOVAČŮ DF PARTNER
Balené vody MATTONI V PLECHOVCE MATTONI 1873
Bezlaktózové potraviny OVSÁNEK SEMIX PLUSO
Bezlepkové pečivo BEZLEPKOVÁ ŘADA VITACELIA PENAM
Cereálie GRANOLA MÜSLI MACA & CACAO WILD & COCO
Cukrovinky MENTOS GUM PURE FRESH FRUIT WATERMELON PERFETTI VAN MELLE CZECH REPUBLIC
Čaj BERCOFF WELLNESS ČAJ ZÁZVOR BERCOFF KLEMBER CZ
Čokoláda ORION RODINNÁ NESTLÉ ČESKO
Dámská hygiena BELLA CONTROL DISCREET TZMO CZECH REPUBLIC
Dehydratované potraviny VITANA RYCHLÁ VEČEŘE ORKLA FOODS ČESKO A SLOVENSKO
Dětské příkrmy MASO-ZELENINOVÉ PŘÍKRMY HAMÁNEK ORKLA FOODS ČESKO A SLOVENSKO
Džemy HAMÉ EXTRA DŽEMY ORKLA FOODS ČESKO A SLOVENSKO
Hygiena a dezinfekce rukou INDULONA TEKUTÁ MÝDLA A ANTIBAKTERIÁLNÍ GELY NA RUCE SARANTIS CZECH REPUBLIC
Hygienické pomůcky KERAMICKÁ PEMZA NA CHODIDLA 2V1 DIVA & NICE COSMETICS
Chlazené mléčné snacky MONTE SNACK WHITE ZOTT
Jogurty JOGOBELLA BEZ PŘÍDAVKU CUKRŮ ZOTT
Káva NESCAFÉ BLACK ROAST NESTLÉ ČESKO
Koupelová kosmetika OLEJOVÉ SPRCHOVÉ GELY BODY TIP VIVACO
Krmiva pro hlodavce AKINU POLŠTÁŘKY PRO HLODAVCE AKINU CZ
Krmiva pro kočky PURINA ONE KAPSIČKY PRO SPECIFICKÉ POTŘEBY KOČEK NESTLÉ ČESKO

 

Krmiva pro psy BRIT MEATY JERKY – PAMLSKY ZE SUŠENÉHO MASA VAFO PRAHA
Lahůdky BILLA OKURKY VE SLADKOKYSELÉM NÁLEVU BILLA
Limonády PEPSI MANGO MATTONI 1873
Maso balené UZENÁ MASA K-MISTŘI OD FOCHU Z MODLETIC KAUFLAND ČESKÁ REPUBLIKA
Masové polotovary GRILL MASTER MASO TESCO STORES ČR
Mléčné dezerty MONTE -30 % CUKRU ZOTT
Mléčné nápoje CLEVER KEFÍROVÁ MLÉKA BILLA
Mléko FARMÁŘSKÉ MLÉKO MORAVIA LACTO
Mopy VILEDA 1.2 SPRAY MAX MOP BOX FREUDENBERG HOME AND CLEANING SOLUTIONS
Mražená a chlazená jídla ZNOJMIA MRAŽENÁ ZELENINA ORKLA FOODS ČESKO A SLOVENSKO
Nealko pivo STAROPRAMEN COOL MALINA BORŮVKA, RYBÍZ LIMETKA PIVOVARY STAROPRAMEN
Nealkoholické sekty MUCHA SEKT NEALKO SOARE SEKT
Ochucovadla GRILL MASTER OMÁČKY TESCO STORES ČR
Omáčky na vaření TESCO OMÁČKY NA TĚSTOVINY TESCO STORES ČR
Papírové utěrky VELVET TURBO EXTRA STRONG – PAPÍROVÁ UTĚRKA MORACELL
Papírový program TENTO TOALETNÍ PAPÍR TŘÍVRSTVÝ METSA TISSUE CZECH
Pečivo TESCO VÍCEZRNNÉ PEČIVO TESCO STORES ČR
Pečivo fitness PROTEINOVÝ CHLÉB PENAM
Pečivo sladké TESCO SLADKÉ PEČIVO TESCO STORES ČR
Pivo RADEGAST RATAR PLZEŇSKÝ PRAZDROJ
Pleťová kosmetika ASTRID AQUA BIOTIC SARANTIS CZECH REPUBLIC
Prací prostředky NEON TEKUTÉ PRACÍ PROSTŘEDKY A ODSTRAŇOVAČE SKRVN TOMIL
Psací a kreativní potřeby FOUKACÍ FIXY AIRPENS METALLIC CENTROPEN

 

Pytle na odpad FINO GREEN LIFE EKOLOGICKY PŘÍVĚTIVÁ ŘADA SARANTIS CZECH REPUBLIC
Rybí konzervy FRANZ JOSEF KAISER TUŇÁK STEAK V OLIVOVÉM OLEJI GASTON
Sirupy TESCO SIRUPY – RŮZNÉ PŘÍCHUTĚ TESCO STORES ČR
Sladké snacky STUDENTSKÁ PEČEŤ NARUBY NESTLÉ ČESKO
Slané snacky DUPETKY PEČENÉ & RAJČE-BYLINKY PERFETTI VAN MELLE CZECH REPUBLIC
Smetáky a kartáče SPONTEX GREEN SMETÁKOVÁ ŘADA ZE 100% RECYKLOVANÉHO MATERIÁLU MAPA SPONTEX CE
Těstoviny FRANZ JOSEF KAISER TĚSTOVINY SEMOLINOVÉ GASTON
Úklidové pomůcky VILEDA GLITZI ALWAYS CLEAN VISKÓZNÍ HOUBY FREUDENBERG HOME AND CLEANING SOLUTIONS
Uzeniny KARLOVA KORUNA PRAŽSKÁ ŠUNKA PENNY MARKET
Vaporizéry, elektronické cigarety MYBLU IMPERIAL TOBACCO CR
Vegetariánské a veganské nápoje BILLA BIO ROSTLINNÉ NÁPOJE BILLA
Vegetariánské a veganské potraviny FERMENTOVANÉ PROBIOTICKÉ BIO VÝROBKY WILD & COCO WILD & COCO
Víno a sekty BOHEMIA SEKT ICE 0,2L BOHEMIA SEKT
Vlasová kosmetika NIZORAL CARE TONIKUM PRO POKOŽKU HLAVY STADA PHARMA CZ
WC hygiena DR. DEVIL 3IN1 WC POINT BLOCK TOMIL
Zmrzliny TESCO ZMRZLINA V KORNOUTKU TESCO STORES ČR
Absolutní vítěz SPONTEX GREEN SMETÁKOVÁ ŘADA ZE 100% RECYKLOVANÉHO MATERIÁLU MAPA SPONTEX CE

SEZNAM OCENĚNÝCH VÝROBKŮ V DOPROVODNÝCH SOUTĚŽÍCH

Médium Vítězný produkt Společnost
Babinet.cz FRANZ JOSEF KAISER TUŇÁK STEAK V OLIVOVÉM OLEJI GASTON
City Digital Media KEY RUM STOCK PLZEŇ – BOŽKOV
Čestné uznání odborné poroty OVSÁNEK SEMIX PLUSO
Evropa 2 HAMÉ EXTRA DŽEMY ORKLA FOODS ČESKO A SLOVENSKO
Facebook Volba spotřebitelů HARMONY ECO LOVING SHP BOHEMIA
Frekvence 1 NESCAFÉ BLACK ROAST NESTLÉ ČESKO
Gurmet BOHEMIA SEKT ICE 0,2L BOHEMIA SEKT
JenŽeny.cz MUCHA SEKT NEALKO SOARE SEKT

Zdroj a foto: Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.