Češi změnili svůj přístup k bankovním službám. Až 61 % z nich aktivně spravuje své finance přes mobil

Kam se obrátí Čech, který chce převést peníze nebo zkontrolovat zůstatek svého účtu? Už dávno to není pobočka ani počítač. 61 % lidí raději vezme do ruky svůj chytrý telefon, který nosí v kapse. Nedávný orientační průzkum UniCredit Bank ukázal, že u spravování osobních financí z hlediska času i frekvence využívání výrazně dominuje mobilní bankovnictví a využívání jeho základních funkcí – zadávání plateb, sledování zůstatku či potvrzování plateb na internetu.

Od minulého roku UniCredit Bank, která neustále vyvíjí nové zcela digitální služby, zdvojnásobila počet aktivních uživatelů své mobilní aplikace Smart Banking, prostřednictvím které spravují své finance online. Poslední rok byl z hlediska dominance digitalizace osobních financí Čechů přelomovým. Nejnovější průzkum UniCredit Bank ukázal, že 49 % Čechů aktivně využívá na správu svých financí pouze chytrý telefon a služby mobilního bankovnictví. 36 % stále preferuje internetové bankovnictví a dalších 12 % obě možnosti kombinuje.

„To, že 61 % Čechů aktivně využívá výhod bankovních aplikací potvrzuje, že jsou čeští klienti nakloněni používání digitálních služeb,“ říká Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank a dodává: „V UniCredit Bank neustále pracujeme na vývoji nových digitálních novinek, které našim klientům usnadní každodenní úkony. Výsledky našeho průzkumu jasně ukazují, že jsou pro klienty nejdůležitější základní funkce mobilního bankovnictví, které vyhledávají prakticky každý den. Letošní průzkum společnosti Scott & Rose, který porovnával mobilní aplikace bank na českém trhu, navíc ohodnotil aplikaci Smart banking od UniCredit Bank jako nejlepší bankovní aplikaci z pohledu dostupnosti základních funkcionalit.“

Nejčastěji využívané funkce mobilních bankovních aplikací
Průzkum UniCredit Bank ukázal, že klienti využívají mobilní aplikace především k běžné správě svých financí. Mezi nejpoužívanější funkce mobilního bankovnictví patří zadávání plateb, sledování zůstatku, potvrzování plateb na internetu, sledování historie plateb a přehledy příjmů a výdajů. Popularita online převodů peněz a online zadávaní plateb jde ruku v ruce s vyšší automatizací těchto procesů.  Příkladem je zejména obliba trvalých příkazů, kterých využívá až jedna osmina respondentů. V posledních letech je velkým trendem také placení pomocí QR kódů, sahá k nim až jedna pětina Čechů.

Muži už nedominují ve využívání digitálních služeb
Nejnovější průzkum UniCredit Bank ukázal, že mobilní a internetové bankovnictví využívají v České republice muži i ženy stejně, přestože těmto službám dominovali poměrně dlouhou dobu spíše muži. Zajímavé je také zjištění, že ve stejném průzkumu, který zkoumal situaci na slovenském trhu, byly výsledky trochu jiné. Průzkum obou trhů potvrdil, že jsou si Češi a Slováci v obecných trendech podobní, odlišují se však detaily. Na Slovensku například dominují ve využívání digitálních služeb stále muži. Co se naopak týká mobilních aplikací a jejich funkcí, využívají je Slováci častěji než Češi (64 % Slováků).

Nemělo by být překvapením, že je mobilní bankovnictví oblíbené především u mladších klientů ve věku 18-26 let (83 % respondentů této věkové kategorie). Internetové bankovnictví naopak upřednostňuje generace ve věku 54-65 let (52 % respondentů této věkové kategorie).

Ověření účtu kdykoliv a kdekoliv
24 % dotázaných uvedlo, že používá aplikaci mobilního bankovnictví alespoň jednou týdně. Necelá polovina (44 %) pak minimálně každý druhý den a 9 % dokonce každý den. Internetové bankovnictví je oblíbenější mezi staršími klienty od 54 let. Jednou týdně jej používá necelá polovinou všech uživatelů (48 %).  Každý den jej používají pouhé 4 % dotázaných, 32 % však sáhne k službám internetového bankovnictví alespoň obden, což je stále poměrně silná skupina.

O průzkumu
Orientační průzkum o využívání mobilního bankovnictví oproti internetovému bankovnictví na českém a slovenském trhu zrealizovala UniCredit Bank v červenci 2021 prostřednictvím online panelu výzkumné agentury IPSOS. Průzkumu se zúčastnilo 982 respondentů České republiky a 1010 respondentů ze Slovenska.

Foto: archiv

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.