Umělá inteligence v e-shopu: skladník, bodyguard a módní poradce

Vůbec si to nemusíme uvědomovat, ale pokud jsme alespoň jednou nakoupili nějaké zboží na internetu, jistě jsme se setkali s umělou inteligencí (AI z anlického Artificial intelligence). Pokud jsme s ní přímo nemluvili, téměř jistě nám nepřímo poradila a stoprocentně nám zkompletovala a připravila dodání našeho balíčku.

„Ve skutečnosti se s umělou inteligencí setkáváme častěji, než si myslíme. Náš nedávný průzkum věnovaný inovacím ukázal, že online nakupuje 80 procent Čechů. Právě takové nákupy výrazně umělá inteligence zjednodušuje,” říká Michaela Lhotková, členka představenstva ČSOB zodpovědná za inovace a digital.

Již prakticky všechny e-shopy AI využívají. Většinou běží v pozadí a zajišťuje běžný chod virtuálního obchodu. Dělá především rutinní činnosti – sleduje množství zboží na skladě, doplňuje ho a autonomně zavádí nebo navrhuje slevové akce. Umí také předvídat sezónní poptávku a doporučovat nebo rovnou objednávat a naceňovat zboží, o které zákazníci budou mít zájem.

Ví, co vám padne
Tím to ale nekončí. Představte si, že vám AI vybere oblečení na míru. Některé e-shopy v Česku i v zahraničí už s tím experimentují. Často se totiž stává, že zákazníkovi dobře sedí jiná velikost podle druhu oblečení, nebo daného výrobce, podle typu postavy potom sedí různé střihy. AI si dokáže zapamatovat nejen míry či velikosti podle dřívějších nákupů, ale dokáže i doporučit správnou velikost na základě vyhodnocení nákupů ostatních zákazníků a doporučit barevné kombinace, které sluší podle typu postavy. Ve finále potom vše ukáže na zákazníkově nahrané fotce v tzv. virtuální kabince. Průzkum Československé obchodní banky Index inovací ukázal, že 60 procent Čechů by tuhle možnost využilo, což nabízí vývojářům velkou příležitost.

Tím ale výčet rolí AI nekončí. „Co už vůbec nevidíme, je to, že umělá inteligence zajišťuje bezpečnost. Chrání data, zabraňuje hackerským útokům a samozřejmě pomáhá v provozu a zabezpečení online platebních metod. To všechno jsou věci, bez nichž by online nakupování nebylo možné,” uzavírá Lhotková.

JAK JSOU NA TOM ČEŠI S INOVACEMI?
11 % Čechů se vyloženě těší na každou novinku
3 % Čechů má naopak ráda stabilitu a novinky se jim nelíbí
71 % Čechů by nejvíce využilo virtuální realitu v cestování
83 % Čechů nakupuje online
60 % by uvítalo, kdyby jim umělá inteligence poradila, co si koupit na sebe na e-shopuZdroj: ČSOB Index inovací

Foto: archiv Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.