Podzimní vzpruha? Vsaďte na bylinky i vitamíny!

Životabudiče, které vás podpoří v boji s podzimní únavou, můžete mít na dosah ruky. Řadu z nich si snadno vypěstujete na zahrádce či v květináči. Dalším se vyplatí vyčlenit místo na talíři. Jaké bylinky a vitamíny zvolit a jak je zpracovat? Přinášíme tipy, které se vám budou hodit právě teď.

Vyzkoušejte sílu bylin
V souvislosti se životabudiči mluví bylinkářka a poradkyně v oblasti zdravého životního stylu Hana Jánská především o rostlinách exotického původu. Výbornou volbou je čaj ze sušených plodů schizandry neboli klanoprašky čínské. Ta je považována za takzvaný adaptogen, který pomáhá zvyšovat odolnost proti stresu. Přispívá tak k duševní pohodě, kterou oceníte nejen na podzim. Červené plody schizandry, tvarem i barvou připomínající rybíz, dozrávají v srpnu a září – ale v sušené podobě je celoročně zakoupíte ve specializovaných obchodech. Tuto léčivku, která po tisíce let nachází uplatnění v tradiční čínské medicíně, si můžete vypěstovat i sami. Jde o popínavou bylinu, která v dospělosti dokáže venku přezimovat také v našich podmínkách. Jen mladší a starší rostlinky je před mrazy třeba chránit zakrytím slámou.

Podpora duševního zdraví, příznivý vliv na klidný spánek a zároveň doplnění energie a vitality jsou připisovány i další exotické léčivce. Ať už ji znáte pod názvem vitánie snodárná, ašvaganda nebo indický ženšen, rozhodně stojí za to se jí na podzim zásobit. Pokud chcete čerpat z vlastních zdrojů, pěstujte ji v květináči, který můžete v létě ponechat venku. Na zimu jej nezapomeňte přemístit do tepla, protože naše chladné zimy tato rostlinka na zahradě nezvládne. „Při péči o tělo se však z vitánie využívá především podzemní část, tedy kořen. Pěstujete-li si rostlinku pro radost a nechcete se s ní rozloučit, budete pro kořen muset zamířit do specializovaných obchodů, kde jej můžete vcelku běžně zakoupit sušený,“ říká Hana Jánská. Další možností je pořídit některý z přípravků s obsahem této léčivky. Patří k nim například tekutý doplněk stravy Salus Neuro Balance Ašvaganda, v jehož složení najdete i vitamín B12 a C.

Mnohem snáze vypěstujete i zpracujete ženšen pětilistý, kterému se říká rostlina dlouhověkosti. Krom jiného bude hýčkat váš imunitní systém. Jde o liánu, a tak mu doma, na zahrádce či balkonu vyhraďte spíše závěsný květináč. Mírné zimy přečká venku, určitě ale bude jistější ho na chladné měsíce přenést dovnitř. Alespoň ho tak budete mít po ruce vždy, když se vám zamane ozdobit jeho zelenými lístky teplé pokrmy nebo salát. Ze sušené natě pak můžete připravit lahodný čaj, který se nezalévá vroucí, ale jen horkou vodou.  Schizandru, vitánii ani ženšen nelze doporučit těhotným a kojícím ženám ani malým dětem. Ostatní však mohou jejich sílu vyzkoušet třeba právě na podzim.

Podzimní tipy Hany Jánské
Osvěžující čaj…
Na podzim volíme spíše teplé čaje, které zároveň zahřejí na těle i na duši. Pokud ale potřebujete opravdovou vzpruhu, připravte si nehledě na roční období voňavý, výtečný, a především osvěžující ledový čaj. Na čtvrt litru vody použijte jednu čajovou lžičku zeleného čaje, několik sušených okvětních plátků růže a špetku sušených květů levandule. Bylinky přelijte horkou vodou, nechte pět minut louhovat a sceďte. Nápoj nalijte do sklenice s kostkami ledu a ozdobte citronem a badyánem.

… i koupel
Po těžkém dni si dopřejte rozmarýnovou koupel, která vás povzbudí a zbaví napětí. Do vany s teplou vodou stačí vložit tři větvičky čerstvého rozmarýnu. I tato původem středomořská bylina se dá v květináři pěstovat v našich podmínkách.  Koupeli by se měly raději vyhnout těhotné ženy a malé děti. Opatrní také buďte, pokud máte vysoký krevní tlak.

Báječné citrusy
Hřejivou atmosféru vytvoří aromalampa. K povzbuzení se skvěle hodí pomerančový nebo citronový éterický olejíček. Náladu vám může zlepšit pouhých osm kapek, které se vlivem tepla snáze uvolní a provoní váš domov.

Vitamíny využijte na maximum
Citrusy se na podzim těší oblibě i jako zdroje vitamínů. Dopřáváme si je především ve snaze podpořit přirozenou obranyschopnost organismu. Mnoho vitamínů má přitom v popisu práce i snížení míry únavy a vyčerpání. Patří k nim niacin, riboflavin (B2), B6, B12 a C. I když se v souvislosti s vitamínem C mnoha lidem vybaví právě citrusy, jsou tu ještě cennější zdroje. Patří k nim na podzim dozrávající šípky a rakytník řešetlákový. Na céčko bohatší je také kiwi.

Pokud jde o vitamíny, není důležitý jen samotný zdroj, ale i způsob, jak s ním dále zacházíte.

  • Zvlášť vitamíny B6 a C hůře odolávají vysokým teplotám, a tak se jejich množství v potravinách dlouhým vařením výrazněji snižuje. Menší ztráty si vyžádá například zpracování v páře. Další vitamíny skupiny B, třeba právě B2, B3 (niacin) a B12, dokážou vysokým teplotám čelit lépe a hlavně déle.
  • Při úpravě potravin bohatých na vitamíny, třeba právě zeleniny, platí, že se při zpracování může jisté množství vitamínů vylouhovat. Proto se je snažte vařit, pokud možno, neoloupané a ve větších kusech.
  • Vitamín C je citlivý i na světlo a vzduch. V praxi z toho vyplývá, že například citrusy je lepší loupat těsně před konzumací. Totéž platí třeba při krájení papriky.

Podpořte vstřebávání železa
K látkám, které přispívají ke snížení míry únavy a vyčerpání, patří také železo. V jeho případě je dobré podpořit takzvanou biologickou dostupnost, tedy to, jaké množství z konzumovaného železa tělo opravdu vstřebá. Zvlášť důležité je to u železa z rostlinných zdrojů, k nimž patří například luštěniny, olejnatá semena (jako dýně, mák nebo slunečnice), listová zelenina nebo sušené ovoce a hřiby.

Vstřebatelnost železa podpoříte, pokud si současně s potravinami, které jsou na něj bohaté, dopřejete i vitamín C. Stačí jako přílohu zvolit zeleninu s vysokým obsahem céčka, dochutit pokrm citronovou šťávou nebo jídlo zapít sklenkou pomerančového džusu. Naopak s kávou a čajem, které obsahují tanin, raději počkejte půl hodinky po jídle. Mohou totiž vstřebatelnost železa snížit.

Dobře biologicky dostupné železo obsahuje tekutý doplněk stravy Salus Floradix Železo+. Jeho vstřebatelnost podporují i další v přípravku obsažené látky, konkrétně vitamíny B2 a C. V komplexním složení najdete také vitamíny B1, B6 a B12, a navíc kombinaci výtažků z bylin a ovocných šťáv, které přispívají ke správnému trávení. Tato ideální podzimní výbava je k dostání v lékárnách, obchodních sítích dm drogerie, Rossmann a Teta a ve vybraných prodejnách se zdravou výživou. Z pohodlí domova ji pořídíte například na www.liftea.cz. Doporučená maloobchodní cena činí 339 Kč (250 ml). Více informací najdete na www.floradix-zelezo.cz. Doplněk stravy nenahrazuje pestrou a vyváženou stravu.

Tip redakce: Duševní pohoda v každé kapce
Úbytek denního světla a pochmurné podzimní počasí na náladě nepřidají. Hotovým balzámem pro vaše tělo i duši se však může stát tekutý doplněk stravy Salus Neuro Balance Ašvaganda. Obsahuje pečlivě zvolenou kombinaci vitamínů a výtažků z bylin, které povzbudí vaši mysl a podpoří v životě tolik potřebný pocit klidu a harmonie.

Je zdrojem vitamínů B12 a C, které přispívají ke správné činnosti nervové soustavy a psychiky. Obsahuje také vodný extrakt z levandule, mučenky, meduňky a máty, tedy bylin, které příznivě působí na spánek a relaxaci. Důležitou roli hrají výtažky z kořene vitánie snodárné. Té je připisován blahodárný vliv na duševní zdraví.

Užívání vám zpříjemní ovocná chuť, na níž má podíl pyré z manga a guavy, ale také směs koncentrátů ovocných džusů z ananasu, pomeranče, hrušky, jablka, citronu a mučenky.

Salus Neuro Balance Ašvaganda je dostání ve vybraných obchodech se zdravou výživou a na objednání také v některých lékárnách. Pořídit jej můžete i na e-shopu www.liftea.cz. Doporučená maloobchodní cena je 329 Kč (250 ml). Více informací najdete na www.floradix-zelezo.cz. Doplněk stravy nenahrazuje pestrou a vyváženou stravu.

Zdroj a foto: www.liftea.cz, Shutterstock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.