S příchodem zimy je nutné věnovat pozornost garáži. Klíčová je kontrola vrat a rizika spojená s vlhkostí

Zatímco přípravy zahrady a domu na první mrazíky jsou pro spoustu lidí samozřejmostí, na garáž se často zapomíná. Její funkčnost je přitom v zimě, kdy chrání auto před nepříznivými vlivy počasí, obzvláště důležitá. V chladném počasí se nejvíce opotřebovávají garážová vrata, zvýšenou pozornost byste však měli věnovat i tak zdánlivě nenápadné věci, jako jsou zbytky sněhu na vašem voze.

Pozornost věnujte především vratům
Aby otevírání vrat fungovalo bezchybně, je potřeba zajistit především dostatečnou a bezproblémovou pohyblivost jejich mechanických částí. Nejčastějším problémem bývá zadrhávání kolejnic kvůli špíně a prachu, které se v nich usazují. „Takový problém lze jednoduše vyřešit důkladným pročištěním horizontálních a vertikálních kolejnic. Dále se osvědčí promazání pantů vazelínou a torzních pružin pomocí silikonového oleje, nejlépe ve spreji,“ vysvětluje Petr Přichystal, marketingový manažer společnosti Lomax. Detailnější informace o tom, které části garážových vrat očistit, jsou v takzvaném mazacím plánu, který seriózní výrobci k vratům přikládají. Většinou není třeba kupovat speciální přípravky a k promazání poslouží pouze univerzální vazelína.

Pokud je zajištěna dobrá pohyblivost, u vrat na dálkové ovládání zbývá už jen jediné – vyměnit baterii v ovladači, aby otevírání bezproblémově fungovalo po celou zimu. Pozornost je vhodné věnovat také zámku na vratech. Aby nezamrzal, je dobré ho jednou za čas zastříknout vhodným přípravkem. U pevného zámku je nejsnadnější zakápnout klíč a následně ho zasunout a vícekrát otočit, aby se zámek zevnitř promazal.

Až napadne sníh, dejte pozor hlavně na vlhkost 
Samotná garáž je v období zimy ohrožená hlavně sněhem, který se dostane dovnitř společně s autem. Kapotu, střechu a podvozek svého vozu by tak lidé měli lidé pořádně očistit vždy ještě před vjezdem do garáže. Tající sníh v ní totiž způsobuje nechtěnou vlhkost. Ve vlhkém prostředí potom kovové materiály korodují mnohem rychleji než v suchých podmínkách. Tím jsou ohroženy nejen části vozidla, ale také další vybavení garáže, jako nářadí nebo policové regály.

Pokud navíc v garáži nejsou odtokové kanálky, voda, která z auta pomalu odkapává, se drží na podlaze a může poškodit spodní těsnící gumu garážových vrat. „O vrata samotná však není potřeba mít obavy. Pokud jsou kvalitní a sestávají ideálně z pozinkovaných dílců, které jsou spojeny tak, že je jeden materiál vlisován do druhého, je riziko koroze prakticky zažehnáno. Díky těmto bezsvárovým nešroubovaným spojům se nenaruší pozink a zůstává zachována odolnost vůči korozi,“ dodává Petr Přichystal.

Aby sůl nezpůsobila více škody, než užitku
Častým způsobem, jak se zbavit námrazy před garáží je posypat vjezd solí. Ta však působí agresivně a kromě toho, že poškozuje podvozky automobilů, mohla by závažně a dlouhodobě poškodit také spodní část garážových vrat. Vhodnou alternativou, jak bojovat proti náledí, je namísto posypové soli použít raději písek.

Zdroj a foto: LOMAX & Co

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.