Děti by měly na podzim a v zimě sníst tři mléčné výrobky každý den

Během zimních a podzimních měsíců je třeba věnovat zvýšenou pozornost jídelníčku dětí. Klesá příjem vitaminu D, jak ubývá slunečního svitu, a děti jsou častěji nemocné. Tento vitamin a další nezbytné látky pro zdravý vývoj dětí mohou doplnit mléko, jogurty a jiné mléčné výrobky, kterých by děti měly podle odborníků sníst alespoň tři porce každý den v tomto období.

„Z důvodu nižšího osvitu kůže klesá koncentrace vitaminu D a děti jsou v zimě více nemocné. Nedostatek vitaminu D během podzimu a zimy totiž vede k poklesu imunity a kvůli tomu i k vyššímu výskytu onemocnění. Navíc děti tráví méně času venku, není tolik slunečných dní a to vede k poklesu tvorby vitaminu D. Kvůli tomu je třeba dbát na zvýšenou pozornost jídelníčku jako zdroje vitaminu D. Pokud je nedostatečná konzumace ryb, mléčných výrobků a vajec, může vzniknout problém v podobě oslabené imunity,“ říká odborník na výživu Pavel Suchánek.

Až devadesát procent příjmu vitaminu D je zajištěno jeho tvorbou v kůži v důsledku působení slunečního záření. V letních měsících je nejlepším způsobem, jak jej získat, opalování. Pro některé děti ale může opalování představovat riziko. „Pokud mají světlou pleť a málo pigmentu, spálí se místo toho, aby se opálily,“ doplňuje Suchánek.

Mléko a mléčné výrobky jsou zdrojem dalších důležitých vitaminů, bílkovin a minerální látek, které jsou důležité pro růst kostí a obecně zdravý vývoj dětí. Měly by proto být nedílnou součástí vyváženého jídelníčku a domácnost bez nich si lze jen těžko představit. „Bílkoviny mléka a bioaktivní peptidy, které vznikají jejich trávením, mají významné účinky na lidské zdraví. Jedná se o účinky antimikrobiální, protivirové, imunomodulační, významné účinky jsou na snížení krevního tlaku, který stojí v pozadí nemocí srdce a cév,“ sděluje Jan Krejsek z Fakultní nemocnice Hradec Králové.

Mléko a mléčné výrobky poskytují komplex látek důležitých pro zdravý růst kostí, jako jsou plnohodnotné bílkoviny. Z minerálních látek se jedná o vápník, hořčík, sodík, draslík, fosfor, chlor, železo, měď, zinek, selen nebo jód. Z vitaminů to jsou A, D, E, K rozpustné v tucích, a dále vitaminy skupiny B. Za zmínku stojí především vápník, který se v mléčných výrobcích nachází ve velmi dobře vstřebatelné formě. O mléku a mléčných výrobcích lze tedy bez nadsázky mluvit jako o vitaminové bombě, kterou děti potřebují mít denně ve svém jídelníčku.

Není nic zdravějšího v jídelníčku našich dětí než mléko a zkvašené mléčné výrobky. Ty totiž obsahují mnoho živin a zdraví prospěšných probiotických mikroorganismů, které dětské tělo v době růstu velice potřebuje i pro posílení imunity. Každý den by mělo dítě sníst či vypít alespoň dva až tři mléčné výrobky. Jak roste dětské tělo a zvětšují se dětem kosti, tělo potřebuje mnoho vápníku a vitaminu D, který se nachází právě v mléčných výrobcích. Může to být jogurt, jogurtový nápoj nebo mléčný zakysaný výrobek,“ dodává Krejsek.

Kvalita mléka a mléčných výrobků začíná u zemědělců. „Důkazem dobrých vlastností tuzemského mléka je program režimu jakosti Q CZ, v němž produkuje mléko stále více farmářů. Přestože se za posledních třicet let výrazně snížil počet chovaných dojnic, chovatelé dosahují vyšší užitkovosti. Dojivost krav na mléko stoupla z 3800 litrů na 8893 litrů mléka na kus v loňském roce. Kvantita však nejde na úkor kvality, kterou potvrzují také výsledky nezávislých studií. Té je dosahováno modernizací stájí s ohledem na nejnovější technologie a neustálým zlepšováním podmínek animal welfare neboli pohody zvířat,“ uvádí prezident Agrární komory ČR Jan Doležal.

Netradiční tip na zdravý pokrm pro vaše děti
Projekt „Naskoč na mléčnou vlnu“ přináší ve spolupráci s food blogerkou Barborou Charvátovou tip na zajímavý recept, který budou vaše děti milovat.

Mléko a mléčné výrobky by měly být nedílnou součástí dětského jídelníčku. Jejich přínos pro zdraví dětí je nepostradatelný především v období, kdy dítě sílí a roste. Z tohoto důvodu přinášíme ve spolupráci s food blogerkou Barborou Charvátovou, která se zaměřuje především na přípravu pokrmů pro děti, netradiční tip na skvělý pokrm ze žervé.

Suroviny na zhruba 2 až 3 porce:
3 vejce
2 x 150 g žervé
200 g hladké špaldové mouky
Špenát dle potřeby
Česnek
Sůl

Postup:
Žervé rozmíchejte ve větší misce s vajíčky. Až se směs propojí, zapracujte mouku. Výsledné těsto by mělo být lepivé, ale zároveň by mělo držet tvar. Namočenou lžičkou z těsta odkrajujte nočky a ty házejte do vroucí a osolené vody. Případně můžete vyzkoušet i pasírování přes síto na halušky. V takovém případě budou „nočky“ skutečně velice malé. Některé děti to ale mohou ocenit.

Nočky vařte přibližně 1 až 2 minuty. Nočky jsou hotové, jakmile vyplavou na hladinu. Obecně je to velice rychlá záležitost a noky budou hotové během krátké chvíle.

K nokům se velice dobře hodí špenát. Samozřejmě záleží, jaký typ špenátu zvolíte. Ideální je například čerstvý, který chvíli podusíte na pánvi společně s prolisovaným česnekem. Mezitím si rozmíchejte žervé, do kterého následně přecedíte hotové noky a smícháte společně se špenátem. Teplé noky krásně povolí žervé a vznikne úžasná omáčka.

Tento recept se doporučuje dětem od jednoho roku.

O projektu Naskoč na mléčnou vlnu:
Projekt Agrární komory ČR „Naskoč na mléčnou vlnu“ má za cíl podpořit zvýšenou konzumaci zejména zakysaných mléčných výrobků (tj. jogurty, jogurtové nápoje apod.) ve skupině dětí a mládeže se zacílením na základní a střední školy. Projekt „Naskoč na mléčnou vlnu“ je spolufinancován z prostředků Ministerstva zemědělství.

Zdroj a foto: www.mlecnavlna.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.