Taťjana Medvecká a Beata Kaňoková představují svá Běžná selhání

„Film nás nadchl už během čtení scénáře,“ shodují se herečky Taťjana Medvecká a Beata Kaňoková.

Tři ženy různých generací čelí svým osobním krizím ve chvíli, kdy je město, v němž žijí, zasaženo podivným přírodním jevem způsobujícím náhodné výbuchy. Jejich příběh v průběhu jednoho dne sleduje film Běžná selhání, který během léta natáčela v Česku rumunsko-maďarská režisérka Cristina Groșan podle scénáře spisovatelky a scenáristky Kláry Vlasákové. Hlavní role ztvárňují Taťjana Medvecká, Beata Kaňoková, Vica Kerekes, Jana Stryková či Rostislav Novák ml. Premiéra je v plánu na podzim 2022.

Na počátku scénáře Kláry Vlasákové stála myšlenka blížící se katastrofy a nevysvětlitelných detonací, které zahlcují město. „Na scénáři mě zaujala jeho podprahová znepokojivost, pocit, že se něco děje. Klára ho psala už před lety, ale dnes je jeho znepokojivost ještě umocněná dobou covidu nebo hrozící ekologickou katastrofou, která visí ve vzduchu,“ říká představitelka jedné z hlavních rolí Taťjana Medvecká.

Postupem času s dalším vývojem filmu a po vstupu režisérky do projektu se ale základ vyprávění přesunul od tématu katastrofy k hlavním postavám a osobním dramatům. Běžná selhání nejsou epický akční sci-fi film; jde o psychologické drama, které se zabývá vnitřními konflikty tří postav,“ vysvětluje režisérka Cristina Groșan.

Moje postava řeší velké krize a bilancuje, jestli její život vůbec dává smysl. Do toho se v pozadí dějí opravdu důležité věci, ale to ona tolik nevnímá, pro ni jsou v tuhle chvíli důležitější osobní problémy,“ vypráví Beata Kaňoková. „Scénář jsme přečetla jedním dechem, byla jsem z něj úplně nadšená a hned jsem věděla, že chci právě postavu Silvy hrát,“ dodává Kaňoková.

Nejstarší z hrdinek filmu, čerstvě ovdovělá Hana, dostane nečekaně výpověď, Silvu zasáhne krize mateřství a nejmladší Tereza uteče z domova. Dohromady je svede teprve chaos, který znenadání jejich město postihne. Rostoucí panika a krizová situace mohou hrdinkám paradoxně pomoci narovnat své životy.

Svým způsobem se ve mně a ve scenáristce Kláře skrývají všechny tři hlavní postavy. Jak teenagerka, tak žena ve středním věku po třicítce i žena po šedesátce. Mám je jako postavy ráda všechny stejně a doufám, že diváci o ně budou mít strach a že na konci budou dojatí,“ věří režisérka.

Producent Marek Novák zmiňuje i další, specifickou příběhovou linii. „Pozoruhodný je vztah nejstarší Hany k jejímu robotickému psovi. Ve svém osamění se k němu upne. Motiv vztahu k neživým věcem, který sám o sobě je strašně živý a intenzívní, je fascinující. Navíc si myslím, že je to docela aktuální téma a budeme se s ním dál setkávat,“ říká Marek Novák ze společnosti Xova Film.

Postavu Hany hraje Taťjana Medvecká. „Před natáčením mi toho psa robota ukázali a mně to připadalo jako taková technická obluda. Vypadalo to jako taková kobylka, měla jsem z toho skoro strach. Ale produkce toho robota oblékla do chlupatého kožichu a najednou to bylo něco úplně jiného, najednou mi přišlo, že by takového psa mohl mít někdo rád. Když jsem ho pak venčila, tak jsem si nepřipadala jako úplný šílenec,“ směje se při vzpomínce na natáčení Medvecká.

Scenáristka, producent, herečky a herci jsou z Česka, natáčelo se v Praze a Plzni, část štábu byla díky česko-maďarsko-italsko-slovenské koprodukci mezinárodní. Oficiálním jazykem natáčení byla proto angličtina, pro výsledek filmu je ale stěžejní komunikace mezi herci a režisérkou. „Znala jsem česky pár slov, samozřejmě to ale není můj mateřský jazyk, takže to byla v mnoha ohledech výzva. Moc jsem však chtěla tenhle film točit, takže jsem tuhle výzvu prostě přijala,“ vypráví Cristina Groșan. „Ukázalo se, že film a filmařina mají něco jako svou mezinárodní řeč, která jde nad rámec slov. Dynamika a fungování filmového štábu jsou podobné všude na světě. S herci jsme hodně zkoušeli a improvizovali a pro mě bylo často důležitější vidět výraz a reakce než rozumět každému slovu,“ dodává režisérka.

„Pro mě je úžasné, jak Cristina pracuje s pohledem na Prahu a její architekturou jinak, než jsme zvyklí. Myslím, že Běžná selhání by mohl být nejen český, ale evropský film,“ uzavírá Medvecká.

Scénář Kláry Vlasákové získal ocenění FILMOVÉ NADACE, producent Marek Novák ze společnosti Xova Film byl letos vybrán do programu „Producers on the Move“, pořádaném European Film Promotion při festivalu v Cannes. Režisérka Cristina Groșan získala hlavní cenu v Národní soutěži na letošním festivalu krátkých filmů Prague Shorts za film „A tu se zjevil princ“. Scénář k němu napsala společně právě s Markem Novákem. Svůj celovečerní debut s názvem „Things Worth Weeping For“ uvedla Cristina Groșan na letošním filmovém festivalu v Sarajevu.

Producentem Běžných selhání je Xova Film, koproducentem je Česká televize. Film podpořili Státní fond kinematografie, Nadační fond Praha ve filmu Prague Film Fund, Plzeňský kraj, slovenský Audiovizuálny fond, maďarský Národní filmový institut (NFI), italské ministerstvo kultury (MiBACT), Fondo Audiovísivo Friuli Venezia Giulia, francouzsko-německá televize ARTE a Eurimages. Zahraničními koproducenty jsou Laokoon Filmgroup (HU), Rosamont (IT) a Super film (SK).

Českým distributorem bude Bontonfilm, mezinárodní distribuce zajišťuje francouzská sales agentura Totem Films.

hrají: Taťjana Medvecká, Beáta Kaňoková, Nora Klimešová, Vica Kerekes, Rostislav Novák ml., Jana Stryková, Luboš Veselý, Tereza Hofová, Jana Plodková a další
režie: Cristina Groșan
scénář: Klára Vlasáková
kamera: Márk Győri
střih: Anna Meller
zvuk: Filippo Barracco
hudba: Pjoni
architekt: Antonín Šilar
kostýmy: Petra Krčmářová
casting: Maja Hamplová
producent: Marek Novák
koproducentky: Judit Stalter, Marica Stocchi, Monika Lošťáková, Zuzana Jankovičová

Instagram filmu: https://www.instagram.com/ordinaryfailures/

Foto: archiv filmu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.