Smrt na Nilu: Film o filmu představuje filmový příběh
Snímek Smrt na Nilu, který režíroval Kenneth Branagh, pětkrát nominovaný na Oscara, je odvážný mysteriózní thriller společnosti 20th Century Studios, natočený podle oblíbeného románu uznávané autorky Agathy Christie z roku 1937. Když idylické líbánky dokonalého páru tragicky přeruší brutální vražda, změní se egyptská dovolená belgického detektiva Hercula Poirota (Kenneth Branagh) na palubě okouzlujícího říčního parníku v děsivé pátrání po pachateli. Příběh o nespoutané vášni a ochromující žárlivosti se odehrává na pozadí velkolepých pouštních dálav a majestátních pyramid v Gíze a figuruje v něm různorodá skupina dokonale oblečených cestovatelů a celá řada nečekaných zvratů, které diváky udrží v napětí až do závěrečného šokujícího rozuzlení.
O filmu:
Po úspěšné spolupráci na filmu Vražda v Orient expresu začali režisér a producent Kenneth Branagh (Hamlet, Jindřich V., Thor) a scenárista Michael Green (Blade Runner 2049, Logan) diskutovat o dalších oblíbených titulech Agathy Christie, které by mohly posloužit k dalšímu budování filmového světa Agathy Christie. „Bavili jsme se o tom, jaký bychom mohli natočit další film ze série příběhů Agathy Christie,“ říká Green. „S Kenem jsme oba zmínili své oblíbené tituly, ale stále jsme se vraceli ke Smrti na Nilu.“
Smrt na Nilu, napínavý příběh záhadné vraždy na pozadí zrádného milostného příběhu, je jedním z Branaghových nejoblíbenějších románů. „Vášeň původního příběhu Agathy Christie je velmi intenzivní,“ říká Branagh. „Je to jedna z nejznepokojivějších a nejnapínavějších knih Christie. Představuje v ní čtenáři určitou dávku sofistikovanosti, sexappealu, půvabu i romantiky, ale současně jde o příběh, který je křehký, jemný, nebezpečný a rozvratný.“
Tvůrci filmu měli štěstí, že se na natáčení podíleli dva příbuzní slavné autorky, Mathew Prichard (Poirot) a James Prichard (Vražda v Orient expresu) z Nadace Agathy Christie. Prichardovi byli neocenitelnými pomocníky v úsilí porozumět autorčinu vztahu k této knize, prostředí i specifické sestavě protagonistů. „Měli jsme to štěstí, že jsme obdrželi poměrně velké množství lidských detailů, díky nimž byly její knihy tak úspěšné,“ říká Branagh. „Není pouze někým, kdo umí psát chytré záhady, ale do svých příběhů obsazuje skutečné lidi. James a Mathew nám poskytli zásadní informace o tom, kým je tato neuvěřitelná autorka v osobní rovině.“
James Prichard byl nadšený, že se mohl pustit do další spolupráce s Branaghem. „Na Vraždě v Orient expresu – a nyní i na Smrti na Nilu – se nám líbilo, že se příběh a především atmosféru skutečné Agathy Christie podařilo přenést na plátno,“ říká Prichard. „Pro diváky je nesmírně důležité, aby měli pocit, že zhlédli nejenom úžasně moderní a velice výpravný film, ale také prožili večer s Agathou Christie. Ken vybudoval svět, který odráží její jedinečný pohled a vypravěčský dar.“
„Okázalé a velmi filmové prostředí, ve kterém se příběh odehrává, znamenalo, že Smrt na Nilu Kena velmi silně přitahovala,“ říká producentka Judy Hofflund (Artemis Fowl, Úkryt). „Nápad natočit velkolepou verzi těchto příběhů Agathy Christie a vyprávět ten příběh na velkém plátně byla velmi lákavá.“
Při transformaci románu bohatého na složitosti a postavy do podoby scénáře, který by fungoval po filmové stránce, hledali tvůrci klíčové prvky příběhu, které by mohli rozvinout a rozšířit, ale neustále se vraceli k tématu romance a žárlivosti. „Knižní předloha je velmi dobře napsaná,“ říká Green. „Představuje jednu z nejlepších próz Agathy Christie a má úžasnou zápletku s fantastickým rozuzlením. Je rozvětvená. Ale my jsme se stále vraceli k vášni a lásce, nořili jsme se do těchto emocí a snažili jsme se, aby všechny naše postavy měly opravdu co říct o jejich síle.“
Green měl za úkol vytvořit postavy samotné a sestavit tak jedinečnou skupinu excentrických kosmopolitů, z nichž každý je v podezření. „V románu Agathy Christie je velice efektivní, když se v daném prostředí objevují také zajímaví lidé, kteří nejsou podezřelí,“ vysvětluje Green. „Ve scénáři jsme nicméně provedli několik drobných změn, které některé postavy obohatily a jiné změnily tak, aby lépe posloužily potřebám filmové adaptace. Výsledkem je, že každý na palubě lodi S.S. Karnak má potenciální motiv a příležitost vraždit.“
V centru událostí této vražedné dovolené se objevuje osudový milostný trojúhelník. „Ve filmu Smrt na Nilu se bohatá žena ze společenské smetánky provdá za muže, který měl předtím vášnivý vztah s neméně krásnou ženou, kterou ale nakonec kvůli té druhé odmítl,“ vysvětluje Branagh. „Herecký tým tvoří okouzlující svatebčany, kteří prohlašují, že jsou přáteli krásných novomanželů. Jako v každém klasickém příběhu Agathy Christie, když jsou láska a loajalita vystaveny zkouškám, začnou se dít zásadní věci.“
Greenův scénář, inspirovaný žánrem film noir a v tomto duchu i vytvořený, dokáže zapůsobit na srdce i mozek diváků a respektuje jejich inteligenci, aniž by přitom podceňoval jejich schopnosti soucitu. „Michaelova první verze scénáře byla trefa do černého,“ říká Hofflund. „Právě tu jsme předkládali všem hercům a podle ní jsme film obsadili.“
„Tato adaptace je poněkud svěžejší,“ souhlasí Branagh. „Všechny prvky příběhu jsou velkolepější, více sexy a mají ještě větší hloubku, a to výslovně i esteticky.“
Ve filmu Smrt na Nilu se objevuje skutečně mimořádný herecký tým plný zajímavých a dynamických herců, kteří ztvárnili jedny z nejpamátnějších postav Agathy Christie. Příběh opět začíná tím, že se Hercule Poirot, jedna z nejoblíbenějších a nejslavnějších postav Christie, vydává na tolik potřebnou dovolenou. V roli brilantního, pohotového a okouzlujícího belgického detektiva se představí Kenneth Branagh. Šarmantní, přirozeně laskavý a posedlý péčí o svůj zevnějšek si užívá požitků, které s sebou přináší doba strávená ve vyšší společnosti.
Scenárista Michael Green, který Poirota představil už ve filmu Vražda v Orient expresu z roku 2017, měl nyní příležitost sáhnout do rozsáhlého díla Agathy Christie a dále rozvinout postavu, která se čtenářům poprvé představila v roce 1920. „V případě minulého filmu jsme jeho osobnost posuzovali v kontextu událostí filmu. Jejich středobodem byla pomsta, která pro Poirota představovala výzvu jeho neúprosnému morálnímu postoji,“ vysvětluje Branagh. „Nyní musí Poirot opět reagovat na ústřední témata tohoto příběhu: lásku a žárlivost. Diváci tak mohou lépe pochopit Poirotovu vlastní zkušenost se ztracenou láskou, což nám dává možnost lépe nahlédnout pod další část masky, za kterou se jeho osobnost ukrývá.“
„Smrt na Nilu je prostoupena zhoubnou silou nespoutané vášně v tom nejokázalejším prostředí a Hercule Poirot má tak možnost velice zblízka pozorovat vlivy života v bohatství, projevy moci, peněz a vlivu, ale také půvab, romantiku, krásné šaty, dobré víno a luxusní cestování,“ pokračuje Branagh. „Ale ukrývají pod povrchem cosi zkaženého, a to na něj – a na diváky – působí nepříjemněy, což vytváří v celém filmu výtečnou atmosféru neustálého napětí.“
Tom Bateman (Mrazivá pomsta, Dámská jízda) se vrací jako pohledný, okouzlující a dobromyslný Bouc, Poirotův bezradný, ale sympatický pomocník. Herec si svou postavu z filmu z roku 2017 znovu zahrál s velkou radostí. „Vzhledem k Poirotově puntičkářské povaze neunikne ve filmu podezření ani okouzlující Bouc. Bylo velmi zajímavé se k němu vrátit,“ říká Bateman. „Ve filmu Vražda v Orient expresu se Bouc nestaral o nikoho jiného než o sebe, ale v tomto filmu dospěl.“
Vztah mezi Poirotem a Boucem dává divákům příležitost vidět něžnou, jemnou a lidštější stránku Poirota. „Poirot se dokáže Boucovi otevřít více než komukoliv jinému,“ říká producentka Judy Hofflund, „a inteakce mezi Kenem a Tomem tento vztah nádherně ztělesňují.“
Annette Bening (Propast mezi námi, Captain Marvel) je Euphemia Boucová, uznávaná malířka a Boucova matka. Ta se k Tomovi v Egyptě připojí, aby se zúčastnila svatby jeho známé, Linnet Ridgewayové. „Euphemia je nová postava, která vznikla za účelem specifického způsobu, kterým tento příběh vyprávíme. Na jejím synovi jí velice záleží, je jím téměř posedlá,“ říká Bening.
Green se při tvorbě Euphemie inspiroval některými jinými starostlivými matkami, které se v románech Agathy Christie objevují, ale Euphemia je bystřejší a důvtipnější a lidi vnímá velice skepticky. „Zdá se, že v sobě nosí následky nešťastné lásky, jako by prožila něco, co v ní zanechalo velice hlubokou nedůvěru k lidem a teprve se musí naučit jim opět důvěřovat,“ míní Branagh.
Bening se k hereckému týmu připojila s velkým nadšením a svou postavu naplno ztvárnila v kontextu doby, do níž je příběh zasazen, a zohlednila její zdánlivě cynický postoj k lásce. „Hodně mě bavilo číst o ženách oné doby a bohémském světě na přelomu století,“ prohlašuje Bening. „Velmi důležitou součástí snahy ji pochopit byly informace o tehdejších malířích a o tom, kde se Euphemia mohla učit a jak to mohlo ovlivnit její milostný život.“
Russell Brand (Mimoni: Padouch přichází, Kopačky) se objevuje v roli Linuse Windleshama, aristokratického, sympatického, zdravím posedlého lékaře, který byl kdysi zasnoubený s Linnet Ridgewayovou. Brand se rozhodl soustředit „na vřelost a poctivost postavy a její touhu konat dobro“, a plně se ponořil do studia informací o medicíně 30. let minulého století.
Andrew Katchadourian, který se narodil v Indii a vystudoval Univerzitu v Oxfordu, je uhlazený a pohledný „bratranec“ Linnet Ridgewayové a její přítel z dětství, jehož advokátní kancelář se stará o záležitosti rodiny Ridgewayových. Jeho roli ztvárnil Ali Fazal (Viktorie a Abdul), který byl nadšený z možnosti stát se členem hereckého týmu. „V dětství jsem hltal knihy Agathy Christie,“ říká Fazal, „a jsem velkým fanouškem Kenovy Vraždy v Orient expresu, která byla ohromující a tak bohatá.“
Linnet Ridgewayovou, veselou, stylovou a nechutně bohatou dědičku z prominentní a vážené rodiny, si zahrála Gal Gadot (Red Notice, Wonder Woman). Je laskavá a sebevědomá a má řadu nepřátel, kteří jí závidí její bohatství, ale nikdy nepoznala opojný a pohlcující pocit, který přináší pravá láska. Gadot si Linnet Ridgewayovou okamžitě zamilovala a užívala si komplexnosti této postavy. „Je velmi sebestředná, ale zároveň velice laskavá. Je zvyklá mít vše po svém, ale lidé na vrcholu bývají osamělí, takže v sobě ukrývá velkou prázdnotu.“
Podle Branagha „role Linnet Ridgewayové vyžadovala herečku mimořádně krásnou, oslnivou, soucitnou a také poněkud rošťáckou, a v Gal jsme právě takovou herečku našli. Je v té roli úžasná a stejně rozmanitá a komplexní jako její postava.“
„Gal se do té postavy skutečně vžila,“ dodává Hofflund. „Vložila do ní něco, co jsme ani neočekávali. Je to dívka, která přebere své dobré kamarádce muže, a my bychom ji za to měli nenávidět, ale Gal tu postavu zahrála s takovou otevřeností, že si ji nemůžete nezamilovat. A to zkrátka není snadný úkol.“
Pohledný, přirozeně okouzlující a nezaměstnaný Simon Doyle, kterého hraje Armie Hammer (Dej mi své jméno, Sociální síť), je zamilovaný do Jacqueline de Bellefortové, ovšem jen dokud se neseznámí s její spolužačkou, krásnou, bohatou a stejně podmanivou Linnet Ridgewayovou.
Rose Leslie (Dobrý boj, Hra o trůny) ztvárnila roli Louise Bourgetové, Linnetiny komorné – nikoliv ale služky – která je Linnet zcela oddaná. Ve spolupráci s Branaghem se dohodli na tom, že Louise pracuje pro Linnet už dva roky a zůstává u ní i poté, co skončilo její zasnoubení (a Linnet s tím měla něco málo společného).
„Louise je velice okouzlena extravagancí Linnetina života, ale to musí být pro ni poněkud bolestivé,“ říká Leslie. „Užívá si života na vysoké noze, chce do této skupiny náležet, chce být součástí tohoto klanu, ale Linnet si přesto občas neodpustí jisté zákeřné poznámky, kterými Louise vždy připomíná, na které pozici společenského žebříčku se ve skutečnosti nachází.“
Emma Mackey (The Winter Lake, Sexuální výchova) se představí jako Jacqueline de Bellefortová, vtipná, atraktivní mladá žena, která je díky svému internátnímu vzdělání chytřejší, než dává najevo. Narodila se jako členka francouzské aristokracie, ale v současnosti je chudá a je bezhlavě zamilovaná do Simona Doyla. „Přestože je to silná a houževnatá nezávislá žena, udělá pro Simona cokoli,“ míní Mackey. „Jacqueline je motivována láskou k Simonovi… ten představuje jediný důvod její existence.“
„Hlavním tématem celého filmu je láska,“ pokračuje Mackey.
„Emma je v roli Jacqui úžasná,“ svěřuje se Hofflund. „Při prvním společném čtení scénáře byla trochu vyděšená zkušenostmi a pověstí všech těch skvělých herců, ale během chvilky si tu roli zcela přisvojila. Bude objevem tohoto filmu. Je úžasná.“
Mackey na vývoji postavy úzce spolupracovala s Branaghem a vytvořili pro ni propracovaný životní příběh, který pomáhal ovlivnit její chování. „Jacqui má zlomené srdce a prožívá velkou bolest, ale zároveň jsme chtěli, aby byla sebevědomá, sexy, vřelá a plná života. Ztělesňuje všechny tyto rozmanité protiklady a byla radost si ji na plátně zahrát,“ říká Mackey.
„Jacqui je zdrcená ze zrady své přítelkyně a jejího milence. To ji činí zranitelnou a je z toho velice smutná, ale zároveň je neuvěřitelně nepředvídatelná a nebezpečná,“ říká Branagh. „Emma skvěle vystihla Jacquiin smysl pro humor, její temnotu, zranitelnost i laskavost. Je to složitá postava, do které ona vnáší obrovskou jemnost.“
Sophie Okonedo (Ratchedová, Tajný život včel) ztvárnila Salome Otterbourneovou, svůdnou a uhrančivou americkou zpěvačku, najatou na egyptskou svatbu Linnet Ridgewayové. „Je to žena, která prostě miluje život,“ říká Okonedo. „Je si velmi jistá sama sebou a svým tělem.“
Aby mohla dynamickou jazzovou zpěvačku, která se podobá sestře Rosettě Tharpeové, v tomto filmu ztvárnit, naučila se Okonedo zpívat a hrát na kytaru. „Nikdy v životě jsem nevzala do ruky hudební nástroj, nikdy v životě jsem nezpívala, ale vždycky hledám role, které mě někam posunou,“ říká.
„A její scény s Poirotem jsou skvělé,“ dodává Hofflund.
Neteř Salome Otterbourneové, Rosalii, hraje Letitia Wright (Zpívej 2, Black Panther). Rosalie je vzdělaná světoběžnice, sofistikovaná, vtipná a ambiciózní a svůj čas tráví správou pěvecké kariéry své tety. Letitii Wright na této roli zaujal Rosaliin elán a odhodlání. „Je mladá, ale přesto velmi motivovaná a pracovitá,“ prohlašuje. „Je velmi zajímavé přivést do příběhu tak vyrovnanou postavu a sledovat situace, které toto sebevědomí naruší.“
Stejně jako její kolegové spolupracovala Wright na vývoji své postavy přímo s Branaghem. Režisér jí dal k dispozici knihu o harlemské renesanci, intelektuálním a kulturním světě, z něhož Rosalie pochází, aby jí tím pomohl s tvorbou její postavy. „Byla to krásná kniha, která zachycovala období, kdy byli afroameričtí umělci oslavováni v literatuře, umění, kultuře i módě, a cestovali také do Evropy, kde měli obrovský úspěch,“ říká Wright.
„Jednou z drobných úprav, které jsme při adaptaci románu do podoby filmového scénáře provedli, byly změny životních osudů Otterbournových, abychom přispěli k posílení kosmopolitního a světáckého profilu této skupiny,“ objasňuje Branagh. „Vzpomínám si, jak jsme velmi záhy po zahájení příprav filmu zkoušeli s Tomem Batemanem v roli Bouca a Letitií Wright v roli Rosalie Otterbourneové zjistit, co mají tyto dvě postavy společného, jaké mají osobnosti a jaké mohou sdílet zážitky,“ říká Branagh. „A právě to nám odhalilo, že si tito dva lidé velmi dobře rozumějí.“
Jennifer Saunders (Zpívej, Naprosto dokonalé) se ujala role kmotry Linnet Ridgewayové, Marie Van Schuylerové, rázné, ale křehké ženy, která se kvůli svým politickým názorům zřekla svého bohatství. „Marie je zajímavá postava,“ říká Saunders. „Mnoho zámožných lidí v té době se po krachu na burze stalo komunisty, protože se cítili velmi provinile, že mají peníze, když tolik lidí přišlo o velké částky. Pracovní sílu to velice výrazným způsobem poznamenalo a lidé přišli o práci a živobytí.“
Jako milovnice Agathy Christie byla Saunders z nabídky role v tomto filmu nadšená. „Jsem velkou fanynkou Agathy Christie… myslím, že jsem přečetla téměř všechny její knihy,“ říká. „Scénář funguje skvěle, protože v sobě slučuje řadu postav a jejich vlastností a zároveň zachovává veškerý vtip a napětí.“
Dawn French (Harry Potter a vězeň z Azkabanu, Koralína) si zahrála roli Bowersové, ošetřovatelky a stálé společnice Marie Van Schuylerové. O rodinný majetek vlivem krachu na burze přišla, ale přesto stále touží po luxusnějším životě. „Je to vzdělaná osoba, ale v mnoha ohledech docela nevinná,“ říká French, „a je v úžasu ze všeho, co se v příběhu filmu odehrává. Je pro Marii útěchou a navzájem se zbožňují, i když jsou na sebe tu a tam dost ostré.“
Saunders a French, které spolu hrály v populárním britském komediálním seriálu French and Saunders, vysílaném po šest sezón, který také dal vzniknout řadě televizních speciálů, hrají role, které na plátně ztvárnily hollywoodské legendy Bette Davis a Maggie Smith. „Myslím, že jsme byly osloveny obě proto, protože ty postavy jsou vzájemně velice úzce propojené a v mnoha ohledech jsou skutečnými partnerkami,“ míní French. „Skutečnost, že jsme s Jennifer tvořili tvůrčí dvojici, se v showbyznysu pro takové postavy, které jedna druhou opouštějí jen velmi zřídka, velice hodí.“
„Jennifer pojala Marii s jistým sebeuvědoměním a humorem, které je báječné sledovat, a dokáže s velkou lehkostí přijít s gagem, který diváky uspokojí pointou, ale její postava samotná se přitom neshodí,“ říká Branagh. „Bowersová je tou výraznější součástí této dvojice. Stejně jako Jennifer Saunders dokáže i Dawn French skvěle zahrát nějaký gag, ale zároveň podává výkon plný skutečného patosu a něhy.“
„Stejně jako Russell Brand a mnoho dalších herců, kteří mají velmi silný komediální cit, i Jennifer a Dawn velmi baví překvapovat lidi. Jsou to velice dobré herečky, které jsou velice citlivé a mají špičkový cit pro komedii, což umožňuje divákům zprostředkovat nečekané situace, když takové postavy dočasně poněkud potemní, jsou trochu nebezpečnější a také trochu nepředvídatelnější. A opravdu to pomáhá po stránce záhady, kdo je vrahem, protože vás to uvádí do napětí, zda by do toho k vašemu velkému překvapení nemohly být zapleteny právě ony,“ pokračuje Branagh.
Hvězdný herecký tým vděčí za svou schopnost spolupráce jako jediný soudržný celek pevné ruce a tvůrčí vizi Branagha, který s každým hercem pracoval na tom, aby společně objevili emoce, motivace a vnitřní život dané postavy. „Je pro vás velkou oporou a navádí vás velmi elegantním způsobem,“ soudí Brand. „Vytváří atmosféru prostoupenou tvořivostí a soustředěním, ale velice společenskou, a vy víte, že jste v rukou umělce, který svou práci bere vážně.“
„Spolupráce s Kenem,“ dodává Gadotová, „pro mě byla úžasnou zkušeností. Jeho výkony i režijní vedení mě mnohé naučily. Je velice dobře připravený a organizovaný, takže prakticky nedělá chyby, ale zároveň dává hercům velkou volnost, abychom mohli vyzkoušet vlastní nápady. Má schopnost zajistit, že se každý cítí výjimečně, a jeho charisma a šarm v tom hrají nemalou roli.“
Hvězdný herecký tým si během natáčení užíval velice důvěrné a přátelské atmosféry a jeho členové si vzájemnou společnost evidentně užívali, a to jak na plátně, tak i mimo něj. Krátké natáčení v exteriérech na samotném začátku pomohlo této skupině vytvořit si mezi sebou a následně upevnit vazby, které vznikaly během zkoušek a při společném čtení scénáře. „Bylo obrovským potěšením mít šanci spolupracovat s tak neuvěřitelnou skupinou lidí, kteří se od sebe tolik liší a jsou tak nesmírně talentovaní,“ prohlašuje Bening.
Snímek Smrt na Nilu přenese diváky do 30. let 20. století a oživí znovu mnoho míst, která pro thriller Agathy Christie z vyšší společnosti posloužila jako inspirace. Na vytvoření záplavy hříšně přitažlivých a estetických požitků se podílely tisíce členů štábu, řemeslníků, výtvarníků a odborníků – od svůdných zvuků londýnských barů až po opojné vůně egyptského trhu s kořením.
Natáčení snímku Smrt na Nilu probíhalo v ateliérech a v areálu filmových ateliérů Longcross Studios u Londýna a na několika lokacích ve Velké Británii také v exteriérech. Film se začal natáčet v září 2019 chronologicky, tedy v pořadí, jak se příběh odehrává. Probíhalo vždy pět dní v týdnu a režisér a producent Kenneth Branagh v sobotu v soukromí se štábem realizoval zkoušky. Natáčení skončilo o 12 týdnů později, v prosinci 2019.
Snímek Smrt na Nilu představoval pro Branagha znovushledání s mnoha členy talentovaného tvůrčího týmu, se kterým spolupracoval na filmu Vražda v Orient expresu. Patří mezi ně kameraman Haris Zambarloukos, BSC, GSC (Belfast, Popelka), výtvarník Jim Clay (Belfast, Potomci lidí), hudební skladatel Patrick Doyle (Artemis Fowl, Thor), vedoucí týmu speciálních efektů David Watkins (Půlnoční nebe, Světová válka Z), a vedoucí týmu vizuálních efektů George Murphy (Maleficent: Královna černé magie, Forrest Gump). Tým doplnili kostymér Paco Delgado (Expedice džungle, Bídníci) a střihačka Úna Ní Dhonghaíle (Belfast, Koruna).
Tvůrci si uvědomovali, že je jim velkou ctí a poctou přizvat diváky na filmovou výpravu fantazií Agathy Christie, a byli odhodláni učinit knižní předloze zadost tím, že divákům na plátně nabídnou intenzivnější energii a napětí. Film natočený 65 mm kamerou Panavision, stejnou, jaká byla použita pro film Christophera Nolana Tenet (v němž Branagh rovněž hraje), bude ve vybraných kinech v New Yorku, Los Angeles a Londýně uveden v 70mm formátu.
Při diskusi o přednostech 70 mm prezentace Branagh říká: „Pro mě je ten pocit úniku z reality a přenesení se do světa filmu naprosto dokonalý. Je to úžasně pohlcující, iluzorní zážitek, který je velice uspokojivý a silný. Hloubka, detaily, možnost napodobit vnímání lidského oka, to vše je v tomto formátu na naprosto špičkové úrovni.“
Kameraman Haris Zambarloukos se k 65 mm formátu vrátil s nadšením a pro většinu filmu používal 65 mm studiovou synchronizovanou kameru PFX. Pro záběry ze steadicamu pak využil lehkou 65 mm kameru Hi-Speed. „Na používání tohoto formátu, a to zejména v případě natáčení tohoto typu scénáře Agathy Christie, nás nejvíce nadchla skutečnost, že máme k dispozici rozsáhlý herecký tým,“ vysvětluje. „Ve filmu hraje velká spousta skvělých herců a my jsme chtěli mít možnost natočit je všechny v jednom záběru, a to často. Zasadit je do daného prostoru a skutečně naplno vnímat jejich přítomnost bez nutnosti použití extrémně detailních záběrů.“
„Vzhledem k tomu, čím si lidé na celém světě v poslední době prošli, se velmi těším, až se budu moci o tyto velkolepé příběhy znovu podělit s ostatními,“ říká Branagh. „Filmy nikdy nebyly tak přitažlivé, vitální a vzrušující jako v případě, když divákům vyprávíte příběh jako Smrt na Nilu.“
Ve snaze příběh natočit co nejvěrohodněji se výtvarník Jim Clay rozhodl použít klasické fyzické kulisy. Natáčení začalo na březích areálu Cotswold Water Park, kde byl od základů vybudován egyptský trh s kořením a pozůstatky chrámu, přičemž Clevelandská jezera zastoupila řeku Nil. Do rolí místních obyvatel a turistů byly obsazeny tři stovky komparzistů, aby pomohli oživit rušný trh s kořením, a přestože se natáčení muselo potýkat s přívalovým deštěm, stále byl k dispozici dostatek slunečního svitu, aby bylo možné natáčet záběry z rozpálené egyptské pouště.
Jednou z největších výzev výtvarného týmu bylo vytvoření zbytků chrámu, které se inspirovaly chrámem ve Filae v Asuánu. Tým sochařů pracoval podle Clayových návrhů na dvou tabulích hieroglyfů z polystyrenu, které pak štukatéři pomocí sádrokartonových desek přeměnili na stěny chrámu. Vykopání a výstavba kulis, které měly nakonec impozantní výšku přes 9 metrů a rozlohu 100 čtverečních metrů, zabralo týmu celkem 10 týdnů.
Odtud se štáb přesunul do atelierů Longcross a konkrétně do ateliéru 1, kde byly replikovány části asuánského hotelu Cataract. Tento historický hotel se nachází v Núbijské poušti na břehu řeky Nil a Agatha Christie v něm pobývala, když začala psát knihu Smrt na Nilu. Filmaři navštívili skutečný hotel již na začátku přípravných prací a neúnavně pracovali na návrhu kulis, které by odpovídaly velkoleposti a lesku tak významného místa.
Původní hotel byl sice v průběhu let přestavěn, ale Clayovi při realizaci dekorací okouzlujícího hotelu pomohlo přímé studium podkladů. „Použil jsem kombinaci různých architektonických stylů z Egypta 30. let 20. století,“ říká, „a postavili jsme vlastní sloučené kulisy, které přesně splňovaly požadavky scénáře (svatba Simona a Linnet, svatební hostina, příjezdy do Egypta).“
Součástí dekorací byla vstupní hala, rozlehlé sály, mramorové podlahy, nádherné oblouky a velkolepý balkon se schodištěm, ale také venkovní terasa a molo. Stavební tým strávil celkem 13 týdnů v dílnách montáží prefabrikátů z dřevěných prken s dekorativními sádrovými motivy a následným vztyčováním těchto konstrukcí v ateliéru.
Odtud se natáčení přesunulo do ateliéru 3 v Longcrossu, kde vyrostl drsný klub z londýnského East Endu, známý jako Chez Ma Tante. Jakožto místo, kam si bohatí chodí hrát na chudé, obsahovaly tyto dekorace jen minimální architektonické prvky, ale současně měly velké pozadí, které naznačovalo, že zde funguje drsná a sexy scéna nočního života. Stavba dekorací o rozloze 20 krát 37 metrů stop trvala osm týdnů a zahrnovala výrobu ošuntělého stylového nábytku a dekorace od reklamních partnerů filmu, včetně whisky Dewar’s, šampaňského Piper a vína Château Malartic-Lagravière.
Soulovou hudbu v klubu hrají Sister Rosetta Tharpe a Mavis Staples. Sophie Okonedo, která v těchto scénách zpívá a hraje na kytaru jako Salome Otterbourneová, před natáčením dva měsíce trénovala s učitelem hudby Michaelem L. Robertsem (Rocketman), aby se jí co nejlépe podařilo vystihnout ducha těchto nahrávek.
„Přestože Sophie zpívá na playback, chtěli jsme, aby dokázala vystihnout ducha zpěvu a ztělesnit podstatu těchto nahrávek, aby tak diváci, až hudbu uslyší, měli pocit, že právě takto Salome zní a vystupuje,“ vysvětluje Roberts. „Fyzická stránka vystoupení, práce s hlasem a charakter hry na kytaru jsou klíčem pro zachování tohoto charakteru a zároveň vystihují a ztělesňují hudbu Rosetty Tharpe a Mavis Staples.“
„Chtěli jsme se spíše vyhýbat nenáročnější hudby koktejlových klubů oné doby, jako je hudba flapperek z dvacátých let nebo i hudba Noela Cowarda z konce dvacátých let nebo Irvinga Berlina či Colea Portera z let třicátých, protože jsme se obávali, že by to divákům navodilo atmosféru odlišného, lehkovážnějšího a lépe identifikovatelného místa,“ míní Branagh. „Hudba Rosetty Tharpeové je intenzivnější, syrovější a má hloubku, která více odpovídá tomu, jak jsme ve filmu pojali milostné vztahy. Jako umělkyně to neměla lehké, stejně jako mnoho jejích tehdejších černošských kolegů, a to se v její hudbě jistým způsobem odráží. Jakkoliv je krásná, má v sobě jistou odvahu a neústupnost a také průkopnického ducha, který byl u někoho v takovém postavení tehdy nezbytný. Znamená to, že podstatou hudební části filmu je odlišné vyjádření lásky, které ji hudebně posouvá do temnějších rovin.“
Vybudování dekorací dalšího klíčového místa, které svatebčané navštívili, velkého chrámu v Abú Simbelu (čtyři starověké sochy Ramsese Velikého, které dodnes stojí v Asuánu v Egyptě), představovalo další projekt, který si vyžádal značné množství stavebních prací. Obrovské dvojité chrámy Clay se svým týmem vybudoval v areálu ateliérů Longcross Studios.
Tvůrci filmu během průzkumu lokací v Egyptě a Maroku navštívili původní chrám, vše změřili a pořídili také nespočet fotografií, které následně využili pro vytvoření digitálního skenu, aby tak efektivně stanovili rozměry chrámu. Poté sochaři převzali nákresy a začali s náročným vyřezáváním postav z polystyrenových bloků a sádry, které trvalo 16 týdnů. Chrám byl postaven s přesnými rozměry původního chrámu, tedy 21 metrů vysoký a 30 metrů široký, a jeho okolí bylo upraveno a vysypáno pískem.
Ze všech mimořádných dekorací filmu byly však bezpochyby nejmajestátnějším počinem natáčení dekorace lodi S.S. Karnak, obrovského luxusního parníku s bočními kolesy s levantskými prvky a nádherným interiérem. Clay se svým týmem, který loď stavěl na velkém prostranství v areálu ateliérů Longcrossově, se během příprav zaměřil na flotilu společnosti Thomas Cook, která v té době čítala tři nebo čtyři lodě, vypůjčili si od každé z nich jisté prvky, a následně společně navrhli vlastní luxusní parník.
„V Jimových rukou parník získal na stylovosti, nebezpečnosti, štíhlosti, eleganci a také vražednosti. Je to velkolepý plovoucí palác,“ soudí Branagh.
Stejně hrozivě působí i řeka Nil a egyptské prostředí, což jen umocňuje všudypřítomný pocit strachu, který svatebčané už tak mají. „Chtěli jsme samotný příběh filmu obemknout vodou, břehy, oblohou, zvuky, samotnými zvířaty, všemi věcmi, které mají schopnost být během okamžiku velice děsivé,“ říká Branagh.
Branagh je příznivcem dlouhých sledujících a plynulých záběrů prostřednictvím Steadicamu, takže byla loď vybudována jako velká stavebnice, aby usnadnila potřeby natáčení. Zatímco většina kolesových parníků má 40 nebo 50 kajut, pro natáčení vhodný Karnak byl navržen s menším počtem kajut, aby se plně využil prostor, který zde byl k dispozici, a maximalizovala se rozlehlost a velikost interiérů lodi. „Rozhodli jsme se postavit několik kajut jen kvůli snazšímu natáčení intimnějších scén, ale v podstatě vše se odehrává na v těchto stavebnicových dekoracích lodi,“ vysvětluje Clay.
Konstrukčně představovala loď velkou výzvu. Byla 72 metrů dlouhá, 15 metrů široká a 13 metrů vysoká a měla hmotnost 225 tun. Výroba oceli na stavbu začala více než rok před zahájením hlavního natáčení. Konstrukční tým vyrobil základní nosný rám postavený na železničních kolejích (těch, které byly použity pro film Vražda v Orient expresu) a velkou část dřevěné konstrukce, což trvalo téměř 30 týdnů.
V interiéru lodi se Clay opět řídil Branaghovou vizí. Ten toužil po něčem jiném než po obvyklých tmavých odstínech a pestrých dřevěných prvcích, kterými se vyznačovala Vražda v Orient expresu, a tak tvůrci filmu zvolili světlejší odstíny navozující pocit slunečního svitu a šmolkově modrou, bílou a šedou barevnou paletu. „U nábytku jsme se snažili navodit atmosféru Gustavského Švédska 18. století, stejně jako i u odstínů dřeva a povrchových úprav stěn, stropů a podlah,“ vysvětluje Clay.
Výsledkem na plátně je lehký a vzdušný dojem současných 30. let minulého století. „Nechtěli jsme působit dobově nepatřičně, ale současně jsme se ani nechtěli omezovat a nechat se svazovat,“ říká Clay.
Při vytváření vlastního vizuálního stylu zakomponoval do návrhů velké množství skla, které dodalo záběrům hloubku, aby bylo vidět to, co se děje mimo záběr, které také pomohlo Branaghovi se stále se rozvíjejícími záběry. „Ken rád natáčel přes zkosené sklo, které pak obraz láme a zdvojuje, a to je v těchto realistických momentech výslechů ve stylu Agathy Christie docela užitečné.“
Tvůrci původně plánovali celou loď skutečně postavit a spustit ji na jezero, které by bylo dostatečně velké a široké, aby připomínalo Nil, ale nakonec se rozhodli postavit speciální konstrukci, na by loď byla usazena. Tato konstrukce umožnila pro potřeby různých záběrů zajíždět do ateliérů a zase vyjíždět, a umožnila okolní vodu vytvořit digitálně. Velké modulární scéně, které se začalo říkat „nástavba“, měla rozměry 115 metrů na délku a 48 metrů na šířku.
Nástavba byla navržena s ohledem na Zambarloukosovy požadavky na nasvícení a disponovala na míru vyrobenou sadou osvětlovacího vybavení a podsvícenými obrazovkami, které byly umístěny po celém obvodu a zajišťovaly tak nejenom umělou náhradu svitu egyptského slunce, ale nabízela také možnost velice rychlého přepnutí do režimu modrého pozadí, kdykoliv to bylo potřeba, a to vše pouhými několika doteky aplikace na iPadu. „To, že kolem lodi nebyla vůbec žádná voda, znamenalo, že jsme se každý den do práce dostávali mnohem snadněji,“ směje se Clay.
Velikost, působivost a obecný návrh lodi byly tak úchvatné, že Branagh chtěl zachytit skutečné reakce herců, kteří ji viděli poprvé. Pro potřeby scény, ve které svatebčané poprvé přijíždějí ke Karnaku, si proto štáb dala záležet na tom, aby hercům loď odhalil v ten správný okamžik.
„V malém člunu na skutečné vodní hladině pod skutečným sluncem sedělo 12 herců, kteří se chystali nalodit na Karnak, a na jejich tvářích bylo vidět všechno to vzrušení a vzrušení z toho, že jsou na podivuhodné dovolené na tom nejpozoruhodnějším, nejtajemnějším a nejpamátnějším místě,“ říká Branagh. „Když vidíte, jak tato skupina postav nastupuje na loď, můžete sledovat jejich prakticky dětskou radost… radost a úžas z toho, co před sebou vidí, která připomíná tváře malých dětí před rozzářeným vánočním stromečkem.“
Pomocný štáb strávil tři týdny natáčením záběrů pozadí na horním a dolním toku egyptské řeky Nil, ale také u pyramid a Sfingy, a to pod vedením vedoucího týmu vizuálních efektů George Murphyho, jenž k tomu využil speciální kamerové soupravy, kterou sám navrhl a která se skládá z 15 kamer v držáku, umožňujícím snímání kompletních 360 stupňů záběru.
Oslnivé kostýmy ve filmu Smrt na Nilu vytvořil Paco Delgado, který byl v minulosti za své dílo nominován na Oscara a s režisérem a producentem Kennethem Branaghem spolupracoval poprvé. Na realizaci kostýmů od návrhů až po hotové kostýmy s kostýmním výtvarníkem spolupracoval celkem 65členný tým, který zahrnoval mimo jiné výtvarníky rozborů, barvíře a kloboučníky. Delgada okamžitě zaujala Branaghova touha vnést do oné doby nádech moderní stylizace. „Ken chtěl k tomuto období přistupovat velmi stylově a moderněji, ne ji pouze reprodukovat,“ vysvětluje Delgado.
Delgado toužil po tom, aby kostýmy nejen respektovaly společenskou hierarchii 30. let, ale aby také odrážely jedinečné vlastnosti jednotlivých postav. Věnoval se studiu daného období, určil základní používané tvary a vzory, barvy, vzory a nápady, to vše s ohledem na Branaghovu vizi. „Není to tak, že bychom se snažili natočit moderní film, ale podívali jsme se na prvky, které byly v současném kontextu nejpřitažlivější, a zkombinovali je s dobovými konvencemi,“ vysvětluje.
Bylo velmi důležité, aby oblečení divákům zprostředkovávalo jak pouštní horko, tak i atmosféru milostného vztahu, na kterém je celý příběh postaven. „Naším cílem bylo, aby se diváci společně s postavami trochu zapotili. Díky Pacovým kostýmům diváci budou vnímat dusno doslovné i obrazné, které jen umocňuje neuvěřitelné vzrušení vášnivého vztahu, který je podstatou tohoto příběhu,“ míní Branagh.
Výběr kostýmů odráží letní barevnou paletu a využívá světlých barev letních látek, které ladí s barevnou paletou kajut na lodi. „Pokud pracujete například se scénami, které se odehrávají venku, barvy jsou již dané, jako například žlutohnědé odstíny země a nebo modrá obloha. Teprve když vstoupíte do interiérů, můžete manipulovat barevnou paletou stěn a nábytku nebo ubrusu, a obecně zkrátka dosáhnout mnoha výsledků,“ říká Delgado.
„Pro Paca jsou kostýmy oblečením, šitým hercům na míru… jde do značné míry o spojení jeho představivosti, citu pro barvy a vzorů, a jeho touhy po hledání originálních věcí,“ míní Branagh. „Miluje oblečení a hravost oné doby a dokázal herce povzbudit, aby v barvách a vzorech objevili radost a své oblečení si zamilovali.“
Celkem bylo vytvořeno sto padesát kostýmů, z toho přibližně 92 procent ručně. Každý z hlavních představitelů měl až deset kostýmů. „Při snaze vytvořit kostýmy, které by odrážely rok 1937, se vycházelo ze skutečnosti, že většina oblečení z doby před druhou světovou válkou se nedochovala,“ vysvětluje Delgado. „A protože jde o specifický typ lidí, chtěli jsme, aby se tento styl společenské smetánky, cestující po celém světě, odrážel v liniích a oděvech, což znamená, že bylo mnohem obtížnější najít již vyrobené věci.“
Delgado oblékl Linnet Ridgewayovou do světlých a broskvových odstínů podobných barvám oblečení dobových filmových hvězd, zatímco Jacqueline de Bellefortová je často v červené barvě, která odráží vznětlivou a vášnivou povahu této postavy. Styl Salome Otterbourneové je velmi smyslný s odkazem na její bohémský styl, a její oblečení vždy odpovídá dané příležitosti. Její neteř Rosalie se drží při zemi, je praktičtější a mnohem konvenčněji oblečená. Euphemia Boucová, která často nosí kalhoty, vyzařuje smysl pro sofistikovanost a eleganci podobně jako Marlene Dietrich, Katharine Hepburn a další elegantní dámy té doby.
Společnost Tiffany & Co. dodala představitelům hlavních rolí snímku Smrt na Nilu celou řadu diamantových šperků, nicméně nejvýznamnějším šperkem je kopie slavného 128,54karátového diamantu Tiffany, vyrobená exkluzivně pro tento film. Ikonický Tiffanyho diamant, jeden z největších a nejkrásnějších žlutých diamantů na světě, byl objeven v surové podobě jako 287,42karátový v roce 1877 a o rok později ho získal zakladatel společnosti Charles Lewis Tiffany. Tiffany poslal surový drahokam do Paříže, kde hlavní gemolog společnosti Tiffany & Co dr. George Frederick Kunz dohlížel na řemeslníky, kteří diamant zpracovali na něco málo přes polovinu jeho původní velikosti a vytvořili polštářkovitý modifikovaný briliant s nevídanými 82 fasetami. Mezi další pozoruhodné šperky, které se ve filmu objevují, patří šperky z kolekce Tiffany Victoria®, výjimečné zlaté a diamantové šperky Jeana Schlumbergera a šperky a hodinky Tiffany & Co.
Diamant Tiffany představuje základní kámen této společnosti a symbolizuje její pevné odhodlání zdůraznit krásu každého diamantu, který je svěřen jejím řemeslníkům, a také její bezkonkurenční řemeslnou zručnost. Jeho důležitá role ve filmu Smrt na Nilu je důkazem moci tohoto výjimečného drahokamu a jeho významu pro jednotlivé generace.
Agatha Christie je nejprodávanější spisovatelkou a nejslavnější vypravěčkou všech dob, jejíž příběhové zvraty, hluboké porozumění lidským emocím a obrovský smysl pro zábavu stále vzbuzují zájem diváků, kteří se chtějí nechat napínat vynálezkyní moderních záhadných vražd.
Podle režiséra a producenta Kennetha Branagha adaptace románu Smrt na Nilu vychází ze skvělého konceptu Agathy Christie a dále obohacuje děj, postavy a aspirační povahu tohoto cestopisu o lidech, kteří hledají dočasný únik ze svých běžných životů. „Po těžkých zkušenostech, které všichni zažili během posledních dvou let, může být cesta po Nilu majestátní nádherou starověkého Egypta pro mnohé tolik potřebným únikem od reality všedního dne,“ soudí Branagh. „Dobré příběhy jsou naší nejsilnější obranou proti beznaději a vždy je zábavnější použít za takovým účelem příběh, který vás napíná, nutí vás přemýšlet a zpochybňovat jednotlivé dějové linie, a nabízí moudrost, soucit a oduševnělost, s nimiž se může ztotožnit naprosto každý.“
O tvůrcích:
KENNETH BRANAGH (Hercule Poirot, režie, produkce) je jedním z nejuznávanějších světových filmových tvůrců a herců.
Zatím naposledy Branagh napsal a režíroval snímek Belfast, dojemný příběh o lásce, smíchu a ztrátě, které potkají jednoho chlapce v neklidném období společenských bouří konce 60. let. Ve filmu, který byl nominován na 11 cen Critics Choice Awards a na 7 Zlatých glóbů, si zahráli Caitriona Balfe, Judi Dench, Jamie Dornan a Ciaran Hinds, a divákům se v něm představuje desetiletý Jude Hill.
Branagh se zanedlouho objeví v roli premiéra Borise Johnsona v připravovaném seriálu This Sceptred Isle společnosti Sky Atlantic. Seriál vypráví o událostech, kterým premiér, britská vláda a celá země musejí čelit během první vlny globální pandemie. Jeho režisérem je Michael Winterbottom a producentem společnost Passenger a Winterbottomova společnost Revolution Films. Uvedení seriálu se očekává na podzim 2022.
V loňském roce si Branagh zahrál v nejnovějším filmu Christophera Nolana Tenet po boku Johna Davida Washingtona a Roberta Pattinsona pro společnost Warner Bros. Branagh také nedávno režíroval film společnosti Disney Artemis Fowl na motivy oblíbené knihy Eoina Colfera, který je k dispozici ke streamování v rámci služby Disney+.
Předtím Branagh režíroval a produkoval mysteriózní snímek Vražda v Orient expresu podle stejnojmenného románu Agathy Christie z roku 1934. Branagh si ve filmu také zahrál, a to hlavní roli Hercula Poirota, světoznámého detektiva, který ve 30. letech 20. století vyšetřuje vraždu v luxusním vlaku Orient Express. Celosvětové tržby tohoto filmu se odhadují na 350 milionů dolarů.
Patrně nejznámější Branaghovou rolí je klíčová roli velitele Boltona ve výpravném filmu Christophera Nolana Dunkerk. Na 90. ročníku udílení Oscarů byl tento film na tuto prestižní cenu nominován v celkem osmi kategoriích. Podařilo se mu ji získat za nejlepší zvukový střih, nejlepší mix zvuku a nejlepší filmový střih. Mezi dalších pět nominací patřily nominace v kategoriích Nejlepší film, Nejlepší režie, Nejlepší kamera, Nejlepší původní hudba a Nejlepší výprava. Branagh si zahrál také roli sira Laurence Oliviera ve filmu Můj týden s Marilyn po boku Michelle Williamsové v režii Simona Curtise. Za tuto roli získal Branagh nominaci na Oscara za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli a také nominaci na Zlatý glóbus a cenu SAG. Pro Branagha to byla již pátá nominace na Oscara za celou jeho kariéru, čímž se stal jedním z prvních herců, kterým se podařilo získat pět nominací v pěti samostatných kategoriích (herec, herec ve vedlejší roli, režie, scénář a krátký film).
TOM BATEMAN (Bouc) je divákům dobře známý svou přelomovou rolí v hvězdně obsazené filmové adaptaci románu Agathy Christie Vražda v Orient expresu v režii Kennetha Branagha. Zahrál si v něm mimo jiné po boku Johnnyho Deppa, Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley, Penelope Cruz, Olivie Colman a Judy Dench.
Bateman se nedávno objevil v psychologickém seriálovém thrilleru společnosti Netflix Ví o tobě. Šestidílný seriál, v němž hrají také Simona Brown a Eve Hewson, je adaptací stejnojmenného románu Sarah Pinborough. Objevil se i v thrilleru o pomstě Hanse Pettera Molanda Mrazivá pomsta po boku Liama Neesona, Laury Dern a Emmy Rossum. Film vychází z norského snímku V pořadí zmizení z roku 2014. Bateman na sebe upozornil pozoruhodným výkonem v roli sociopatického drogového bosse Vikinga ve filmu, který se soustředí na řidiče sněžného pluhu, jenž se chce pomstít drogovým dealerům, o nichž si myslí, že mu zabili syna. Předtím debutoval v americkém celovečerním filmu ve snímku Jonathana Levina Dámská jízda po boku Goldie Hawn a Amy Schumer.
ANNETTE BENINGOVÁ (Euphemia Boucová) je herečka, která byla čtyřikrát nominovaná na cenu Tony a na Oscara a dvakrát na Zlatý glóbus a na cenu SAG. Naposledy se objevila ve filmu Williama Nicholsona Propast mezi námi po boku Billa Nighyho a ve filmu Scotta Z. Burnse The Report po boku Adama Drivera, za který byla nominována na Zlatý glóbus. Mezi její nadcházející projekty patří například snímek NYAD v režii Elizabeth Chai Vasarhelyi a Jimmyho China a film Jerry and Marge Go Large po boku Bryana Cranstona.
RUSSELL BRAND (Windlesham) si vybudoval pověst výrazného filmového herce. Naposledy si zahrál po boku Dwayna Johnsona v seriálu Hráči (Film 44) a následně ho uslyšíme ve filmu Mimoni: Padouch přichází.
Na filmovém plátně debutoval ve filmu Marka Palanského Penelope. Od té doby byl k vidění ve filmu Julie Taymor Bouře, ve filmu společnosti Disney „Pohádky na dobrou noc“ po boku Adama Sandlera, a ve filmu Nicholase Stollera Kopačky, kde ztvárnil postavu Aldouse Snowa, kterou si zopakoval i ve filmu Dostaň ho tam.
ALI FAZAL (Katchadourian) je uznávaný herec, který se těší pozoruhodné kariéře na filmových plátnech i na televizních obrazovkách. Fazal se narodil v Indii a pozornost světového publika na sebe upoutal titulní rolí ve filmu Viktorie a Abdul společnosti Focus Features po boku Judi Dench. Tuto prestižní roli se mu podařilo získat v rámci konkurzu, ve kterém o ni projevily zájem stovky herců. Film byl uveden do kin v roce 2017 po premiéře na filmových festivalech v Benátkách a Torontu a následně získal nominace na Zlatý glóbus, cenu SAG a na Oscara. V témže roce získal Fazal cenu Variety 10 Actors to Watch, která mu byla udělena na filmovém festivalu Hamptons.
Následně se Fazal objeví ve filmu Kandahar společnosti Thunder Road. Svou kariéru zahájil v Indii významnou rolí v mimořádně úspěšném bollywoodském filmu 3 idiots, na který navázal hitem Fukrey a jeho pokračováním. Fazal se objevil také v seriálu stanice IFC Bollywood Hero, který se vysílal v roce 2009. V amerických kinech debutoval v roce 2015, kdy se objevil v sedmém pokračování filmového trháku Rychle a zběsile.
Nedávno si Fazal zahrál v populárním seriálu Mirzapur společnosti Amazon, který měl premiéru na konci roku 2018 a stal se hitem v mnoha zemích po celém světě. Seriál společnosti Amazon se vysílal po dvě sezóny.
DAWN FRENCH (Bowers) rozesmívá lidi už více než 30 let. Záměrně. Jako scénáristka, komička a herečka se objevila v jedněch z nejdéle vysílaných, nejoblíbenějších a nejslavnějších britských televizních pořadů, například French and Saunders, The Comic Strip Presents…, Murder Most Horrid, The Vicar of Dibley, Jam and Jerusalem, Z Lark Rise do Candlefordu nebo Roger and Val Have Just Got In. French je k vidění ve velmi úspěšném seriálu Delicious stanice Sky a zahrála si hlavní roli v seriálu stanice ITV The Trouble with Maggie Cole.
GAL GADOT (Linnet Ridgeway) se rychle stává jedním z nejzajímavějších a nejvyhledávanějších hollywoodských talentů. V roli Diany / Wonder Woman debutovala v kasovním trháku Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti a v roce 2017 si tuto roli zopakovala ve vůbec prvním celovečerním filmu na motivy stejnojmenného comicsu Wonder Woman, který se stal nejúspěšnějším filmem sezóny a celosvětově utržil více než 820 milionů dolarů. Roli si zopakovala ve filmu Wonder Woman 1984.
Za roli Diany / Wonder Woman získala cenu pro vycházející hvězdy na Mezinárodním filmovém festivalu v Palm Springs a cenu #SeeHer Award 2018 na předávání cen Broadcast Film Critics Association. Získala také cenu MTV Movie + TV Award 2018 za nejlepší bojovou sekvenci a cenu Teen Choice Award 2017 za nejlepší ženský herecký výkon v akčním filmu. Snímek Wonder Woman byl v roce 2017 oceněn cenou Spotlight, udělenou National Board of Review.
Zatím naposledy se objevila v akčním thrilleru Red Notice stanice Netflix po boku Dwayna Johnsona a Ryana Reynoldse. Gadot se nyní chystá natáčet film Sněhurka pro společnost Disney, ve kterém si zahraje zlou královnu, a zahraje si také v seriálu Showtime na motivy životních osudů a kariéry Hedy Lamarr.
ARMIE HAMMER (Simon Doyle) se v poslední době podílel na remaku klasického filmu Alfreda Hitchcocka Rebeka režiséra Bena Wheatleyho a na životopisném filmu Mimi Leder On the Basis of Sex o životě Ruth Bader Ginsburg. K vidění byl také ve filmu Anthonyho Marase Hotel Mumbai a ve filmu Bootse Rileyho Sorry to Bother You.
ROSE LESLIE (Louise Bourgetová) absolvovala v roce 2008 Londýnskou akademii hudebních a dramatických umění. V roce 2009 získala skotskou cenu BAFTA v kategorii nejlepší nový talent za svou roli v televizním filmu New Town. V následujícím roce získala svou první velkou televizní roli Gwen Dawsonové v první řadě oceňovaného dobového dramatu Panství Downton.
Leslie divákům vstoupila do povědomí nejvíce pravděpodobně rolí Ygritte ve druhé, třetí a čtvrté sezóně celosvětového fenoménu Hra o trůny. V roce 2015 se připojila k Idrisu Elbovi v kritikou oceňovaném dramatickém seriálu stanice BBC Luther. Následně si zahrála ve sci-fi thrilleru Morgan po boku Kate Mara, Tobyho Jonese, Jennifer Jason-Leigh a Anyi Taylor-Joy. Namluvila také postavu Červené Karkulky v adaptaci slavné knihy Pohádky naruby Roalda Dahla, kterou vysílá stanice BBC One.
EMMA MACKEY (Jacqueline De Bellefortová) je francouzsko-britská herečka, která má na svém kontě několik filmových a televizních projektů. Nedávno dokončila natáčení snímku Emily, vyprávějícím životní příběh Emily Brontë, který napsala a režírovala Frances O’Connor a ve kterém je k vidění také Fionn Whitehead.
Mackey je pravděpodobně nejznámější hlavní rolí Maeve Wileyové ve velmi úspěšném komediálním seriálu společnosti Netflix Sexuální výchova. V tomto seriálu, který vytvořila Laurie Nunn a režíroval ho Ben Taylor, se objevují také Asa Butterfield, Gillian Anderson a Ncuti Gatwa. První čtyři série seriálu Sexuální výchova sklidily uznání kritiky i diváků po celém světě.
SOPHIE OKONEDO (Salome Otterbourneová), držitelka ceny Tony a herečka nominovaná na Oscara, se narodila v Londýně a vystudovala Královskou akademii dramatických umění. Pracovala v různých médiích včetně filmu, televize, divadla a rozhlasového dramatu. V roce 2010 obdržela v rámci královniných narozenin vyznamenání OBE a v roce 2019 jí britská královna udělila řád CBE.
JENNIFER SAUNDERSOVÁ (Marie Van Schuylerová) je jednou polovinou legendárního komediálního dua French and Saunders a původní členkou skupiny The Comic Strip. Napsala také scénář ke kritikou oceňovaném seriálu Naprosto dokonalé, v němž si i zahrála a který získal řadu ocenění včetně mezinárodní ceny Emmy, dvou cen BAFTA, ceny Writers Guild Award, dvou cen Royal Television Society, ceny People’s Choice Award a čtyř British Comedy Awards. Na základě tohoto seriálu vznikl celovečerní film stejného názvu, který byl do kin uveden v létě 2016.
LETITIA WRIGHTOVÁ (Rosalie Otterbourneová), která byla nominována na cenu Emmy, je jednou z nejpozoruhodnějších mladých hereček. Za svůj ohromující výkon v roli Shuri získala v roce 2019 cenu BAFTA Rising Star Award a cenu SAG Award v rámci společného výkonu hereckého týmu filmu Black Panther, který se těšil velké přízni kritiky. Film utržil v celosvětových pokladnách přes 1,3 miliardy dolarů a byl v roce 2019 nominován na Oscara v kategorii Nejlepší film.
MICHAEL GREEN (scenárista) je filmový a televizní scenárista a producent. Kromě scénáře filmu Smrt na Nilu napsal Green v poslední době také scénář k filmu společnosti Disney Expedice džungle, který režíroval Jaume Collet-Serra a v němž si zahráli Dwayne Johnson a Emily Blunt.
Napsal také scénář filmu Volání divočiny společnosti 20th Century Studios, adaptaci klasického románu Jacka Londona v režii Chrise Sanderse, který byl do kin uveden v roce 2020. Green se na filmu podílel také jako vedoucí výroby.
V roce 2017 se Green podílel na čtyřech celovečerních filmech: napsal scénář k adaptaci románu Agathy Christie Vražda v Orient expresu, kterou režíroval Kenneth Branagh, a podílel se na scénářích k filmům Blade Runner 2049 režiséra Denise Villeneuva, Vetřelec: Covenant režiséra Ridleyho Scotta a Logan režiséra Jamese Mangolda. Greenovo úsilí při práci na filmu Logan mu vyneslo nominaci na Oscara.
Pro televizní obrazovky Green vytvořil seriál Kings stanice NBC a podílel se na tvorbě seriálu Američtí bohové stanice Starz, který je adaptací románu Neila Gaimana. Produkoval a napsal scénáře k seriálům jako Fantastická výchova, Hrdinové, Smallville, Everwood nebo Sex ve městě.
Scénář: Michael Green
Námět: Agatha Christie
Režie: Kenneth Branagh
Produkce: Ridley Scott, Kevin J. Walsh, Kenneth Branagh, p.g.a., Judy Hofflund, p.g.a.
Vedoucí výroby: Mark Gordon, Simon Kinberg, Matthew Jenkins, James Prichard, Matthew Prichard
Výtvarník: Jim Clay
Kostýmy: Paco Delgado
Kamera: Haris Zambarloukos, BSC, GSC
Střih: Úna Ní Dhonghaíle
Efekty: David Watkins, George Murphy
Hudba: Patrick Doyle
Hrají:
Kenneth Branagh (Hercule Poirot)
Tom Bateman (Bouc)
Annette Bening (Euphemia Boucová)
Russell Brand (Windlesham)
Ali Fazal (Katchadourian)
Dawn French (Bowersová)
Gal Gadot (Linnet Ridgewayová)
Armie Hammer (Simon Doyle)
Rose Leslie (Louise Bourgetová)
Emma Mackey (Jacqueline De Bellefortová)
Sophie Okonedo (Salome Otterbourneová)
Jennifer Saunders (Marie Van Schuylerová)
Letitia Wright (Rosalie Otterbourneová)
Zdroj a foto: Falcon