Festival ANIFILM zveřejnil výběr soutěžních snímků a představuje svůj letošní vizuál
Mezinárodní festival animovaných filmů ANIFILM proběhne letos v Liberci od 10. do 15. května. Představí se to nejlepší i nejnovější z animované tvorby, přijede řada tvůrců i fanoušků animace. Nyní skončila práce výběrové komise a festival představuje filmy, které porotci i diváci uvidí v jednotlivých soutěžních kategoriích. ANIFILM také představuje svou letošní vizuální podobu, jejímž autorem je Jaromír Plachý.
V mezinárodní soutěži celovečerních filmů se utká 11 filmů
Do prestižní soutěže celovečerních animovaných filmů se přihlásilo celkem 40 filmů z celého světa. Výběrová komise Anifilmu se nakonec rozhodla do soutěžního festivalového programu zařadit 11 snímků, které v Liberci představí porotcům. Do soutěže zařadila jak filmy již mnoha oceněními prověřené tak naprosté novinky. Mezi ty již oceňované patří například filmy Gorila a já (The Ape Star) švédské režisérky Lindy Hambäck, držitel tří Evropských filmových cen a na tři Oscary nominovaný anidok Utéct (Flee) dánského režiséra Jonase Pohera Rasmussena. Českou animaci v této kategorii zastupuje film Michaely Pavlátové Moje slunce Mad a čeští animátoři se podíleli i na snímku Přes hranici (The Crossing) francouzské autorky Florence Miailhe. V soutěži se prosadily i zcela nové celovečerní filmy, z nichž některé se v Liberci na Anifilmu divákům představí poprvé. Z Japonska dorazí nový film Koji Yamamury Dozens of Norths (Ikuta no kita). Především na nejmladší a mladší diváky se zaměřují filmy tvůrců, kteří se se svými předchozí filmy na Anifilmu již prezentovali. Jsou to švédský režisér Michael Eklblad a jeho novinka Best Birthday Ever!, japonský režisér Mamoru Hosoda s opulentním anime Belle a izraelský režisér Ari Folman s animovaným dramatem Kde je Anna Franková? (Where Is Anne Frank). Divákům Anifilmu je známý i italský režisér Alessandro Rak, který do soutěže přihlásil svůj nový film Yaya e Lennie: The Walking Liberty. Poprvé se pak na Anifilmu představí francouzský tvůrčí tandem Anne-Laure Daffis a Léo Marchand s filmem Les voisins de mes voisins sont mes voisins. Tyto nováčky doplní další autorská dvojice Satomi Maiya a Yutaro Kubo z Japonska s novinkou Totsukuni no Shōjo (The Girl from the Other Side).
ANIFILM 2022 představuje krátké filmy v mezinárodní soutěži
Oblíbená a ostře sledovaná soutěž krátkých filmů Anifilmu zná své hrdiny. Procesem výběru nakonec postoupilo do soutěže 31 titulů z celkem 513 přihlášených děl. Mezi zastoupenými státy najdeme stálice, jako jsou Francie či Kanada, zároveň ale soutěž nabídne pestrý geografický koktejl. Ve čtyřech soutěžních blocích narazíme na snímky z Mexika, Íránu, Japonska nebo z Chile. A právě odtud je film Bestia, odkazující na brutalitu někdejší vojenské diktatury, aktuálně nominovaný na Oscara. Milým překvapením jsou hned dva soutěžní tituly ze Slovinska. Jedním z nich je Steakhouse renomované režisérky Špely Čadež. Ze známých tvůrců zmiňme například též Martu Pajek, Atshushiho Wadu, duo Aubier + Patar (ti představí novou Paniku v městečku) či umělce Nieto, jehož dílo Swallow the Universe diváka rozhodně nenechá chladným. Z etablujících se tvůrců vypíchněme v USA usazenou ukrajinskou režisérku Natu Metlukh, která soutěží dokonce se dvěma filmy zároveň. Své želízko v ohni má i česká animace díky Lucii Sunkové a jejímu na skle malovanému snímku Zuza v zahradách. Závěrem zmiňme také slovensko-polský anidok od Joanny Kożuch Bolo raz jedno more… o osudu Aralského jezera a o životě kolem něj. Společná témata soutěžních filmů bychom hledali obtížně. Překvapí ale, že vzhledem k tomu (nebo právě proto?), v jaké době žijeme, se tématem pandemie zabývalo minimum filmařů. Což platí i pro tvorbu studentů.
A jaká bude studentská soutěž ANIFILMU 2022?
Z bezmála pětistovky přihlášených studentských prací festivalová komise vybrala 33 snímků. „Okno do budoucnosti animace“, jak je studentská tvorba vnímána, se představí v libereckých kinosálech ve třech blocích. Na tradiční dominanci Francie v této oblasti se nic nemění. Zastoupená je 6 tituly. Druhou nejvíce reprezentovanou zemí je Izrael se 4 filmy. Soutěžit budou ale i filmy od studentů z Jižní Koreje, Taiwanu, Indie nebo Číny. Z České republiky se do výběru probojovaly dvě režisérky, vzešlé z pražské FAMU. Jsou to Diana Cam Van Nguyen s ceněným anidokem Milý tati a Andrea Szelesová s filmem Sestry, který soutěžil například v Annecy. I na filmech těchto dvou autorek sledujeme obecný trend, kdy se filmy studentů vyrovnají dílům zavedených autorů či je dokonce překonávají. Studenti se také mnohem méně „žinýrují“ a otevřeně pracují s otázkami sexuality, sociálními rozdíly nebo erotikou (té bylo mezi letošními filmy skutečně hodně). Současné problémy dovedou vystihnout originálně a s humorem.
Soutěže v dalších kategoriích
Vedle celovečerních, krátkých a studentských filmů se na Anifilmu tradičně setká a utká animovaná tvorba i v dalších kategoriích, kterými jsou videoklipy, abstraktní a nenarativní animace, VR filmy a počítačové hry. Široká prezentace současné české tvorby pak proběhne v rámci tradiční soutěže Český obzor.
Kompletní výběr soutěžních filmů najdete zde.
ANIFILM představuje vizuál! Plachý je zpět!
Jak řada z vás zaznamenala, blížící se Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm má nový vizuální kabát. A nemálo z vás jistě odhalilo i jeho autora, kterým je věhlasný a světoznámý Jaromír Plachý. Někdejší absolvent UMPRUM, laureát řady cen za své krátké animované filmy a videoklipy, který se v poslední dekádě ponořil do ilustrování knih a především do herního designu. V něm se mu, pod hlavičkou studia Amanita Design, daří snad ještě více než na poli klasické animace. Botanicula, Chuchel nebo aktuální Happy Game jsou natolik výrazné počiny, že nepotřebují další komentář. Jaromír stál u vizuálu prvního třeboňského Anifilmu, ke kterému se v Liberci po 12 letech vrací. Jedním z důvodů je také letošní téma Anifilmu, které… prozradíme příště.
Foto: archiv Anifilmu