Tojesenzace.cz

Tak trochu bulvární web nejen o českých celebritách, ale i o všech radostech, které život nabízí – lásce, jídle či cestování!

ZdravíZe života

Nejen pravidelné samovyšetření a návštěvy lékařů. Loono upozorňuje na důležitost primární prevence

Dostatek spánku, vyvážená strava, pravidelný pohyb, nekouření i vyhýbání se pití alkoholu. Nejen to jsou zásady zdravého životní stylu, který je důležitou součástí prevence. I na tuto oblast se proto v rámci svých aktivit zaměřuje nezisková organizace Loono.

„Prevence nejsou jen pravidelné návštěvy u doktora, screeningové programy, samovyšetření a naslouchání svému tělu. Naprosto klíčové je také dodržování zásad zdravého životního stylu,“ vysvětluje Kateřina Šédová (rozená Vacková), zakladatelka Loono. „Zdravý životní styl není jen trendy fráze, prostřednictvím které marketéři lákají k dodržování nejrůznějších druhů diet. Je to způsob, jak předejít mnohým fyzickým i psychickým onemocněním,“ dodává.

Mezi onemocnění, kterým můžeme pomocí zdravého životního stylu předcházet, patří například infarkt, mrtvice, cukrovka 2. typu, obezita i některé druhy rakoviny. Tyto nemoci souhrnně označujeme jako civilizační a souvisejí převážně s moderním, sedavým způsobem života v rozvinutých zemích. Zdravý životní styl je také součástí prevence celé řady duševních onemocnění, jako jsou třeba deprese nebo syndrom vyhoření. A samozřejmě vede k posílení imunitního systému a snížení rizika infekcí.

Důležitým tématem je v tomto ohledu zdravá strava, která by se měla skládat z dostatečnému příjmu zeleniny, ovoce, kvalitních bílkovin ale i zdravých tuků a komplexních sacharidů. Je prevencí obezity, která způsobuje vyšší riziko vzniku cukrovky 2. typu, spánkové apnoe i onemocnění srdce, ledvin a jater. Vynechání průmyslově zpracovaných potravin pak snižuje riziko vzniku depresí a aterosklerózy. Výživová doporučení pro dospělé obyvatelstvo České republiky jsou obecně označována termínem „zdravá 13“. Více informací o ní najdete na blogu Loono.

Pravidelný pohyb, kterým se rozumí alespoň 30 minut denně 5x týdně, zlepšuje náladu, potlačuje pocity deprese, úzkost i stres. Zároveň snižuje riziko vzniku onemocnění srdce a cév, hladinu cholesterolu v krvi a krevní tlak. Předchází vzniku 13 druhů rakoviny a cukrovky. A samozřejmě snižuje hmotnost, pomáhá udržet svalovou hmotu a zlepšuje stavbu kostí. Pravidelný spánek pak pomáhá předcházet vzniku obezity, zhoršení paměti, úrazům, vysokému krevnímu tlaku, cukrovce a dalším onemocněním.

Základem zůstává nekouřit. Cigarety totiž obsahují přes 7 000 škodlivých látek, u 69 z nich byla prokázána souvislost se vznikem rakoviny. Kouření je rizikovým faktorem také u chronické obstrukční plicní nemoci (CHOPN), aterosklerózy, snížené plodnosti u žen i snížené schopnosti erekce u mužů. Snižuje funkci imunitního systému, odbourává kostní hmotu a zhoršuje psychické potíže. A tím seznam stále nekončí. Podobně je to s pitím alkoholu, u kterého neexistuje žádná zcela bezpečná dávka. Může poškodit orgány, a to především mozek, způsobuje onemocnění jater, srdce i cév a je rizikovým faktorem pro rakovinu dutiny ústní, hrdla, jícnu, prsu, jater a tlustého střeva.

Loono je týmem mladých lékařů, studentů medicíny a dalších profesionálů, kteří věří, že by se neměli pacienti pouze léčit, ale vést k prevenci nejrůznějších onemocnění. V minulosti odstartovalo kampaň za prevenci onkologických (#prsakoule) a kardiovaskulárních onemocnění (#zijessrdcem) i reprodukčního (#doledobry) a duševního zdraví (#dobrenitro). Během 8 let své existence Loono zrealizovalo více než 2 500 workshopů, na kterých vyškolilo přes 130 tisíc lidí.

Zdroj a foto: www.loono.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *