Vzdělávací program pomáhá ukrajinským dětem a jejich rodičům – nejen s češtinou, ale dává i terapeutickou podporu
Výuku češtiny i terapeutickou podporu – skupinovou, individuální a rodinnou pro děti a rodiče, kteří utekli před válkou z Ukrajiny, poskytuje v Praze vzdělávací program v rámci projektu iKAP 2 – Inovace ve vzdělávání. Program nabízí kurzy českého jazyka pro děti a dospívající, interkulturní podporu od specialistů i terapie. Od poloviny července se kurzů zúčastnilo už více než 80 dětí a dospívajících. Většina z nich bude od září chodit do českých škol a pokračovat i v těchto specializovaných kurzech. Pořádají se v Pražském inovačním institutu (Pii) v Celetné ulici nebo na pražských základních a středních školách.
Na kurzech spolupracuje i partner projektu, nezisková organizace InBáze, která dlouhodobě pomáhá imigrantům. Díky financování z EU prostřednictvím Operačního programu výzkum, vývoj a vzdělávání jsou všechny programy pro účastníky zdarma.
„Kvůli velkému zájmu ze strany rodičů jsme kurzy bleskově zorganizovali, rozjeli už během prázdnin a nečekali až na školní rok,“ říká Palina Mahilina, koordinátorka jazykových kurzů. Pochází z Běloruska, v České republice dlouhodobě žije. „Sama jsem odešla z nesvobodné země za svobodou,“ dodává. Mluví plynně česky, rozumí ukrajinsky i rusky, což je pro současnou práci ideální kombinace. V projektu je celkem v plánu dvacet jazykových kurzů, osm se jich uskutečnilo v létě, další bude dokončen v těchto posledních srpnových dnech a nejbližší jsou v plánu opět od září. Bezplatné kurzy češtiny nabízí projekt dětem od šesti do 18 let, rozděleny jsou v osmi až dvanácti členných skupinách podle věku.
„Skvělé jsou kurzy nejen pro děti samotné, ale je to i výborná profesní zkušenost a příležitost pro lektory, kteří jsou Ukrajinci i Češi,“ popisuje koordinátorka Palina Mahilina. Jednou z lektorek je např. Laura Anokhina z Ukrajiny, která před válkou doma učila v jednom z českých center. Na jaře utekla do Česka kvůli válce, učení v těchto kurzech se stalo její první pracovní příležitostí a možností zapojit se do normálního života. „Některé rodiny se chtějí určitě co nejdříve vrátit zpět domů na Ukrajinu, některé už vidí, že není kam se vracet, přemýšlí, co dál a chtějí dát dětem šanci, aby alespoň na nějakou dobu mohly chodit do školy v Česku a lépe do třídy zapadly,“ říká Palina Mahilina.
Vzdělávací kurzy pro ukrajinské uprchlíky a jejich děti i na podzim
Od září jsou připraveny další kurzy češtiny, a to v odpoledních hodinách – pro děti, které budou přes den chodit do českých škol. Někteří dospívající plánují v Česku také hledat příležitost k brigádě, protože chtějí finančně vypomoci rodině. Ti mohou od září využít půldenní intenzivní kurzy češtiny. Konat se budou buď v budově Pražského inovačního institutu v Celetné ulici, nebo na pražských základních a středních školách, které poskytly prostor a zároveň měly zájem, aby kurzem prošli také jejich (budoucí) žáci.
Na celém programu podpory ukrajinských dětí a rodin spolupracuje organizace InBáze, jejíž odborníci mají na starosti především interkulturní práci s rodinami a psychologické poradenství a terapie. „Úlohou interkulturního pracovníka je pomoci rodinám s vysvětlením třeba toho, jak funguje český školský systém, s tlumočením na třídních schůzkách, může také rodině přeložit informační materiály či dokumenty ze školy nebo úřadů a podobně,“ vysvětluje Jana Remenárová z organizace InBáze. Rozdíly najdeme například v tom, že na Ukrajině děti přicházejí do základního vzdělávání už s tím, že umějí číst a psát, ale v Česku se naopak počítá s tím, že toto se děti naučí v první třídě. Na Ukrajině je také důležité mít jedenáct let školní docházky a jít studovat na univerzitu, střední školy tam nejsou tolik vyhledávané jako v ČR.
Program nabízí rovněž terapeutickou podporu – skupinovou, individuální i rodinnou. Protože situace, kdy rodiny musely kvůli válce opustit domov a nyní žijí v nejistotě v neznámém prostředí, je velmi psychicky náročná pro děti i dospělé. „Když začali během jara do Česka přicházet uprchlíci, měli jsme i my potřebu pomoci, tak jsme spojili síly a ve spolupráci s organizací InBáze vymysleli tento program. O tom, že je potřebný, svědčí velký zájem ze strany rodin a škol,“ dodává Petr Valenta, gestor projektu iKAP 2 – Inovace ve vzdělávání.
Další informace o jazykových kurzech pro děti z Ukrajiny najdete zde, více o celém programu podpory pak na tomto linku (či v ukrajinštině zde) a o projektu iKAP 2 – Inovace ve vzdělávání na webu Pražského inovačního institutu.
Foto: archiv