Jak pečovat o oči při práci u počítače? Oční kapky na suché oči

Patříte i vy mezi osoby, které denně tráví několik hodin u monitoru počítače? Mnoho lidí dnes pracuje tímto stylem a jejich upřený pohled a strnulé zírání na obrazovku je jejich každodenní chléb. Bohužel si však tento trend vybírá svou daň. Je jím „syndrom počítačového vidění“, neboli Computer Vision Syndrome (CVS).

Projevy počítačového vidění
Syndrom počítačového vidění je dočasný stav zraku. Vzniká při dlouhodobé námaze očí při práci na počítači. Dochází k nadměrnému napětí očních svalů a nepřirozenému držení těla při sezení u monitoru. Se syndromem počítačového vidění se potýká až 90% lidí, pracujících u počítače, kteří tráví u monitoru alespoň tři hodiny.

K nejčastějším projevům patří výrazné pálení očí, jejich nadměrné slzení a únava. Někteří lidé se setkávají také s pocitem suchého oka. Dále pak se může stát, že je viděný obraz rozostřený, rozmazaný, případně může dojít ke dvojitému vidění. Jak se tedy syndromu počítačového vidění bránit? A co vše můžete preventivně udělat pro své oči při práci na počítači?

  • Své oči zvlhčujte a častěji mrkejte – Ano může se to zdát jako banalita, ale věřte, že toto doporučení je velmi efektivní. Mrkání pomáhá rovnoměrně rozmístit slzný film po ploše oka, což pro jasné a ostré vidění nutně potřebujeme. Pomocí slz jsou z očí odplaveny nečistoty a oči jsou chráněny před mikroby. Průměrně každý mrkne dvacetkrát za minutu, avšak při práci na počítači to je jen osmkrát. Pak přichází na řadu zvlhčující kapky, které je možné aplikovat i při nošení kontaktních čoček.
  • Na blízko a na dálku si přeostřuje – Pokuste se nezírat celou dobu do jednoho místa. Očima pohybuje po celé obrazovce a kdykoli si vzpomenete, uhněte svým pohledem mimo obrazovku a zaostřete na jiný předmět, poté se podívejte z okna, či vzdálenější místo v místnosti. Díky tomu pomůžete procvičit akomodaci oka.
  • Potrénujte okohybné svaly – Cvičení okohybných svalů je velmi důležité a zabere jen malou chvíli. Stačí pohybovat očima nahoru a dolů, z leva doprava, nebo úhlopříčně po obrazovce. Očima také můžete zakroužit v obou směrech a poté rychle promrhat. Oči na chvíli zavřete a nechte je odpočinout.
  • Monitor s „flicker free“ – Je-li to možné, pořiďte si monitor s technologií „flicker free“. Ta zabraňuje problikávání monitoru a je díky tomu šetrnější k vašim očím. Také velikost písma pomůže jako preventivní opatření pro snížení únavy vašich očí.
  • Dejte očím chvíli odpočinout – Po náročném práci u počítače nechte vaše oči odpočívat. Zkuste chvíli nepoužívat žádnou další technologii, jako je mobil nebo tablet. Zkuste si vyhradit jeden den v týdnu, kdy vaše oči budou moci opravdu odpočívat a vyvarujte se všem obrazovkám.

Jaké vybrat kontaktní čočky pro práci na počítači?
Kontaktních čoček na českém trhu najdeme nepřeberné množství. Můžeme ale nalézt takové, které by nám pomohli ulehčit očím při práci na počítači? Ano můžeme. Takové čočky jsou například Biofinity Energys jsou speciálně vytvořené kontaktní čočky pro práci na počítači, poskytují svému nositeli hydrataci 48%. Díky jedinečné optické zóně Zone Digital Optics™ snižují námahu očí při sledování obrazovky a zvyšují celkový komfort nošení. Kontaktní čočky Biofinity Energys™ patří mezi monofokální kontaktní čočky. Technologie Aquaform® zajišťuje dostatečnou hydrataci a minimalizuje vznik syndromu suchého oka.

Tyto kontaktní čočky jsou přímo určeny pro osoby pracující u digitálních zařízení. Biofinity Energys jsou určeny k dennímu i nočnímu nošení bez nutnosti každodenní péče. Frekvence nošení je jeden měsíc. V případě, že je budete chtít nosit pouze přes den, je nutné se o kontaktní čočky správně starat.

Foto: archiv Adobestock

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.